Skrevet av Emne: Løpetid og livmorbetennelse  (Lest 3634 ganger)

Siljepilje

• Gjest
Løpetid og livmorbetennelse
« på: 21 August 2006, 20:33:28 »
Destiny fikk sin første løpetid i en alder av snaue 6 måneder.
Hun har hatt en del løpetider siden den gang.

Hvor ofte er det normalt for en hunnkatt å løpe?

Jeg fikk høre av den ene dommeren på SØRAK-utstillingen at dette hemmer voksingen hennes, og at jeg burde parre henne for å få satt i gang veksten igjen.
Jeg kommer ikke til å parre henne før hun er 1 år, men hvordan vil den lille kroppen hennes takle det å være drektig?
Det er jo en stor påkjennelse?

Har også hørt at hyppige løpetider kan forårsake livmorbetennelse...
Hva er tegn på dette?

Bør jeg sette henne på pillen? Kan det hjelpe?

Er litt usikker her...er det noen som kan hjelpe?

Linda

• Gjest
SV: Løpetid og livmorbetennelse
« Svar #1 på: 21 August 2006, 20:40:02 »
Jeg ville helt klart satt henne på pillen. Gjentatte løpetider er ikke bra, og som du sier kan det forårsake livmorsbetennelse. Livmorsbetennelse kan være svært vanskelig å bli kvitt også, i mange tilfeller hjelper ikke antibiotika og da er kastrering siste utvei. Livmorsbetennelse som ikke blir behandlet kan fort bli dødelig. Noen symptomer er utflod (legg merke til om katten vasker seg mye bak) og feber (katten drikker ofte ekstra mye i et forsøk på å avkjøle seg).

Hvor ofte det er normalt for en hunnkatt å løpe er veldig individuelt, noen løper bare et par ganger i året mens andre kan løpe så hyppig som annenhver uke.
« Siste redigering: 21 August 2006, 20:41:38 av Linda »

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 21 August 2006, 20:43:33 »
Bare for å gi et eksempel så hadde Frost løpetid i godt over en uke av gangen og det var knapt litt over en uke bare med pause imellom  :icon_eek:

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 22 August 2006, 06:17:09 »
Orientalske katter skal ikke settes på pillen før dem har hatt et kull, og dem kan parres tidlig fra 10 mnd om dem er modne nok,eller rett og slett for å forhindre løpetider og mulige livmorbetennelser.

Noen blir parret tidligere,men det er som oftest ikke planlagt,men at kattene tar det på eget intitiativ.

Vet ikke hvordan det er med ragdollen jeg.
Har du snakket med andre ragdoll oppdrettere,hvordan dem gjør det?

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 22 August 2006, 06:19:18 »
Pyometra - livmorbetennelse

Pyometra, livmorbetennelse, rammer intakte (usteriliserte) hunnkatter.

Blant symptomene er:

Apat
Manglende matlys
Sterk tørst
hyppig vannlating
Illeluktende, kremaktig utflod fra skjeden (men dette vasker katten sannsynligvis raskt bort, slik at du neppe oppdager det)
Noen katter viser ingen symptomer!
Har katten løpetid svært ofte (men husk at innekatter kan få løpetid hver tredje uke uten at de er syke!) eller det går uvanlig lenge mellom hver løpetid, så kan dette være varselstegn om fare for livmorbetennelse.

Bruk av p-piller øker faren for livmorbetennelse.

Det er viktig at katten kommer raskt til dyrlegen, for livmoren kan sprekke og da dør katten.

Sterilisering er den mest effektive form for behandling og forebygging av livmorbetennelse.

Funnet her,noe som er en nyttig link å ha  :icon_wink:
http://home.no.net/mobreivi/kattesyk.htm

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 22 August 2006, 06:34:52 »
Men jeg mente ikke du skulle kastrere henne. :fnis[1]:
Men viss du går å vurderer å kanskje parre henne eller ikke,så ville jeg ikke satt henne på pillen.
Det burde bli enten å parre henne snart elller å vente-
Parrer du ved ca 10 mnd så er hun i det minste 1 år når hun får ungene.

Jeg har også opplevd en løpsk dame,løp hver 17. dag og det var ikke morro.
Kiss løp første gangen 16 uker gammel,men siden løp hun ikke på lenge og ikke sånn kjempehyppig før hun ble10-11 mnd.

Gloria har ikke hatt så mange løpetider i det hele tatt,takk og lov.
Hun blir jo mamma snart i en alder av nesten 16 mnd første gang.

Men en kan ikke ta sorgene på forskudd heller,unge mødre trenger ikke å bli dårlige mødre heller,men en skal ha i det i bakhodet.
Jeg har opplevd begge deler.
Igjen,noen blir aldri gode kattemødre,mens noen er skapt for det.

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 22 August 2006, 11:02:01 »
Nå vet jeg ikke hvordan det er med Ragdoll, men på Birma anbefaler man ofte å vente til katten er ca. 1.5 år før de får sitt første kull, ettersom det er en rase som kan være veldig sen i utviklingen. Birmajenta mi var rett over året da hun ble drektig første gangen, og hun mistet kullet. Veterinæren fortalte at abort på katt er helt vanlig i naturen på hunnkatter som blir for tidlig drektig. Nå vet jeg jo ikke om det var grunnen til at jenta mi mistet ungene sine, men jeg synes hun var veldig kattunge både i kroppen og mentalt så jeg velger å tro det. Neste gang hun ble parret var hun 3 år (ikke å anbefale å vente så lenge om katten ikke har gjennomgått en fødsel før), hun gikk tiden ut og fødte veldig lett. En kjempeflink mamma har hun vært også :icon_smile:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #7 på: 22 August 2006, 16:46:32 »
Destiny er tydeligvis av den typen som har løpetid hver tredje uke. Den varer ikke så lenge av gangen, heldigvis, bare et par-tre dager.

Jeg hadde egentlig planer om å parre henne rett etter nyttår, men tenker at jeg vil gjøre det rett etter rorak-utstillingen i oktober. Da er hun 11 måneder.

De fleste ragdolloppdretterne jeg kjenner sier at ett år er passelig tid for å parre en ragdoll. HAdde også ventet med det hvis det ikke hadde vært for at hun løper så ofte.
Kanskje jeg for sikkerhetsskyld skulle ta henne med til veterinæren for en sjekk, samtidig med at jeg skal få en helseattest på Lucky?

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 August 2006, 16:56:38 »
alltid greit å være sikker :icon_smile: men moren til katten min var et år når hun fikk henne.. tenkte jeg bare kunne innformere om det :icon_smile: og hun var ikke akkurat stor den katten heller. men håper at det kommer til å gå kjempe fint med henne ivertfall :bigarmhug: