Skrevet av Emne: Pelsknuter - igjen!  (Lest 1868 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Pelsknuter - igjen!
« på: 21 August 2006, 15:28:36 »
Jeg trenger litt råd om pelsstell og fôr!

Buster fikk noen pelsknuter før ferien, som vi etter mye om og men klarte å få gredd ut før vi dro. Men nå er han full av knuter igjen, på hele bakparten og nedover sidene. Jeg spurte dyrlegen da vi var der, og hun sa at hun aldri hadde sett sånne knuter på en korthårskatt, men at det sikkert kom fordi han har så ekstemt "ullen" underpels. Men jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig får det, kan det ha noe med fôret å gjøre?

Før fikk han RC Outdoor, men så gikk vi over til Oral Sensitive. Han har hatt litt trøbbel med blemmer i munnen og dårlig ånde, og det fôret hjalp endel. Nå etter at pelsknutene kom har vi prøvd Skin Care og Beauty & Care, men jeg ser ikke noe bedring. Dessuten er han ikke glad i de små bitene, han liker store sprø biter som Oral Sensitive.
Har noen forslag til andre typer som vil virke gunstig på pelsen? Jeg har egentlig lyst å holde meg til RC, det er lett å få tak i og Buster er vant med det, men alle forslag mottas med takk.

Så er det pelsstell... Skjønner at vi må innføre rutiner her, men den lille dotten blir så innmari sint på matmor. Før bet han bare børsten, men nå tar han hendene til matmor også, og han biter hardt.  :icon_mad: I tillegg er knutene på "bakparten", det stedet hvor han virkelig hater å bli tatt på. Jeg har kjøpt en liten "knivsak" som er grei for å skjære opp floker, men de kommer jo hele tiden tilbake. Tar bare en dag eller to, så kommer han inn med pelsen full. Finnes det en spesiell kam /børste (beregnet på korthårskatter) som kan holde flokene unna?

Kanskje han har fått noe kliss i pelsen og trenger et bad?  :icon_eek: (Da må jeg kjøpe fullt verneutstyr til både meg og gubben!)

Heidi K

• Gjest
SV: Pelsknuter - igjen!
« Svar #1 på: 21 August 2006, 15:30:27 »
Kanskje du kan prøve Salmonpet lakseolje til Buster? (ikke det at jeg vet hvordan du skal få det i han men... :whistling:)

Det har gunsting virkning på pelsen.

Det kan du bare ha over fôret, eller du kan ha det i munnen hans med en sprøyte eller noe.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 21 August 2006, 15:38:07 »
Det er da noe for som liksom skal forhindre pelsknuter.. ikke det at eg husker ka det heter  :whistling:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 21 August 2006, 15:42:24 »
Han har ikke sånn "borrelås"plante i pelsen eller kanskje masse gressfrø der? Det pleide mamema sine katter å få mye av.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 August 2006, 17:19:04 »
Han har ikke sånn "borrelås"plante i pelsen eller kanskje masse gressfrø der? Det pleide mamema sine katter å få mye av.

Jeg klipte av ett-par floker for å sjekke, og det så ut som det var bare sammefiltra pels. Men litt klissete på en måte, og med flass inni.  :icon_question:

Hvis jeg må gi han lakseolje med sprøyte ska du få komme og hjelpe meg!  :fnis[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 21 August 2006, 17:31:39 »

Jeg klipte av ett-par floker for å sjekke, og det så ut som det var bare sammefiltra pels. Men litt klissete på en måte, og med flass inni.  :icon_question:

Hvis jeg må gi han lakseolje med sprøyte ska du få komme og hjelpe meg!  :fnis[1]:

Jeg er arrete fra før så ingen som ser forskjell på noen klor til  :fnis[1]:

Men jeg har både sprøyte og olje  :fnis[1]:

Buster kommer til hate meg resten av livet  :whistling:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #6 på: 21 August 2006, 21:31:21 »
Jeg syns ikke forslaget ditt om en vask hørtes så dumt ut. Da får du i hvert fall avkreftet at det er noe kliss eller frø i pelsen, og du får sjekket den bedre når den er våt (tror jeg da). Du får bruke grytevotter og vernemaske!  :hahahahi:
Huff neida..jeg syns det er litt trist jeg da, at stakkaren skal ha det så vanskelig med pelsen sin. Kanskje du skulle barbere vekk alt sammen hos dyrlegen, under bedøvelse?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 August 2006, 22:36:08 »
Jeg er arrete fra før så ingen som ser forskjell på noen klor til  :fnis[1]:
Men jeg har både sprøyte og olje  :fnis[1]:

Buster kommer til hate meg resten av livet  :whistling:

Det skal du ikke se bort fra... han kommer til å hate oss begge to.  :fnis[1]:

Jeg syns ikke forslaget ditt om en vask hørtes så dumt ut. Da får du i hvert fall avkreftet at det er noe kliss eller frø i pelsen, og du får sjekket den bedre når den er våt (tror jeg da). Du får bruke grytevotter og vernemaske!  :hahahahi:
Huff neida..jeg syns det er litt trist jeg da, at stakkaren skal ha det så vanskelig med pelsen sin. Kanskje du skulle barbere vekk alt sammen hos dyrlegen, under bedøvelse?

Jeg synes jeg ser Buster nybarbert, han hadde blitt så dødelig fornærma at han aldri hadde tilgitt meg. Og så pelsen da, hans stolthet. :icon_eek:
Tror jeg prøver et bad før jeg tyr til noe så drastisk, men jeg skjønner jo at det ofte er siste utvei når det floker seg helt til. Aller først skal jeg prøve å få tak i en brukbar kam eller børste.

Stargate selger vel bra børster og shampo?

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #8 på: 21 August 2006, 22:42:46 »
Har du prøvd å "bade" ham med tørrsjampoo?
Hvis det er noe kliss burde jo dette forsvinne med tørrsjampoo..
Kjøpte en flaske før siste utstillingen til Amalthea, da den skulle gi veldig blank pels.
Det var flytende blått klisj som skulle smøres inn i pelsen på katten og tørkes av med håndduk etterpå, uten skumle giftige stoffer...

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 August 2006, 22:54:56 »
Tørrshampo kan jeg prøve, det er ihvertfall enklere enn å bade han på den vanlige måten!  :icon_smile:

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #10 på: 22 August 2006, 02:00:40 »
Høres ut som pelsen er litt fet der og kanskje han røyter litt nå også :hmmmm:, du får jo sånn spray shampoo kanskje det kunne være noe?

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 22 August 2006, 08:17:29 »
 :hihi[1]:

Tenk så deilig å sniffe inn nypudret baby stump lukt.

Du kan rett og slett også gå på vanlig matbutikk å kjøpe Johnsons Baby pudder.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 22 August 2006, 08:46:44 »
Høres ut som pelsen er litt fet der og kanskje han røyter litt nå også :hmmmm:, du får jo sånn spray shampoo kanskje det kunne være noe?

Ja, pelsen virker fet der, og han både flasser og røyter... stakkars katt.  :icon_razz: Sprayshampo er notert!

:hihi[1]:

Tenk så deilig å sniffe inn nypudret baby stump lukt.

Du kan rett og slett også gå på vanlig matbutikk å kjøpe Johnsons Baby pudder.

Vanlig babypudder altså? Det er den mest lettvinte løsningen til nå. Matmor skal gå innom butikken og kjøpe, og pudre bakparten til pelsbabyen når hun kommer hjem!   :hihi[1]: