Skrevet av Emne: Forsikring av katten din  (Lest 56717 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Forsikring av katten din
« Svar #540 på: 01 Februar 2017, 16:19:17 »
Men Ulla, du har vel noe ekstra siden de er rasekatter? Livsforsikring eller hva det heter?

Jeg betaler mer for Nusse enn Gunnar, men det er nok alderen. Sist jeg sjekka kunne man velge
mellom 15% og 25% bevegelig egenandel. Jeg har 15 på Gunnar og 25 på Nusse, fordi jeg ikke har
kommet så langt at jeg har bytta. Da går nok premien hennes enda mer opp.

Men jeg gjentar det jeg alltid har sagt: Er det noe man IKKE skal spare på, så er det forsikringer.
Man skal selvsagt bruke sunn fornuft, og ikke finne seg i hva som helst. Men jeg betaler heller
en tusenlapp mer i året, enn å sitte med skjegget i postkassa den dagen det skjer noe.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #541 på: 01 Februar 2017, 16:45:35 »
Vi betaler mer for Søtnos fordi hun er senior. Ironisk nok, betaler mest dor hun som aldri har hatt bruk for dem og minst for hun som har brukt dem masse og har en haug reservasjoner.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 656
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #542 på: 01 Februar 2017, 16:47:14 »
Ja det stemmer nok Busta.
Det er sikkert livsforsikringen som drar opp prisen.
Kom ikke på den    :hjelphvaharjeggjort:

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #543 på: 01 Februar 2017, 17:00:41 »
Vi betaler totalt 5243 kr i året på våre tre, men har bare 30 000 og 1500 fast egenandel og 15 % bevegelig.
Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #544 på: 01 Februar 2017, 18:37:51 »
Jeg er totalkunde hos DnB. Jeg har aldri forsikret katt.

De fleste her inne kjenner Shady: en kjernesunn skaukatte som snart er i sitt fjerde år, men har ubestemmelig herkomst. Lite problemer med henne; bare noen få ganger hun har vært hos vet. Løveklipp, generell undersøkelse og markkur. Kanskje litt tung. Hun bikket 7 kilo i fjor, og nærmer seg 8.

Pus er sterilisert, og går på en kombinasjon av fisk og tørrfôr for steriliserte katter.

Hvordan vil det ligge an hos DnB om jeg prøvde å forsikre henne? Hva vil Agria si? Andre selskaper?

Jeg risikerer utlegg på *huff* om noe skulle tilstøte pus. Jeg har hatt *huff* utlegg på tidligere puser.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #545 på: 01 Februar 2017, 21:20:45 »
Ville ha sjekke ut om forsikrig.
Noen skryter av DNB og forsikringen der.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #546 på: 01 Februar 2017, 22:30:07 »
Gjensidige er det også mange som er fornøyde med. Ville sjekket andre selskap før Agria, de har steget vanvittig i pris.

Utlogget Svartepus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #547 på: 05 Februar 2017, 13:49:22 »
Siden Shady er såpass ung tror jeg også at jeg ville ha sjekket andre alternativer enn Agria. Jeg er fornøyd med Agria og deres service, men de har blitt horribelt dyre de siste årene. På få år har prisen for mine to katter steget fra rundt 1800,- til nærmere 4500. Eneste endring er at huskatta har blitt "senior" i deres øyne. Det er den ene store fordelen med Agria, at de forsikrer seniorkatter. Det er det en god del andre som ikke gjør, ihvertfall ikke nytegning av forsikring.
Jeg synes forøvrig det er litt på trynet at ei katt anses som senior i forsikringsselskapene når den passerer 7 år. Det er jo ikke sjeldent at katter lever til de er 15-20 år, så hvorfor er de liksom seniorer mer enn halve livet sitt? Veterinærene er heller ikke enig i denne aldersgrensen.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #548 på: 24 Mars 2017, 15:37:37 »
Vet ikke om jeg skal le eller grine av Agria nå!

Hovedforfallet kom i dag og de fornekter seg ikke - prisene stiger jevnt. Nå er Fiona senior og vips: nesten 500 kr dyrere. Søtnos som aldri har hatt en skade, har fått en økning på over 300 kr. De kan da virkelig ikke fortsette i dette tempoet!

