Skrevet av Emne: Komplikasjon etter sterilisering..., eller bare normalt?  (Lest 2323 ganger)

Pinkey Pusa

• Gjest
Komplikasjon etter sterilisering..., eller bare normalt?
« på: 12 August 2006, 16:39:43 »
Hei!

Sist mandag var jeg til dyrlegen og fikk sterilisert og kastrert mine to skjønne katter. Prinsen har det gått kjempebra med, men er ikke så sikker på Prinsessa. Har brukt krave når hun har blitt for fokusert på såret sitt. Det har gått forholdsvis greit og smertefritt, hun har vært aktiv slik kattunger er og har spist normalt. Men i går begynte jeg å se en kul utvikle seg på magen hennes, liksom rett under såret og kulen har blitt bare større og større. Ser ut som en liten fartsdump. Hun er ikke rød eller betent i området rundt arret, det er tørt og fint. Hun leker seg og spiser som normalt, virker ikke syk på noen måte. Men er kanskje litt mer grumpy enn vanlig? Jeg vet ikke helt...
Er det noen andre som har opplevd noe liknende? Er dette normalt eller bør jeg kontakte dyrlegen for å få det sjekket. Hun reagerer ikke om vi trykker på området, og hun legger seg ned på magen uten at det ser ut som det gjør henne noe, men jeg er så usikker for det ser så ekkelt ut.   :skjelveleppe:

Mvh
Pinkey Pusa

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Komplikasjon etter sterilisering..., eller bare normalt?
« Svar #1 på: 12 August 2006, 18:26:48 »
Det kan høres ut som en væskeansamling under operasjonsåret, noe som vanligvis er ufarlig og vil trekke seg tilbake etterhvert. Da Gråtass opererte i forbindelse med tarmprøver så fikk han en slik væskeansamling under såret, en hevelse som minte om en lang pølse. Jeg ble jo hysterisk  og kontaktet veterinæren, en fikk det svaret som beskrevet ovenfor. Det viste seg å stemme, etter noen dager trakk hevelsen seg tilbake. Du må gjerne følge med om det kan være en betennesle, men mest sannsynlig vil jeg tro det er væske.  :wink[1]:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 August 2006, 19:44:46 »
Det ble veskeansamlig i ett operasjons sår hos pusen min også for noen år siden. Den gangen dro jeg ned til vetrinæren som hadde operert han og hun tok en sprøyte og trakk ut vesken. Det var nok ikke helt nødvendig, men det var nok mer behagelig for pusen min. Jeg var nede å gjorde det to ganger den gangen etter operasjonen.

Du kan jo se det ann om det er ubehagelig eller ikke for pusen og eventuelt vurdere om du føler det er nødvendig å gjøre det du også.

Mvh phantera

Pinkey Pusa

• Gjest
« Svar #3 på: 13 August 2006, 17:42:43 »
Hei!
Takk for svarene :)
Snakket me dyrlegen i går kveld, og han sa akkurat det samme som dere forteller, at det mest trolig er en veskeansamling. Greit å få bekreftet det av andre som har opplevd liknende, stoler liksom ikke helt på dyrlegen når han ikke har sett på katten :rødmeja:
Ser ikke ut som om hun plages av det, så jeg får bare vente og se, endrer det seg får jeg dra til dyrlegen å få det tømt.
 :savle[1]:

Pinkey Pusa

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #4 på: 13 August 2006, 18:03:51 »
Jeg ville nok sjekket det hos vet, i tilfelle det skulle være en verkebyll under såret.
Når de har operert henne vil jeg tro at sjekk i etterkant hvis evt. komplikasjoner
oppstod, vil dem ikke ta for mye betalt heller.
Bedre føre var....
Purr fra Unni

www.avjamas.com