Skrevet av Emne: Innekatt  (Lest 926 ganger)

Hosoien

• Gjest
Innekatt
« på: 15 August 2006, 13:25:37 »
Hei alle sammen

Har endelig fått oss katt. Jippi........ :jippi[1]:

Siden vi bor i leilighet i Trondheim så blir katten vår en innekatt med tilgang på verandaen. Spørsmålet vi stiller oss er:

Kan katten vår gå ute når vi er på hytta?

Vil dette skape frustrasjon el. når katten da må være inne de neste månedene?

Vi er på hytta ca 10 ganger pr år så den vil bli værende inne det meste av året?

På forhånd takk.

Ingrid og Jan

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: Innekatt
« Svar #1 på: 15 August 2006, 13:39:48 »
Hei, velkommen hit og gratulere med katt  :biggrin:

Er det en kattunge eller en voksen katt dere har fått?
Hvis det er en kattunge så skal den uansett være inne til den er ca. 8 mnd. før den tid har den ikke utviklet god nok orienteringssans.

Det er også anbefalt at når en flytter med katter til nye hjem/omgivelser så bør katten være inne minst 14 dager før den slippes ut.

Dere kan jo også venne katten til å gå i bånd, da har dere jo kontroll på hvor katten er til hver tid når dere er på hytta, samt ta noen lufteturer utenfor der dere bor i Trondheim også.

Jeg tror ikke jeg ville ha hatt katten ute på egen hånd på hytta siden den er en innekatt, men det er jo en vurderingssak dere selv må ta standpunkt til  :)

Selv har jeg to innekatter, bodde i byen, men da vi flyttet i landlige omgivelser valgte jeg likevel å fortsatt ha de som innekatter med kun adgang til altanen. Har prøvd den ene ute i bånd, og det går kjempefint.

Utlogget Maripia

• Kattunge
  • **
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 August 2006, 10:07:22 »
Dette kommer helt an på hvor knyttet katten er til dere. Jeg  hadde med min kjære nå avdøde Bananas på hytta, og slapp henne ut fra første sekund. men jeg var ute sammen med henne, og når hun vandret for langt, så var det bare å rope henne inn gjen. Da kom hun springende og lurte på hva det var. Har gjort det samme med sønnen og, og han kommer og med en gang han blir ropt på..

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 21 August 2006, 10:23:33 »
Jeg er helt enig i det Ulla skriver, det er også mitt råd!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France