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #549 på: 24 Mars 2017, 15:41:08 »
Missy sin økte betydelig ved hovedforfall i fjor, så jeg gruer meg til i år!  :angst: Hun har jo nesten aldri vært syk eller hatt en skade, men de øker prisene som om hun skulle vært hos veterinæren hver måned.  :neinei:
Jeg spurte dem i fjor fordi det var så mye, men det var alderstillegg, økning i "markedet" osv. Vi kunne redusere den ved å øke egenandel og redusere dekning, men det tar jeg jo ikke sjansen på.

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #550 på: 24 Mars 2017, 15:48:40 »
Ser at flere har klaget nå nylig, og en av årsakene til at det blir dyrere hos enkelte er faktisk bosted skriver Agria:
"Bosted som i postnummer. Det har med skadestatistikk å gjøre. Det kan for eks. være mer risikofylt å bo i storby enn i område med mer spredt bebyggelse."

Vi bor vel i en "risikofylt by" vi da. Og at mine katter ikke går ut mer enn på altanen regnes ikke med.  :hmmmm:

---
Sjekket nå, og forsikringsbeløpet til Missy økte med nesten 700 kr i fjor.  :angst:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #551 på: 24 Mars 2017, 15:54:00 »
Ja, vet at Agria opererer med bosted og postadresser. Idiotisk, spør du meg. Fint å ha noe å skylde på for å øke årspremien.

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #552 på: 24 Mars 2017, 15:56:56 »
Men nå er det vel begrenset hvor mye mer de kan øke? Missy er 12 år nå i mai, og hun kan jo bli eldre enn det forhåpentligvis. Hvis de øker med 700 kr hvert år så blir vi blakke til slutt. Heldigvis økte de "bare" med rundt 400 kr på Hermann og Jonas.  :icon_rolleyes:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #553 på: 24 Mars 2017, 16:04:06 »
Ja kattene er den DYReste forsikringen vi har.
Benedict er 7 år nå, og har aldri brukt en krone av forsikringen på han.
Selvfølgelig så er jeg glad for det da, :)
men jeg lurer på om jeg skal senke forsikringen fra 45 000 til 30 000 på alle tre kattene.

Vet ikke hvor mye det vil utgjør. Sikkert ikke all verden.

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #554 på: 24 Mars 2017, 16:07:13 »
Jeg gjorde det med Missy, men det hjalp heller lite i det lange løp siden de bare økte forsikringen hennes mer i fjor isteden ...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #555 på: 24 Mars 2017, 16:08:53 »
Ja jeg synes det begynner å bli veldig dyrt    :Sukker:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #556 på: 24 Mars 2017, 16:13:15 »
Men har du fortsatt 45.000, Ulla? Er kanskje fordi du har rasekatter? Vår forsikring på 45.000 økte til 60.000 i fjor etter endringer i forsikringen fra Agrias side, og nå kan vi kun velge mellom 30.000 og 60.000.

Vi vurderte også å senke, men de øker jo bare årspremien. Tenk det da, da vi forsikret L&S betalte vi rett over 500 kr per katt. Nå betaler vi 2200 kr per katt. Det er noen prosent økning på åtte år.
« Siste redigering: 24 Mars 2017, 16:13:39 av MissMjau »

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #557 på: 24 Mars 2017, 16:17:27 »
Ja, husker jeg synes det var ganske rimelig når vi først forsikret kattene, med tanke på tryggheten vi fikk, men det har virkelig økt. Og allikevel tør jeg ikke droppe forsikringen heller, da kan du jo banne på at det skjer noe.  :vente:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #558 på: 24 Mars 2017, 16:20:04 »
Du vet jo bedre enn meg hvilken sum de er forsikret for   :humre:
Stemmer det, 60 000 pr. katt.

Da betaler du nesten like mye i forsikring pr. katt selv om jeg har livsforsikring på de.

Utlogget Svartepus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #559 på: 26 Mars 2017, 16:43:00 »
Ser at flere har klaget nå nylig, og en av årsakene til at det blir dyrere hos enkelte er faktisk bosted skriver Agria:
"Bosted som i postnummer. Det har med skadestatistikk å gjøre. Det kan for eks. være mer risikofylt å bo i storby enn i område med mer spredt bebyggelse."

Vi bor vel i en "risikofylt by" vi da. Og at mine katter ikke går ut mer enn på altanen regnes ikke med.  :hmmmm:

---
Sjekket nå, og forsikringsbeløpet til Missy økte med nesten 700 kr i fjor.  :angst:

Det nytter visst ikke å bo halvveis uti ødemarka heller som jeg gjør, for forsikringa har økt noe dyrisk (passende bruk av ord) de siste årene!  :smasint: