Skrevet av Emne: Tørrfor - Diskusjon  (Lest 2195 ganger)

Attack`s

• Gjest
Tørrfor - Diskusjon
« på: 20 August 2006, 15:08:48 »
Fikk denne linken inn på en liste i dag:
http://www.mustela.se/varfor_torrfoder_inte_ar_fullgod.htm

Mye gjelder jo det samme når det er for hund eller katt.

Kanskje ikke tørrfor er så veldig bra,ihvertfall ikke som fullfor ?

Nå skal jeg på jobb,så dere kan kose dere med å diskutere,så har jeg litt å lese på når jeg kommer hjem  :jippi[1]:

Attack`s

• Gjest
SV: Tørrfor - Diskusjon
« Svar #1 på: 20 August 2006, 21:09:42 »
Er dere helt meningsløse ?  :fnis[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 20 August 2006, 21:10:59 »
*virre meningsløst rundt* ;)

How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #3 på: 20 August 2006, 21:11:52 »
Nja, er vel ikke det, men har bare ikke hatt tid til å sette meg ned å tenke etter  :le[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 August 2006, 21:13:12 »
Kattene her trves med tørrfor iallefall  :icon_idea: Om det blir for mye annet får de diare  :klø seg:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 20 August 2006, 22:23:46 »
Jeg har katter som er gamle og ved god helse, 10 1/2 og 12 1/2 år, de har spist tørrfor hele livet og det kommer de til å fortsette med. Disse to har aldri vært syke, den eldste er operert for jursvulst, men det er forårsaket av andre ting enn tørrforet. Min siste huskatt, hvis jeg ser bort fra den som ble påkjørt, ble nesten 21 år gammel. De første årene levde hun stort sett på middagsrester, men mesteparten av livet spiste hun tørrfor.
Hundene mine ble så gamle som forventet, også de spiste bare tørrfor.
Så lenge som hunden eller katten har rent vann tilgjengelig, og da mener jeg virkelig rent, friskt vann, er tørrfor helt ok.
At hunder og katter når en høy levealder, skulle vel være bevis godt nok på at tørrfor ikke kan være så skadelig som enkelte vil ha det til!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Heidi K

• Gjest
« Svar #6 på: 20 August 2006, 22:33:01 »
Mine kommer til å få kvalitetstørrfôr som basis. Jeg har egentlig ingen grunn til å tvile på at de ikke kan være friske på det. Men man må jo finne det som passer best til hver katt. Jeg varierer også smakene litt, men merkene er det samme.

Men jeg liker å supplere med rå kjøttdeig, kjøtt og kylling (som jeg har lært ikke er farlig i små doser) og kokt hvit fisk som kos f.eks.

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 20 August 2006, 23:43:25 »
Som unnskyldning for at Jan skal kunne gjøre Shango riktig bortskjemt, pleier han å si at "det er ikke naturlig for katter å bare spise tørrfór... De skal ha kjøtt!!!".... Noe å la tennene synke inni, og jeg kan ikke si at jeg ikke er litt enig... Byttet til katter er jo mykt, men skjelettet er hardt... Jeg synes det er litt sannhet i det. Tørrfór gir katten de næringsstoffene som katter trenger, men jeg tror at de trenger litt kjøtt også (våtfór) for å ivareta litt instinkter osv...

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 August 2006, 23:47:30 »
På utekatter ordner naturen det meste av det  :morsomt: mus og fugler er digg ( men mest å leke med  :klø seg: ) våre får kosemat en gang i uken og ellers får de smake bittelitt fisk, kylling og kjøtt fra middagen vårs av og til.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 20 August 2006, 23:49:41 »
Her kommer der en som elsket å gnage på rå ben  :love:

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 20 August 2006, 23:51:02 »
Mine trenger ikke be om å få mat,dem stjeler det dem selv syns dem trenger  :hihi[1]:

Men vanskelig igrunnen.
BARF foring frister litt å prøve ut,men det virker så styrete.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #11 på: 21 August 2006, 07:44:22 »
Den preken der har jeg fått før av en svensk vetrinær. Hun ble regelrett sint på meg da jeg sa at katten får den næringen den skal ha i gjennom tørrforet.Pluss at man kan føre med litt rått kjøtt og fik innimellom.

