Skrevet av Emne: Gi medisin til umulig katt...  (Lest 6661 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Gi medisin til umulig katt...
« på: 08 August 2006, 23:24:05 »
... og umuliusen er selsagt Buster! Han nekter selvsagt å ta medisinen sin... noe annet ville jo vært under hans verdighet.  :icon_rolleyes:

De to første dosene fikk han i matfløte, for det funka så bra sist han gikk på penicillin. Men han er visst ikke særlig glad i fløte lenger, for han lar halvparten være igjen. I kveld nektet han å røre fatet, så da måtte vi sprøyte medisinen rett inn i munnen hans... Det ble en vill kamp, som endte med at ca. halvparten kom i munnen til Buster, og resten utover buksa til gubben og gulvteppet. Selv når vi holder Buster helt fast, så klarer han å stange med hodet akkurat når man har lurt sprøyta inn i munnvika, og dermed er innholdet spredt utover alt og alle. Jeg har aldri møtt en katt som slår seg så i de grader vrang, og jeg er livredd jeg skal skade han når han begynner å sprelle. Hvordan i himmelens navn skal jeg få i han 17 doser til??!  :klø seg:

Noen som har tips? Vil det funke bedre med tabletter som jeg knuser og har i maten hans? Smaker penicillin vondt tro? (Det gjør ihvertfall de jeg har brukt.  :ad[1]:)

Nå skal det nevnes at han kan være snill når han vil også. Han har spist ormekurtabletter i middagen sin i tre dager, og flinke gutten vaska rent fatet hver gang. I tillegg fikk jeg dryppe øyet hans uten problemer i kveld... men det var før vi begynte å krangle om penicillinen da.  :rødmeja:

Heidi K

• Gjest
SV: Gi medisin til umulig katt...
« Svar #1 på: 08 August 2006, 23:30:29 »
Jeg tror kattepenicillin skal smake litt mer behagelig.

Men tror bare du og gubben må samarbeide og være litt "slemme" med Buster - medisin må han jo ha. En får evt tulle han i ett håndkle og holde godt fast mens den andre drypper og gir evt tabletter rett ned i halsen. Og holde hodet fast ekstra, siden det er der han er vanskelig. Tror ikke dere blir å brekke noe, selvom det kjennes slik ut.

Ha alt klart før dere pakker han inn, så det er lett å få tak i.

Han tilgir fort - du kan jo bestikke han litt etterpå.

Hvis du har det i mat kan du jo risikere at han ikke spiser opp hele dosen hans.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 August 2006, 23:33:36 »
Hva med å la den trekke inn i frysetørket sei,og prøve å gi ham det.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 August 2006, 23:33:37 »
Er det snakk om Imacillin? Er ikke det en jordbærsmak eller noe lignende?

Timmy og Tarzan har fått Imacillin før og BEGGE TO elsker smaken! Og det hadde jeg ikke trod om Tarzan for han er virkelig kresen, han spiser kun tørrforet sitt og kan slikke litt whiskas saus en sjelden gang. Melkeprodukter liker han ikke lukten av, han brekker seg hver gang han lukter noe sånt, men den Imacillinen slikker de i seg frivillig!
Til å begynne med så sprøyta jeg det ned i halsen på de og da var det kamp om livet! Men av en eller annen grunn så holdt jeg sprøyta mot snuten slik at katten fikk luktet og så begynte han å slikke på den, da var det bare å trykke væsken forsiktig ut mens han slikket.
Kanskje du kan prøve det og ikke tvinge det i ham? Det skalder jo ikke å prøve da  :icon_idea:
Håper Buster får i seg medisinen på en eller annen måte!

(ellers er håndkle-metoden veldig effektiv  :icon_smile:)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 August 2006, 23:48:45 »
Det hjelper kanskje å tulle han inn ja. Gubben holdt han så fast som han torde, men hver gang han prøvde å holde fast hodet, så spratt det ut en labb... Det virket som han hadde 10 par labber akkurat da. 

Jeg var så ovenpå da dyrlegen sa at han skulle få Imacillin, for sist gang elska han det. Halvt om halvt med fløte ble det rene jordbær-milkshaken, og Buster gikk og gledde seg til medisinen hele dagen. Men men, det er nesten ti år siden da. Jeg prøvde å gi han det på fingeren i dag, og da slikket han det i seg, motvillig. Men han skal jo ha hele 2,5 ml to ganger daglig, så det hadde vært greit å få han til å ta det frivillig. Jeg hater å tvinge det i han, selv om jeg vet det er til hans eget beste.

