Skrevet av Emne: tørrfor  (Lest 4746 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
tørrfor
« på: 28 August 2006, 15:06:14 »
Eg er mer forvirret et noen gang før  :icon_eek: Noe som er ganske fantastisk i seg selv!

Eg har egentlig blitt enig med meg selv i at Hills "nature best" skulle bli det foret eg skulle ha mine 2 nye engler på når eg fikk dem hjem..
Men så var da så "dum" at eg gikk innom en dyrebutikk for å spørre om de viste kor dette ble solgt henne her i bergen (fant ut av det selv etterpå). Og eg ble dermed presentert for en LANG (muntlig) liste over grunner til å IKKE velge dette foret! det første og sterkeste hun hadde var at det var grønnsaker i dette foret, noe kattene vistnok ikke skulle ha!
Dessuten var det ikke de rette næringsstoffene i det foret ..  :hmmmm:

Det foret eg fikk anbefalt var Eukanuba, fordi de var vistnok best i forskning og kom med ALLE de næringsstoffer og vitaminer osv som kattene trengte i et og samme for, istedenfor som hos hills at de delte det opp i flere forskjellige .. (skjønner logikken i at det er dumt å dele det sånn opp)

Problemet mitt er, at hun sa det var ikke kjøtt i Hills Natures best, men dette er ikke sant, det ER kjøtt i.. men der er grønnsaker OG! ::)

Så nå står eg fullstendig fast, og lurer på.. ka for vil DERE anbefale ? *Sukk*

her er noen linker til forskjellig for:

Hills: Natures best kitten

Eukanuba: Food for kittens
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Heidi K

• Gjest
SV: tørrfor
« Svar #1 på: 28 August 2006, 15:10:44 »
Eukanuba har kattene mine aldri likt, dårlig avføring og pels får de også.

Hill's Natures Best er et fôr uten kunstige tilsetninger og er et veldig flott fôr. Selv bruker jeg Hill's Sience Plan (vanlige altså).  Er superfornøyd!

Hill's er absolutt ikke et dårlig fôr.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 28 August 2006, 15:11:56 »
Prøv deg frem.
Hva som passer for mine katter,passer kanksje ikke for dine.
Jeg bruker Hills (ikke natures best), RC og  CE om hverandre og det passer mine katter.
RC kittens la ikke mine katter på seg av, Eukanuba dreit dem flere ganger om dagen av,mens Hills kittens var det som passet mine kattunger best.

Liker ikke så påståelige folk jeg,om hun ikke hadde det i sin dyrebutikk så ville hun vel prøve å kapre deg som kunde med å snakke ned om det andre foret?

Nå skal jeg lage middag.
« Siste redigering: 28 August 2006, 15:14:47 av (N) Attack's »

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 28 August 2006, 15:16:06 »
Vel, hun hadd vanlig Hills da.. og Iams og RC .. men hun mente at det var mer variabelt kost å bruke Euk(blabla), siden alle næringsstoffene en katt trenger var i en og samme pose, sånn sett hadde hun et poeng  :klø seg:

eg blir så FORVIRRET !!!  :icon_mad:

Men koffer skal ikke katter ha grønnsaker?  :klø seg:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 28 August 2006, 15:17:22 »
Jeg liker ingen av de fortypene. Eukanuba ble kattene mine tynne og matte i pelsen av, og Nature's Best spyr de av. Det er også helt riktig at katter ikke har noen nytte av grønnsaker, så det er bare tull å gi.

Det jeg forer med her er Royal Canin og Hill's Sience Plan. Har inntrykk av at Hill's SP er hakket bedre enn RC, men har en pus her med svært følsom mage og det eneste tørrforet hun tåler er RC. Så her får de voksne RC, mens kattungene får en blanding av RC Babycat og Hill's kitten.
« Siste redigering: 28 August 2006, 15:19:48 av Linda »

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 28 August 2006, 15:19:46 »
Jeg leste ett sted at av alle dyrebutikkfôrene var RC det fôret som var fetest.

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #6 på: 28 August 2006, 15:23:55 »
Du bør kansje kjøpe bare en liten pose av gangen, for å se hva de tåler   :whistling:
Jeg har kun gitt mine RC kitten før kastrering, nå holder jeg på å bytte til kastrat for  :icon_frown:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 28 August 2006, 15:26:45 »
Vel, eg VET de tåler Hills, for det er det de får hos DB .. så eg vurderer å faktisk bare fortsette med det.. men så når de blir 1 år, ka skal eg da gi dem? *sukk*

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 28 August 2006, 15:27:54 »
Hill's har jo voksenfôr også da  :wink[1]:

Du må bare bruke det som er best for akkurat de pusene.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 28 August 2006, 15:36:54 »
hehe.. jo eg vet de har voksenfor og.. men de har så mange forskjellige.. er det som forvirrer meg.. *Sukk* får tenke mer på det! =)

hun anbefalte også vannfontene og vilken sand eg burde ha hihi.. :) Ganske hyggelig dame sånn egentlig! =)

valentin

• Gjest
« Svar #10 på: 28 August 2006, 18:17:39 »
Jeg har inntrykket av at HILS er det beste kvalitets for merket som finnes. Jeg tror jeg holder meg til HILS fra nå av :-p en stund fremover. BLØTFORET HILS Kylling er å anbfeale på det sterkeste. Hvis du først skal gi bløt for til pusen din. Pga. mindre skader på tannkjøttet. Det er ihvertfall min erfaring.
« Siste redigering: 28 August 2006, 19:58:12 av valentin »

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #11 på: 28 August 2006, 18:42:41 »
Åh ja, en ting til hun sa om dette superforumet... en kattunge skal bare ha 20gram daglig  ???

