Skrevet av Emne: Gråtass har fått en verkbyll....  (Lest 6031 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Gråtass har fått en verkbyll....
« på: 29 August 2006, 16:58:56 »
.... som det nå er gått hull på. Oppdaget byllen i går kveld, i mårrest var den sprukket. Jeg har fått time til veterinæren i morgen tidlig i og med at jeg ønsker han skal være der til observasjon i og med at han mest sannsynlig må sederes. Jeg takler ikke å ha han hjemme når han er så dopa, jeg får fullstendig angst for at han plutselig dør.

Hva bør jeg rense såret med? Saltvann, klorhexidin, rent vann... hva er best? Jeg burde vite dette, men når jeg står midt oppe i det selv blir jeg så veldig i tvil....  :icon_idea:

Formen hans er tilsynelatende bra, virker litt slappere enn vanlig, men ikke noe betydelig. . Regner dermed det går greit å vente til i morgen tidlig, dyrepleieren mente det skulle gå greit.

Jeg synes nå så synd på den lillle gutten som mest sannsynlig må i narkose nok en gang. Det er under et år siden sist gang, og jeg er langt i fra begeistret for dette.  :412:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Gråtass har fått en verkbyll....
« Svar #1 på: 29 August 2006, 17:04:40 »
Stakar Gråtass  :icon_sad:
Vet ikke hva som er best å rense med  :icon_frown:
Ønsker han GOD BEDRING  :bigarmhug:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29 August 2006, 18:21:30 »
God bedring til Gråtass!  :icon_sad:
Jeg hadde renset det med klorhexidin jeg.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29 August 2006, 18:29:04 »
Takk for svar, da benytter jeg klorhexidin som tenkt. Har jo det kjekke førstehjelpsskrinet.  :icon_smile: Håper han unngår narkose, at dem bare kan rense ut som på Secret. Dyrepleieren mente desverre at mest sannsynlig måtte han sederes da de fleste katter ikke godtar å å få renset såret ellers, men Gråtass er en utrolig bedagelig katt som er veldig lett å håndteres med så jeg håper virkelig han slipper.

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 29 August 2006, 18:35:29 »
Jeg hadde nektet på narkose. Om ikke veterinæren klarer å gjøre jobben alene på en våken katt, få noen assistenter til å hjelpe til. Første gangen det ble tatt blodprøve av huskatten min (i halspulsåra) måtte det tre stykker til for å holde henne + få jobben gjort, men noen narkose ble det i hvert fall ikke :icon_smile: Min regel er at med mindre inngrepet er så smertefullt for katten at den må bedøves, så blånekter jeg på det. Ikke pokker om jeg utsetter kattene mine for den risikoen narkose medfører bare for at veterinæren skal få en lettere jobb.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29 August 2006, 18:38:10 »
Jeg hadde nektet på narkose. Om ikke veterinæren klarer å gjøre jobben alene på en våken katt, få noen assistenter til å hjelpe til. Første gangen det ble tatt blodprøve av huskatten min (i halspulsåra) måtte det tre stykker til for å holde henne + få jobben gjort, men noen narkose ble det i hvert fall ikke :icon_smile: Min regel er at med mindre inngrepet er så smertefullt for katten at den må bedøves, så blånekter jeg på det. Ikke pokker om jeg utsetter kattene mine for den risikoen narkose medfører bare for at veterinæren skal få en lettere jobb.

Men vil det ikke være svært smertefullt for katten å få renset ut av såret da? Om det ikke er så forferdelig at katten kan takle det så vil jeg komme til å si i fra om at han bør få slippe.

Utlogget SandKorn

• Fin pus
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #6 på: 29 August 2006, 18:43:13 »
GOD BEDRING til GråtassPusen  :bigarmhug:
<3 PusPus <3

Katter er menneskets beste venn

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 29 August 2006, 18:45:58 »

Men vil det ikke være svært smertefullt for katten å få renset ut av såret da? Om det ikke er så forferdelig at katten kan takle det så vil jeg komme til å si i fra om at han bør få slippe.

Hmm, nei det vet jeg ærlig talt ikke... Men så veldig smertefullt kan det da umulig være? Om veterinæren mener at det er veldig vondt, så blir det jo en annen sak. Men om de vil bedøve bare for at katten skal bli lettere å håndtere (eller for å tjene litt ekstra penger), da hadde jeg nektet.

Jeg holdt på å miste en av mine katter i narkose, hun er ekstremt følsom for bedøvelse. Så jeg er veldig skeptisk til sånt med mindre det er snakk om operasjoner ol.

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 29 August 2006, 18:50:47 »
God bedring... Håper han ikke har vondt i den da :bigarmhug:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #9 på: 29 August 2006, 18:56:55 »

Hmm, nei det vet jeg ærlig talt ikke... Men så veldig smertefullt kan det da umulig være? Om veterinæren mener at det er veldig vondt, så blir det jo en annen sak. Men om de vil bedøve bare for at katten skal bli lettere å håndtere (eller for å tjene litt ekstra penger), da hadde jeg nektet.

Jeg holdt på å miste en av mine katter i narkose, hun er ekstremt følsom for bedøvelse. Så jeg er veldig skeptisk til sånt med mindre det er snakk om operasjoner ol.