Jeg kan prøve å la det trekke inn i frysetørka sei, hvis ikke noe annet funker. Tørrfisk med jordbærsmak, den var ny!  :humre:

Men at de tilgir fort er sant... Han var så sint at han freste til oss og sprang bak en stol, men etter å ha vasket seg litt kom han på fanget for å få litt kjøttdeig og kos.  :icon_frown: Tror jeg bare må innføre litt våtfor eller en godbit etter hver medisinrunde.

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 08 August 2006, 23:51:13 »
Det går nok bra. Viktigere at han får i seg medisinen.

Her i huset må jeg holde kattene skulle det være noe jeg ikke klarer selv (som å bade Sivert) for Hans er så redd for å knekke noe hvis han holder hardt). Må bare pakka Buster inn og tviholde på han.

Kanskje litt kokt sei blidgjør bustergutten også?

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 08 August 2006, 23:51:45 »
Du kan ikke få et eller annet i tablett form da?
Pencililin,om han er så vanskelig.

Er lettere å krangle et sekund med noe i fast form fremfor flytende...men jeg har ikke så sta puser her.

:icon_sad:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 August 2006, 00:03:27 »
Jo det viktigste er jo at han får i seg medisinen, gutten MÅ jo bli frisk. Vi får gjøre et nytt forsøk i morgen tidlig, når vi alle er uthvilte. Buster har gått rundt og hyla fortvilt hele dagen; jeg vil ut ut UUUT!!! Men etter den lille kampen vi hadde slokna han som et slakt i sofaen, lille nurket til matmor...  :love:

Jeg tror ihvertfall vi har fått bekreftet at huskatter har sterkere vilje enn noe annet vesen på denne jord.  :wink[1]:

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #8 på: 09 August 2006, 00:17:04 »
Hva med å holde han i nakkeskinnet? Og gi det med engangssprøyte..
Det tipset fikk jeg av Veena da jeg skulle gi Cali Salmopet olja, da kunne han ikke stritte så mye i mot, og det gikk lettere enn å holde hodet i ro bare

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 09 August 2006, 00:37:17 »
Men om Buster har sår.... hvor sitter såret hen?
Det er ihvertfall ikke slemt å ta dem i nakkeskinnet mens en medisinerer.
Dem blir så slapp og medgjørlige.... men har på følelsen at Buster får uante traff krefter uansett når det er noe han ikke vil  :humre:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 August 2006, 00:51:24 »
Huskatter har en sterk vilje ja, er noe av det jeg elsker mest med dem  :love:
Angående medisin er jeg enig i at tabletter er bedre enn flytende medisin om pusene er vrang, ha på leverpostei på tabletten og pass på at du deler den i to om tabletten er stor  :icon_smile:
Dytt den langt inn i halsen på Buster, og stryk ham over halsen etterpå til du er sikker på at han har svelget.
Jeg pleier å ha pusene på fanget,  litt sånn på ryggen med pusene, bare litt sidelengs samtidig, og holder fast med ene ermen, mens jeg gir medisin med den andre. Funker kjempebra  :icon_smile:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 August 2006, 00:58:24 »
Men om Buster har sår.... hvor sitter såret hen?
Det er ihvertfall ikke slemt å ta dem i nakkeskinnet mens en medisinerer.
Dem blir så slapp og medgjørlige.... men har på følelsen at Buster får uante traff krefter uansett når det er noe han ikke vil  :humre:

Eneste såret vi har lokalisert sitter midt oppå hodet hans. Ellers på kroppen er det mest sårskorper som ramler av, så de kan være fra lengre tilbake. Han liker jo å leve litt farlig den gutten. Tror du har rett i at Buster får uante krefter, du skulle sett hvordan vi holdt på.  En 4 kg tung katt vant over to voksne mennesker...  :icon_rolleyes:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 09 August 2006, 01:03:26 »
Huskatter har en sterk vilje ja, er noe av det jeg elsker mest med dem  :love:
Angående medisin er jeg enig i at tabletter er bedre enn flytende medisin om pusene er vrang, ha på leverpostei på tabletten og pass på at du deler den i to om tabletten er stor  :icon_smile:
Dytt den langt inn i halsen på Buster, og stryk ham over halsen etterpå til du er sikker på at han har svelget.
Jeg pleier å ha pusene på fanget,  litt sånn på ryggen med pusene, bare litt sidelengs samtidig, og holder fast med ene ermen, mens jeg gir medisin med den andre. Funker kjempebra  :icon_smile:

Det er det jeg også liker ved dem... unntatt når de skal ha medisin.  :biggrin:
Jeg prøvde forresten å ta han på fanget også, på rygg. Da sparka han sæ fælt at gubben ikke torde nærme seg.

