Jeg har fjernet navnet hans, erstattet det med ###, selv om han selv og Arnfrid Robstad har lagt navnet ut offentlig. Dette midlertidige svaret er det Arnfrid Robstad som har lagt ut på dyrenes beskytter side.
Arnfrid Robstad; Svar fra veterinær ######### på Klage fra Hege Myrhaug. ######### følger ikke vår Facebookside, jeg ber derfor alle avstå fra videre diskusjon om denne saken på vår side. Arnfrid
Her er svaret:
Mange interessante aspekter rundt lovverket som du tar opp i ditt brev.
Dette er kun en kortversjon og et midlertidig svar i påvente svar fra Mattilsynet.
Det er viktig å forstå at dyreeiere og veterinærer har to forskjellige ståsteder. Du er dyreeier og har ditt ansvar, og jeg som veterinær har et annet ståsted i henhold til mine kunnskaper om alvorlig syke dyr, og dyrevelferdsloven.
Jeg har full forståelse for at du var glad i katten din, og var fortvilet over at den var så syk, men når du oppsøker meg som veterinær, bør jeg ikke forlenge livet til et dødende dyr for eiers skyld. Jeg må se på allmenntilstanden og vurdere om det er etisk riktig å la dyret leve i henhold til min faglige vurdering, eller om det bør avlives på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.
Litt mer info om katter med blodpropp.
Diagnose: Blodpropp med lammelse i bakparten. (aortathromboembolisme) med hjertesvikt (Hypertrofisk kardiomyopati)
Kattene har store smerter og er veldig ustabile.
Ny blodpropp kan ramme hjerte og gi akutt død.
All fagliglitteratur viser elendig prognose og store smerter.
« på: 16 November 2012, 12:45:32 » klippet fra Google med søkeord blodpropp, katt , prognose
I større grad enn tidligere, vil jeg nå oppfordre eier til å avlive dyr som lider i henhold til §1 i dyrevelferdsloven.
Dersom jeg ikke greier å overbevise eier om at dyret lider i løpet av noen få minutter midt på natta, og jeg selv er overbevist om at dyret lider, må jeg noen ganger bruke Mattilsynets varslingsknapp. Skriver dette for å fortelle deg at jeg virkelig bryr meg om dyr, og om at de ikke skal lide delevis på grunn av eiers manglende faglige innsikt om en spesiell lidelse.
Saken er oversendt Mattilsynet og det kan det ta flere uker før du får et svar og en konklusjon fra dem. Jeg har blitt gjort oppmerksom på at du har lagt ut klagen på sosiale medier og på Dyrenes Beskytter Kristiansand sin Facebookside.
Uttalelsene dine om meg er både trakasserende og støtende for meg, og blir vurdert juridisk. Har informert Marin Ramstad i styret om ditt innlegg på facebook og samt at jeg tar kontakt med Arnfrid Robstad om saken.
Dine sterkt følelsesmessige og trakasserende ytringer, styrker neppe din sak hos Mattilsynet.
Som nevnt er dine dine synspunkter lagt ut på sosiale medier og blitt sett av mange uten at jeg her kan kommentere det og dette er i mine øyne trakassering.
Noen lover:
Kapittel IV. Avsluttende bestemmelser (§§ 38 - 40)
§ 1.Formål
Formålet med loven er å fremme god dyrevelferd og respekt for dyr
§ 4. Hjelpeplikt
Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.
Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.
Sender kopi til Arnfrid Robstad.
Har ellers kopiert tråder du har på facebook.
Har ellers hatt uformelle samtaler med personer i Mattilsynet sentralt for å sjekke at mine tanker og handlinger er i tråd med lovverket for veterinærer som driver med smådyrpraksis.
Har drevet med smådyrpraksis og stordyrpraksis i 25 år og har vært vitne til mange dyretragedier og mener at i denne saken har dine følelser tatt overhånd og at det ikke lenger er saklige innspill fra din side.
Et foreløpig svar.
Legg gjerne dette ut på Facebook sammen med øvrige kommentarer.
Hilsen
#### #### #########
veterinær
for 22 timer siden · Liker