Hennes konklusjon var at det var derfor vi hadde så mye syke katter i dag og alt for mange katter hadde nyrsykdommer pga tørrforet. Hun mente at boksemat var viktigere og at man børstet tenner.

Så jeg lurte på om hun ville hvere med meg hjemm og lære alle mine fem katter å pusse tennene og ta møkka etter Oskar. For han får da rennede mage av slikt for og vi snakker da om en parr små ss. skjeer.

Da ble jeg bedt om å gå ut av behandlingsrommet. Men jeg fikk først sakt at dette måtte være derfor min niese mister sine katter så fort og at de alltid er syke.

Min niese har nå godt over til å hovedfore på tørrfor og boksemat til kos, og kattene hennes er i bedre for og har blankere pels.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #12 på: 21 August 2006, 08:37:09 »
Jeg ser noe sannhet i dette, katter er jo egentlig kjøttetende dyr.
Men nå har mine katter alltid fått tørrfor som basisfor og jeg gir de litt rå kjøtt/kylling supplemerende. Jeg kunne tenkt meg å gå over til BARF metoden, men det blir for mye styr. Hvis det hadde gått an å kjøpe BARF-poser ferdigblandet med vitaminer osv som man får gjort i USA så hadde det vært veldig enkelt, da hadde jeg gått over til det med en gang.
Men så er det å venne kattene til det og da, man kan ikke bytte ut tørrforet med rått kjøtt dagen etter, de må tilvennes det.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 21 August 2006, 12:44:54 »
Vet ikke om alle katter synes rått kjøtt er så godt altså, for den musa de tok med seg hjem var hel da vi hev den, ikke spist på den engang, bare lekt, med fuglen var det fjærene som var gøy å leke med, men ingen spising her heller,
Labben spiser ggjerne bittelitt rått kjøtt vi gir til ham av vår mat, mens Garfield nekter og skal ha sitt kokt eller stekt, Labben foretekker tørrfor og godbiter fremfor kjøttmat faktisk  :hmmmm: og blankere pels enn det som er på våre katter skal man lete lenge etter  :bigarmhug: For en katt er det vel heller sjelden de klarer å legge ned bytte hver eneste dag, så føler det blir litt feil å fore dem med kjøtt i store mengder også  :hmmmm:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #14 på: 21 August 2006, 18:25:09 »
Jeg begynner også å lure på om det er noe i dette... :whistling:
Det er jo bevist at dagens katter ikke lever så lenge som dem gjorde før, og at det muligens kan ha noe med fóret å gjøre...

Har selv katter som spiser nesten bare tørrfór, men det kunne jo være interessant å prøve noe alternativt.
For tiden gir jeg mine katter det økologiske fóret fra Hill's, i håp om at det iallefall skal være litt bedre :fnis[1]:
Det er iallefall ikke slike ekle slaggstoffer i det, eller kunstige tilsetningsstoffer...
Setter inn denne igjen jeg...
http://www.api4animals.org/facts?p=359&more=1
« Siste redigering: 21 August 2006, 18:30:42 av Siljepilje »

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #15 på: 21 August 2006, 19:57:30 »
Jeg begynner også å lure på om det er noe i dette... :whistling:
Det er jo bevist at dagens katter ikke lever så lenge som dem gjorde før, og at det muligens kan ha noe med fóret å gjøre...

Har selv katter som spiser nesten bare tørrfór, men det kunne jo være interessant å prøve noe alternativt.
For tiden gir jeg mine katter det økologiske fóret fra Hill's, i håp om at det iallefall skal være litt bedre :fnis[1]:
Det er iallefall ikke slike ekle slaggstoffer i det, eller kunstige tilsetningsstoffer...
Setter inn denne igjen jeg...
http://www.api4animals.org/facts?p=359&more=1
Jeg har ingen tro på at kattene levde lenger før i tiden. Det stemmer ikke med mine erfaringer, og jeg har levd en stund (64 år). Jeg skulle gjerne sett de forskningsrapportene, hvis de skulle finnes.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Siljepilje

