Skrevet av Emne: Morens oppførsel overfor syk unge  (Lest 586 ganger)

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Morens oppførsel overfor syk unge
« på: 18 August 2006, 17:53:46 »
Det døgnet Jo-Jo var syk, observerte jeg noe som både gjorde meg trist og forundret. Dina som er en flink og omsorgsfull mor til vanlig, overså ham fullstendig da han var syk, og han var veldig dårlig. Juno, søsteren, fikk pupp og vask og all den vanlige omsorgen, mens Jo-Jo lå alene og måtte nøye seg med vår omsorg. Sent i går kveld, da han begynte å bli bedre, (han hadde et tilbakefall på ettermiddagen, og da trodde jeg at det ville gå galt), tok hun ham til seg og ga ham pupp og vask. Jeg vet at ute i naturen blir ikke syke dyreunger tatt vare på av moren, men jeg trodde at våre forkjælte rasekatter hadde mistet slike instinkter. I dag er alt normalt, det virket som at da hun skjønte at han ville klare seg, tok hun ham til seg igjen.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Morens oppførsel overfor syk unge
« Svar #1 på: 18 August 2006, 17:55:47 »
Jeg opplevde akkurat det samme med mammaen til Villemo her nå.
Lara til og med freste og slo etter ungen sin. :skjelveleppe:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 August 2006, 17:56:29 »
Instinktet er nok der ennå, at de syke ikke er vits i å ta vare på, mens de sterke ungene får masse oppmerksomhet, er godt å vite at man har menneskehjelp i sånne tilfeller  :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #3 på: 19 August 2006, 00:54:25 »
Jeg har alldrig opplevd det med kattunger. Men er det noen i flokken våres på 5 som er syke. Ja, da er de andre etter hele tidenog er leie mot den som er syk. Naturen har nokk sine rariteter som vi aldrig kommer til å forstå.

Men det var godt å høre at Jo-Jo er bra igjen.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 19 August 2006, 04:12:59 »
Opplevde det her også med bror til Kiss.
Appletini var den svake,ikke lett å være minst i en gjeng med 6 andre søsken,kjempe for maten.Dem andre ble sterkere og ikke han.
Jeg begynte å flaske fore han litt ekstra (så fikk de andre to guttene om det var noe til overs), da brydde ikke mamman han sin seg om han en døyt,
Hun bar han ned fra loftet og puttet han i en kasse med julepunt  :icon_eek: (sent november kull )

Jeg ble så sint,bar kattungen opp igjen og hun ned igjen.
Ikke vet jeg,men jeg har en følelse med at med orientalske katter,så kan en snakke litt hardt og bestemt til dem,og dem forstår mye mer enn vi tror.
Hun hørte på meg til slutt,mamman ihvertfall,og lot han være med i gjengen likevel.

Hadde dette vært katter som fikset alt selv,så skyves de svake ut (ute kattene). Det er vondt å se på.
Enkelte ganger hjelper nok vi til som oppdrettere litt for mye,men det kommer jo veldig an på hva dem feiler og hvorfor.
Jeg orker ihvertfall ikke å la noe være uprøvd før en gir opp.