Skrevet av Emne: lukten på katteshampoen  (Lest 1010 ganger)

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
lukten på katteshampoen
« på: 19 Juni 2005, 22:49:12 »
Jeg vasker ikke kattene mine, men innimellom vakser jeg de grå potene så de blir hvite igjen. Bruker en shampoo jeg har kjøpt i dyrebutikk.

Mitt spm er imidlertid: er det vanlig at katteshampoene lukter sånn mint?? Jeg lurer nemlig på om kattene reagerer på lukta av shampoen mer enn å få vann på seg (de pleier å leke med vann til vanlig). Sikkert et rart spm, men jeg vet at tannpasta (med mintsmak) er noe av det verste kattene mine vet om å lukte på  :shock:

Utlogget Anne Gro

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • http://www.agber.com
lukten på katteshampoen
« Svar #1 på: 19 Juni 2005, 23:07:46 »
Prøv med en annen shampoo (hva som helst) en gang, eller bare vann uten shampoo, så ser du om det er forskjell på reaksjonen.

Selv om kattene leker med vann betyr ikke det at de liker å bli vasket.  Det er det samme med små barn som må vaske ørene! Vanligvis ikke det spor populært - men gi dem en sølepytt...
Anne Gro

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
lukten på katteshampoen
« Svar #2 på: 19 Juni 2005, 23:13:01 »
Nei, de sitte ganske så rolig på fanget mitt når jeg vakser labbene deres. Tar med meg klikekren inn på badet også! Men synes liksom de rynker ekstra på snuten når jeg tar fram shampoen. Er det vanlig med en slik lukt på shampoene fra dyrebutikk?
Får ta meg en lukterunde i butikken snart...

Linda

• Gjest
lukten på katteshampoen
« Svar #3 på: 20 Juni 2005, 00:07:20 »
Ingen av de shampoene jeg har prøvd (Ring5 og BioGroom) lukter mint.

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
lukten på katteshampoen
« Svar #4 på: 20 Juni 2005, 13:34:33 »
Jeg har fram til nå brukt KW med mandel lukt.  
Nå skal jeg prøve PCL sin shampo.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
lukten på katteshampoen
« Svar #5 på: 20 Juni 2005, 17:06:28 »
Til potevask kan du med fordel bruke ren grønnsåpe.Jeg har brukt det i mange år både på hundene og kattene, på hunden bruker jeg det som 1.gangs innsåpning, likedan på kattene, bare gode erfaringer med grønnsåpe.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
lukten på katteshampoen
« Svar #6 på: 20 Juni 2005, 23:08:47 »
Sitat fra: Marit
Til potevask kan du med fordel bruke ren grønnsåpe.Jeg har brukt det i mange år både på hundene og kattene, på hunden bruker jeg det som 1.gangs innsåpning, likedan på kattene, bare gode erfaringer med grønnsåpe.

Hvordan blir pelsen av dette da? Krystall grønnsåpe du mener? Jeg synes nemlig den shampoen jeg bruker nå gjør pelsen så himelsk myk på potene...

Mulig jeg er litt hbysterisk (det er jeg vel alltid da..), men jeg er så redd for at shampoen skal være giftig, i tilfelle jeg ikke får ut alt og de slikker det i seg. Grønnsåpe er vel ikke sunt å slikke i seg?

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
lukten på katteshampoen
« Svar #7 på: 20 Juni 2005, 23:11:50 »
Du kan få kjøpt grønnsåpe på apoteket, som blir brukt på sykehus til sår.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
lukten på katteshampoen
« Svar #8 på: 21 Juni 2005, 09:11:59 »
Jeg har brukt grønnsåpe til behandling av vanskelige sår, bl.a. da min gamle collie skar den største tredeputen tvers i gjennom på glasskår. Han rev av alle bandasjer, ble hysterisk av kragen og plukket ut alle 12 stingene. Ved hjelp av grønnsåpebad flere ganger daglig grodde det 2-3 cm dype kuttet uten problemer og bruk av antibiotika og sårpudder o.l. Grønnsåpen er overhode ikke farlig om de slikker den i seg.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France