Da skal jeg høre hva de mener om saken. Jeg gjør alt for at han skal få slippe narkose nok en gang. Både for hans og min egen del. Jeg blir helt kvalm av å se på han der han ligger, jeg er livredd for at han plutselig skal slutte å puste så jeg klarer ikke å gå fra han side mens han sover... Jeg har så utrolig lite lyst til å igjennom det der igjen. Men for hans egen del også så håper jeg virkelig han kan unngå det. Dyrepleieren skjønte min frykt for dette og sa man SKAL ha respekt for narkose. Hun var så utrolig forståelsesfull da jeg spurte om de ikke kunne ha han til onservasjon der slik at jeg slapp å gå rundt å være redd for han her hjemme.

Men om veterinæren mener sedering vil være det eneste aktuelle, så får det bare bli slik. Men nå er de også godt kjent for være pengeslukere da...

Såret er i allefall godt tømt tror jeg, det er et ganske stort, åpent sår han har fått (ca en cm langt, 0,5 cm bredt) og jeg og sambo fikk akkurat renset det en del. Han var ikke sånn kjempebegeistret for behandlingen, men det gikk da uten så alt for mye protest. han er så grei å håndtere, spesielt for en veterinær vil jeg da tro. Reker ble en suksess etter behandlingen vi akkurat ga han, de gikk ned på høykant.  :fnis[1]:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29 August 2006, 19:30:51 »
Stakkars Gråtass  :icon_sad:
Håper du slipper narkose og at du blir fort bra igjen  :bigarmhug:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #11 på: 29 August 2006, 19:32:23 »
God bedring til Gråtass  :icon_sad:  Går helt sikkert bra dette her.

Attacks: hva skjedde da Secret fikk synolux?

Heidi K

• Gjest
« Svar #12 på: 29 August 2006, 19:34:21 »
God bedring til Gråtass fra oss også  :icon_sad:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #13 på: 29 August 2006, 20:59:39 »
Vet at de gir den mot urinveisinfeksjon, men har ikke hørt at den er brukt istedenfor vibramycin. Vet at synolux er et bredspektret medikament, men som sagt ikke hørt at den er blitt brukt til utvendige verkebyller før.

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #14 på: 29 August 2006, 21:18:23 »
God bedring til Gråtass  :icon_sad:

Håper han slipper narkose, ikke noe gøy det nei..

Klemmer fra oss alle her   :bigarmhug:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #15 på: 29 August 2006, 21:22:10 »
Ønsker Gråtass god bedring, og lykke til hos dyrlegen!  :icon_sad:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #16 på: 29 August 2006, 21:28:44 »
Det viktigste i behandlingen av verkebyllen, er å holde den åpen slik at pusset får renne ut Kok vann med grønnsåpe (ikke den med tilsetninger), vask såret med dette, helt suverent. Sårvask + antibiotika, så er Gråtass som ny igjen. Ikke la dem legge ham i narkose!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Nova

• Gjest
« Svar #17 på: 29 August 2006, 21:30:50 »
Grønnsåpe vann bruker vi på sykehuset også!  :icon_smile:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #18 på: 30 August 2006, 11:25:20 »
God bedring til Gråtass fra alle her hos oss :bigarmhug:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #19 på: 01 September 2006, 09:59:29 »
Takk alle sammen.

Da vi kom opp til dyrlegen på onsdag så spurte jeg nervøst om det virkelig var absolutt nødvendig at han fikk narkose og da fortalte veterinæren meg at dette kom ti lå bli utrolig smertefullt for Gråtass om hun skulle rense såret på han mens han var våken. Jeg kan jo selsagt ikke begynne å stritte i mot å si at jeg nekter å la ham bli sedert når hun forklarer det slik. Jeg ville jo heller ikke fått antibiotika uten å ha ham inne for konsultasjon, så de ville nok sikkert tenkt masse rart om meg om jeg ikke lot de rense utav såret.  :icon_idea: Jeg var skikkelig nervøs, jeg klarte ikek en gang å være igjen mens hun sederte han og renset såret. Jeg kjente bare kvalmen veltet seg i magen ved tanken på hva de skulle gjøre med han. Fy fader for en pingle jeg er....  :whistling:

De hadde sagt det var greit at han kunne vøre der om dagen slik at jeg slapp å ha han hjemme, sambo dro å hentet han etter jobb. Jeg var ikek hjemme før ca kl 2230 og da var han frisk og rask. Selvsagt noe redusert, men ikke på langt så nær så ille som jeg hadde ventet. Han hadde fått seg en elastisk bandasje rundt halsen. Hvor lenge skal jeg forresten la denne sitte på? Synes nesten han puster litt tungt med denne.... Nå er det da antibiotika i ca 8 dager til fremover så er han nok leget og frisk og rask. 

Forsikring på denne karen står nå høyt i kurs kan man si, for en ulykkesfugl.... Jeg vet i allefall at om noen katter senere skal få verkbyller så skal jeg ringe litt tundt å høre hva de forskjellige klinikkene sier om rensing med vann og grønnsåpe og antibiotika ved siden av.  Har noen av dere god erfaring ved at betennelser slipper ved denne behandlingen, elller er det mer "teoretisk"?