Heidi K

• Gjest
« Svar #12 på: 28 August 2006, 18:44:18 »
Åh ja, en ting til hun sa om dette superforumet... en kattunge skal bare ha 20gram daglig  ???

Kattungen bør få spise fritt av kattungematen - det er helt klart.

Man kan ikke posjonere til en så liten sjel - den skal jo vokse.

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 28 August 2006, 18:45:19 »
Få dama til å melde seg inn hit  :fnis[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #14 på: 28 August 2006, 18:46:44 »
Vel, dette var jo seff 20gram av dette vidunderforet som man ikke trengte så mye av *Sukk*

Nei.. *bestemme seg for Hills*

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #15 på: 28 August 2006, 18:51:17 »
Folk som jobber i dyrebutikker har ikke alltid peiling. Uansett hvilket for det er ikke porsjoner til verken kattunger eller voksne mener jeg. Så lenge det ikke er en veldig kjukk voksen en som nesten triller å må på diett hehe.

De vil bare selge vettu, å har dem ikke foret du spør etter. Så er de smørblide og forteller deg om alle de andre forene de har og lover i skyene om hvor bra det og det er. Velg det foret du vil, alle kvalitetsforene er bra. Men noen katter tåler det og andre det, du får prøve deg frem.

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 28 August 2006, 18:54:02 »
Hvis katten får et kvalitetsfor den fungrer på nå,  så hadde jeg holdt meg til det.
Så slipper di magesjau og det som verre er for de kattene som er sarte med å bytte for også.

Ellers helt enig med deg Tamlin  :icon_smile:
« Siste redigering: 28 August 2006, 18:55:53 av (N) Attack's »

Siljepilje

• Gjest
« Svar #17 på: 28 August 2006, 21:46:15 »
Bruk dert tørrfóret som fungerer på din (e) katt(er), og prøv deg frem! :icon_smile:
Kjøp små poser av gangen, slik at du ser at kattene tåler det.
Jeg har brukt litt forskjellig til mine. Startet med RC kitten (veterinærfóret og vanlig kitten) Gikk så over til RC Growth (Veterinærfóret og vanlig) Da kattene mine ikke la på seg noe særlig, og bare pirket i maten, blandet jeg Exigent, skin& care og kitten. Det endte med at kattene bare plukket ut enkelte biter, og lot resten ligge. :fnis[1]:
Det var da jeg kom på å prøve Hill's Nature's best, etter varm anbefaling fra flere oppdrettere.
Det tror jeg er det beste jeg i øyeblikket kunne gi mine katter! De eter som bare det, og har lagt godt på seg. Fine i pelsen, og passe fast avføring.
Muligens jeg går over til RC igjen hvis noe endrer seg, men har ikke umiddelbare planer om det ennå.
Kattene får utfordring i å spise Nature's best fóret, da bitene er litt større enn vanlige kitten-biter, tror også det har mer smak. Kittenfóret finnes med kylling og tunfisk. Det selges kun kylling i 5/4 kg sekker.

Brukte forresten Iam's og Eukanuba til Siameseren jeg hadde for 7 år siden. Det var jeg i etterkant ikke fornøyd med. Han fikk dårlig pels og gikk utrolig mye på do av det.
Men det kan jo godt være at fórkvaliteten har endret seg siden den gangen.

Lykke til :icon_smile: Er sikker på at du finner det rette fóret for kattene dine!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #18 på: 28 August 2006, 21:48:27 »
Takk alle.. ble skikkelig forvirret av den dama.. *sukk*

tror eg kjøper det de bruker på DB også en pose av Natures best kittens for og :)

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #19 på: 28 August 2006, 21:59:15 »
Jeg har før prøvd bode Iams og eucanuba. Jeg har da ikke lest eller hørt noe særlig på du må bruke det og det fordi det er best. Det jeg hver gang har reagert på er at pusen min enten ble for tynn eller dritt lei foret. Så han har for det meste av livet gått på div av hills foret. Tror jeg nesten har vært igjennom de fleste dær. Våtforet er kjempe fint foresten. Nå er pusen min 14 år og kvikk og rask og har ikke vært noe spesielt syk oppigjennom. Jeg har faktisk litt tro på at han har levd så lenge og holder seg så bra mye på grunn av foret hans.

Nå så har jeg gått litt over til RC persian. Det jeg har merket er at han spiser mer, blankere pels av en eller annen grunn, og han har lagt på seg litt. Huff. Men jeg har planer om å blande inn hills senior light også for å få det beste fra de begge.

Jeg tror nok at det er opp og ned på hva din pus tåler best og hva som er best for akkurat din pus. De trenger nok litt forsjellig ut i fra alder og hvordan din pus er laget fra naturen sin side.

Mvh phantera