Skrevet av Emne: Komemr til å kjøpe katt snart  (Lest 786 ganger)

Pusegutten

• Gjest
Komemr til å kjøpe katt snart
« på: 19 Juni 2005, 18:16:42 »
Hei!

Jeg tenker på å kjøpe meg en katt snart, men jeg har absolutt ingen peiling på hva slags katt jeg skal kjøpe, eller hva som er bra.

Har noen gode råd for en usikker?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 19 Juni 2005, 18:22:39 »
Hva slags katt du skal ha er avhengig av hvor du bor, hvor aktiv du vil at katten skal være, om du vil den skal være inne eller utekatt, om du er vekke lenge om gangen kan det lønne seg å ha to katter osv...
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
« Svar #2 på: 19 Juni 2005, 18:31:43 »
Det beste er å låne en kattebok på biblioteket eller surfe på nettet og lese om de forskjellige rasekattene.  Finn en katt som passer deg i forhold til aktivitetsnivå på katten, om du skal ha den inne eller ute, om du liker en katt som prater dagen lang eller om du foretrekker en stille og rolig katt.  

Når du har funnet en katterase som passer deg må du begynne å tenke på om du skal ha gutt eller jente og hvilken farge du ønsker på katten.  Så er det bare å finne en oppdretter og ta kontakt med denne  :thumbsup:

Lykke til!

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Juni 2005, 23:01:12 »
Katter er fantastiske dyr :)

Men tenk igjennom følgende:

langhår eller korthår: er du villig til å sette av tid til pelsstell så ofte som hver eneste dag?

Innekatt eller utekatt: jeg er av den formening at alle katter kan bli innekatter, så lenge de ikke er vant med annet. Selv har jeg huskatter som innekatter og synes dette går fint. Men hvis du skal ha innekatt er det etter min mening et must å få seg to stk. Du reduserer faren for adferdsproblemer betraktelig!

Kjønn spiller egentlig ikke noen særlig rolle så lenge du kastrerer den.

Skal du bruke katten til utstilling (ev avl): da er en rasekatt noe for deg, selv om man også kan stille ut huskatter.

Har du aldri hatt katt (eller andre dyr) før og skal ha utekatt: da kan det være en ide å få seg en voksen katt fra fod/db. Det er mye arbeid og slit med kattunger, og da unngår du å gjøre noen feil i oppdragelsen av den. Fordelen med katter fra omplasseringhjem er dessuten at de er ekstremt godt sosialisert med fremmede mennesker og andre katter. Mener ikke du skal ta til deg en tidligere hjemløs katt (og kanskje problemkatt) hvis du ikke vil det, men at det er mange veldig menneskekjære katter også på slike omplasseingshjem. Mine foreldres katt er fra et slikt hjem, og hun er ekstremt hyggelig mot fremmede mennesker!

Som de andre nevnte her får du lese litt om rasenes aktivitetsnivå osv. Orientalerne er feks ekstremt aktive, og hvis man ikke er forberedt på dette kan man nok bli litt overrumplet (tipper oppdretterne av denne rasen her inne kan bekrefte dette!). Med rasekattene kan man lettere forusi temperement, og det er lurt å sette seg godt inn i dette på forhånd.

les litt på http://www.nrr.no/

og søk ellers på nettet!
Les kattebøker!

Pusegutten

• Gjest
« Svar #4 på: 20 Juni 2005, 12:29:26 »
Ok, tusen takk for alle gode råd!! Jeg skal bruke dem godt!  :thumbsup:

Utlogget mayla

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
DB
« Svar #5 på: 27 Juli 2005, 14:07:42 »
Jeg var selv usikker på hva slags katt jeg ønska meg. Så jeg dro til dyrebeskyttelsen, fortalte hva slags personlighet jeg var ute etter hos kattene og ble anbefalt noen. Nå har jeg to nydelige katter, en hann og en ho. begge korthåret (siden både samboeren min og jeg er allergiske).

I tillegg til at du vil få gode tips av de som jobber der, og kan velge katt utifra personlighet (og ikke hvordan rasen VANLIGVIS oppfører seg), så gjør du katten en stor tjeneste. selv om kattene har det greit hos DB, så er det ikk enoe som kan måle seg med et hjem! Kattene våre er mye mer aktive og utadvendte etter at vi fikk dem, enn de var før.

Så jeg vil rett og slett anbefale alle, som ikke er på jakt etter spesielle rasekatter, å ta kontakt med DB. om ikke annet, så for å se på kattene de har der. kanskje du forelsker deg i en av kattene der...

:thumbsup:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Re: DB
« Svar #6 på: 27 Juli 2005, 14:50:07 »
Sitat fra: mayla
Jeg var selv usikker på hva slags katt jeg ønska meg. Så jeg dro til dyrebeskyttelsen, fortalte hva slags personlighet jeg var ute etter hos kattene og ble anbefalt noen. Nå har jeg to nydelige katter, en hann og en ho. begge korthåret (siden både samboeren min og jeg er allergiske).

I tillegg til at du vil få gode tips av de som jobber der, og kan velge katt utifra personlighet (og ikke hvordan rasen VANLIGVIS oppfører seg), så gjør du katten en stor tjeneste. selv om kattene har det greit hos DB, så er det ikk enoe som kan måle seg med et hjem! Kattene våre er mye mer aktive og utadvendte etter at vi fikk dem, enn de var før.

Så jeg vil rett og slett anbefale alle, som ikke er på jakt etter spesielle rasekatter, å ta kontakt med DB. om ikke annet, så for å se på kattene de har der. kanskje du forelsker deg i en av kattene der...

:thumbsup:

Ja det er lurt!!
Skal jeg gjøre en dag jeg får større plass også!Må føles godt å hjelpe et dyr samtidig som en får en knall katt!
Min lille My er helt like spesiell som mine mco gutter!Bare at de kostet mer!
Jeg skal ikke ha flere "rasekatter".Huskattrasen er aldeles utmerket! :thumbsup:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.