Men takk alle sammen! Jeg skal prøve ut alle rådene jeg har fått i morgen tidlig. Hvis alt slår feil må jeg ringe dyrlegen å høre om jeg kan bytte til tabletter, men jeg håper vi (Buster og jeg altså) kan komme til enighet.  :wink[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 09 August 2006, 01:04:48 »
Du og Buster får nok en deal til slutt  :icon_smile:

Ellers kommer jeg og er "holde-hjelp"

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 09 August 2006, 01:06:48 »
Du og Buster får nok en deal til slutt  :icon_smile:

Ellers kommer jeg og er "holde-hjelp"

Ta med Hans også, Buster er fryktelig sterk!  :fnis[1]:

Heidi K

• Gjest
« Svar #15 på: 09 August 2006, 01:08:35 »
En ordning skal det bli!  :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #16 på: 09 August 2006, 01:33:35 »
Kan tenke meg at handduk trikset duger fint jeg, mens en holder fast på katten så kan du holde hodet og gi medisinen. Lykke til da, vet at det ikke er enkelt med stabeister! :)

JP

• Gjest
« Svar #17 på: 09 August 2006, 09:52:13 »
Alle mine katter får antibiotika to gang om dagen gjennom sprøyte, og det er like mye strev hver gang. Nå er Snowball egentlig værst da, men Jp er ikke så mye medgjørlig han heller.

Setter meg på knær og plasserer Jp mellom bena mine, også presser jeg med føttene så han ikke kan røre bakbeina.. Alt må gå veldig fort egentlig, kan ikke sitte å knote for han liker ikke å bli holdt fast. Og jo harderer jeg må holder han fast, jo mer stritter han imot. Derfor må det gjørers fort, før han i hele tatt forstår at jeg prøver å tvinge han til noe.
Vist Pål kommer bort og skal liksom "hjelpe", så slår Jp seg helt vrang for da vet han at noe er på ferde.. Da må jeg bare avslutte og prøve på nytt om ei stund. Når han først har blitt vrang, så er det ingen vits.

Jeg også tenkte på at det kansje var skikkelig fælt det jeg gidde han, men han sleiket opp det jeg sølte på bordet. Så det er bare det at han ikke vil bli holdt fast  :icon_frown:
Men det kan jo hende det er noe annerledes med Buster, ville bare dele min erfaring angående dette  :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12 August 2006, 21:37:04 »
Jeg var så ovenpå da dyrlegen sa at han skulle få Imacillin, for sist gang elska han det. Halvt om halvt med fløte ble det rene jordbær-milkshaken, og Buster gikk og gledde seg til medisinen hele dagen. Men men, det er nesten ti år siden da.

Eeeeh   :rødmeja: 10 år siden? Buster har jo nettopp fylt 2 år   :fnis[1]:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 August 2006, 21:42:00 »
Nå har Buster endelig akseptert at den mest skånsomme metoden å ta medisinen på er i fløte. Det har gått bra i to dager, og jeg håper det fortsetter.  :x-fingre[1]: Men takk for alle gode råd, jeg har ihvertfall "plan B" klar om det skulle skjære seg.  :fnis[1]:

Det jeg sliter med nå er øyedråpene. Buster HATER dem, selv om det sikkert er godt å få "smurt" det tørre øyet. I begynnelsen gikk det forsåvidt greit, men plutselig bestemte han seg for at han slettes ikke vil ha dem, og det er en sann kamp her i huset 4 ganger daglig. Vanligvis går det greit når vi er to, men i dag har jeg vært alene. Han skulle vært dryppa i ettermiddag, og jeg tror jeg har gjort 50 forsøk til nå... ikke f..n om den lille dotten vil sitte i ro. Jeg har truffet overalt ellers på katta, bare i øyet. Håper det går bra å vente til jeg får forsterkninger (gubben) i 12-tia...  :icon_question: