Katter er fantastiske dyr

Men tenk igjennom følgende:
langhår eller korthår: er du villig til å sette av tid til pelsstell så ofte som hver eneste dag?
Innekatt eller utekatt: jeg er av den formening at alle katter kan bli innekatter, så lenge de ikke er vant med annet. Selv har jeg huskatter som innekatter og synes dette går fint. Men hvis du skal ha innekatt er det etter min mening et must å få seg to stk. Du reduserer faren for adferdsproblemer betraktelig!
Kjønn spiller egentlig ikke noen særlig rolle så lenge du kastrerer den.
Skal du bruke katten til utstilling (ev avl): da er en rasekatt noe for deg, selv om man også kan stille ut huskatter.
Har du aldri hatt katt (eller andre dyr) før og skal ha utekatt: da kan det være en ide å få seg en voksen katt fra fod/db. Det er mye arbeid og slit med kattunger, og da unngår du å gjøre noen feil i oppdragelsen av den. Fordelen med katter fra omplasseringhjem er dessuten at de er ekstremt godt sosialisert med fremmede mennesker og andre katter. Mener ikke du skal ta til deg en tidligere hjemløs katt (og kanskje problemkatt) hvis du ikke vil det, men at det er mange veldig menneskekjære katter også på slike omplasseingshjem. Mine foreldres katt er fra et slikt hjem, og hun er ekstremt hyggelig mot fremmede mennesker!
Som de andre nevnte her får du lese litt om rasenes aktivitetsnivå osv. Orientalerne er feks ekstremt aktive, og hvis man ikke er forberedt på dette kan man nok bli litt overrumplet (tipper oppdretterne av denne rasen her inne kan bekrefte dette!). Med rasekattene kan man lettere forusi temperement, og det er lurt å sette seg godt inn i dette på forhånd.
les litt på
http://www.nrr.no/ og søk ellers på nettet!
Les kattebøker!