• Gjest
« Svar #16 på: 21 August 2006, 20:24:09 »
De skulle gjerne jeg også ha likt og sett...
Det jeg sier her, er basert på rykter, så jeg er jo ikke sikker. Kom med dem, den som har konkrete bevis...
Det eneste jeg vet, er at jeg vil gjøre alt for kattene mine, og at de skal leve lengst mulig på best mulig fór. :wink[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 21 August 2006, 21:26:52 »
Trodde ikke levealderen hadde gått ned på huskatter iallefall  :hmmmm: ( de som ikke blir påkjørt og slik liksom ) og kattene vi hadde før fikk også bare tørrfor ( friskies, kitekat, og whiskas ) og ene pusen levde til han var over 17 år, da ble han avlivd pga moren min ikke ville ha ham lenger  :icon_mad: Men at huskatter som går ute som i gamle dager har et bedre liv enn enkelte rasekatter som lever inne, og er blitt avlet frem for å se sånn og sånn ut kan nok stemme. Katter som går ute lever mest på tørrfor, men har muligheten til å få seg mus og fugler og diverse når de gidder  :morsomt:

Imidlertid har hverken pusene mine i gamle dager eller nå fanget så sinnsykt masse dyr, og ikke spiser dem det heller, bare leker med det, så tviler på at de har så veldig stort behov for masse rått kjøtt. En gang i uken som god mat holder i lange baner, og de fleste veterinærer oppfordrer til tørrfor nettopp pga tennene  :hmmmm:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #18 på: 21 August 2006, 21:27:51 »
Den preken der har jeg fått før av en svensk vetrinær. Hun ble regelrett sint på meg da jeg sa at katten får den næringen den skal ha i gjennom tørrforet.Pluss at man kan føre med litt rått kjøtt og fik innimellom.

Hennes konklusjon var at det var derfor vi hadde så mye syke katter i dag og alt for mange katter hadde nyrsykdommer pga tørrforet. Hun mente at boksemat var viktigere og at man børstet tenner.

Jeg kan være litt enig med dyrlegen. Men jeg tror ikke man skal skjære alt over en kam, det er forskjell på tørrfôret, og da tenker jeg at det man kjøper i dagligvaren er neppe det beste pus kan få.

Var egentlig kattene så mye mer friske og levde lenger før? For hvis vi tenker etter, ser vi jo at det var ingen som kastrerte kattene sine før. Det er først de siste ti-tjue årene dette har blitt satt stor fokus på. Og ukastrerte hannkatter lever, som vi alle vet, et noe turbulent liv, det sier seg selv at en katt neppe blir så gammel av å slåss mye. Det sier seg også selv at en hunnkatt som føder kull på kull ikke har de beste sjansene for å bli gammel.
Da kattene ble syke i "gamle dager", trakk de seg som regel tilbake og døde, eller ble friske. Eller eieren tok livet av dem. Folk så mye lettere, unnskyld at jeg bruker et så positivt ord om noe så negativt, på dette før, hvis det var noe galt med pus, tok man livet av den. Enkelt og greit..

En annen ting, er fisk og melk. Alle vet at katter er glad i fisk og melk, og det er noe folk alltid har gitt katter. Nå er det jo slik at fisk er en av våre største kilder til magnesium, noe puser ikke skal ha for mye av, nettopp fordi det forårsaker krystaller i urinen, som igjen forårsaker urinveisinfeksjon, som igjen kan forårsake nyrebetennelse, og dette kan jo være dødelig..Det er ikke rart det er så vanlig med slike plager, når det er så vanlig å gi puser fisk..melk er vel folk rimelig oppdaterte på, siden det gir mange katter diarè i tillegg, men dette med fisk er vanskelig. Mange mener at når katten liker det, kan det jo ikke være dårlig for dem, men dette er helt feil konklusjon...

Sikkert noen som syns jeg maser med denne fisken, men det får heller være   :whistling:

Linda

• Gjest
« Svar #19 på: 21 August 2006, 21:36:36 »
Jeg trodde virkelig at katter lever lengre nå enn før, jeg... I "gamle dager" var jo 10 år gammel for en katt, mens nå kan de jo gjerne bli både 15 og 20 år :icon_surprised: