Skrevet av Emne: Mor går til angrep på de gamle katteungene sine  (Lest 937 ganger)

Katt123

• Gjest
Mor går til angrep på de gamle katteungene sine
« på: 08 August 2006, 01:21:41 »
Jeg har et ganske stort problem. For et par måneder siden fikk katten våres to katteunger. De er de fineste og søteste kattene jeg har sett, og jeg liker de godt. Desverre forsvant de nå i sommer, og de har vært borte i over en måned. Jeg var skikkelig redd for at de var blitt drept, men hørte at naboen hadde sett dem. I mens har katten våres fått nye unger (de har akkurat åpnet øynene).
I dag fant jeg de to katteungene, og jeg fikk tatt de med hjem. De stortrives her, men jeg fikk erfare at moren ikke var like glad. Først når hun fikk øye på en av de, begynte hun å mjaue og tygge. Hun løpte deretter etter den. Den stakkars lille pusen torte jo ikke å gjøre noe mot den, og "bøyde seg bare støvet" mens moren stod å knurret og snuste på den. Derfor flyttet jeg moren og katteungene ut av huset (hadde akkurat flyttet dem inn fra et uthus) igjen. Senere kom moren opp til trappen våres (hun har ikke vært der siden hun fikk de nye ungene) hvor hun gikk til angrep på en av katteungene. Jeg jagde henne vekk og fikk ungene inn i huset igjen.
Enda en stund senere kom hun opp til trappen igjen, og jeg sa til broren min at han ikke burde slippe henne inn, men det gjorde han. Dette resulterte i at hun angrep en av katteungene igjen. Var ikke noe hyggelig syn, og hele gulvet ble fullt av avføring og urin. Ungen klarte å gjemme seg mens vi fikk jaget ut moren.

1. Prøver moren å drepe ungene, vise de at dette er dens territorium, eller prøver den å beskytte de katteungene den har nå?
2. Er det vanlig at katter gjør slikt mot ungene hvis de kommer hjem etter å ha vært borte lenge, eller er det bare fordi den har fått nye unger?

Hva skal vi gjøre?

Siljepilje

• Gjest
SV: Mor går til angrep på de gamle katteungene sine
« Svar #1 på: 08 August 2006, 01:31:08 »
Jeg synes først og fremst dere skulle tenke på å kastrere kattemora :icon_smile:
Dette er helt normal oppførsel fra kattemoras side. Hun vil beskytte kattungene sine.
Det rådet jeg kan gi, er å holde kattemor og sine nåværende unger adskilt fra de andre kattene. (f.eks et eget rom el.)
Hvis dere har tenkt å beholde "rømlingene", ordner det seg nok etter ei stund, men regn med at det kan ta litt tid før kattene aksepterer hverandre.
Lykke til :icon_mrgreen:

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 08 August 2006, 01:33:15 »
Dere burde kastrerer kattemora syns jeg  :icon_idea:

Ellers syns jeg det er viktig å ha kattemor og unger inne på et rom for seg selv de første ukene.
At ikke kattemor kommer ut før ungene kan ta til seg fast føde og fordøye dette.
Skal kattemor ut da,bør hun gå på pillen innen hun kastreres.

Siden de andre ungene var borte (hvorfor er så små kattunger ute på egenhånd forresten,dem kan ikke retningssansen før dem er nesten året), så er dette naturlig adferd av kattemora.

Siden bør selvsagt ungene vaksineres når dem blir store nok.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #3 på: 08 August 2006, 01:39:55 »
Jeg kan bare holde meg enig i de de som skrevet før meg, og jeg undres hvorfor
dere lar samme katten bli mor så tett. Kastrer henne, er også mitt råd.
Finner dere forresten gode hjem til de små??
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Katt123

• Gjest
« Svar #4 på: 08 August 2006, 02:34:14 »
Er ikke min skyld at ungene forsvant. Er vanligvis ikke hjemme, men når jeg kom hjem til sommerferie var de altså forsvunnet. Ble sevfølgelig sint på mamma over at hun slipper de ut så tidlig, men hun sier jo selvfølgelig at "de klarer seg selv blablabla". Men dette er ikke det som gjør meg mest sint. Det er jo som dere sier at moren allerede har vært gravid, og at hun nå har fått tre nydelige katteunger. Mamma klager og sier: "Ja, hva skal jeg gjøre? Den er jo ikke hjemme så jeg kan gi den P-piller osv.". Ja hva er det å forvente? Selvfølgelig er den utevante katten lenge borte når sommeren kommer! Og nå kommer hun med: "Ja du skjønner vel at vi ikke kan ha så mange katter blabla...," og insinuerer at vi blir nødt til å avlive "noen" katter. Hun sier at hun blir nødt til å ta mora med til dyrelegen for å få gjort dette. Skjønner ikke hvordan hun kan si noe slikt i det hele tatt, får man ikke noen følelser for en katt man har hatt i 2-3 år? Er det virkelig så lett å bare ta den med en tur til dyrelegen og drepe den når det ikke feiler den noe som helst og den ikke har gjort noe galt? Vet ennå ikke skjebnen til de tre kattungene, men broren min snakker om at "vi blir vel nødt til å kappe hodet av dem" eller: "Pappa må vel ta frem hagla" osv. :( Får vel inderlig håpe at de har et lite snev av følelse og fornuft til å finne en bedre fremtid for de hjelpesløse katteungene.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #5 på: 08 August 2006, 02:47:01 »
 :x-fingre[1]: Krysser fingrene for at dere finner en løsning!
Husk at det er ulovlig å selv ta livet av kattunger som er eldre enn 8 dager gamle!!
Og skal man ta livet av dem før det, må den som evt. skyter ha våpenlisens!
Synes det er forkastelig å gjøre dette uansett.

Kattungene bør også være hos kattemoren til de er 12 uker gamle før de blir omplasserte.

Kastrerer dere kattemora, slipper dere slike overraskelser neste sommer.

:x-fingre[1]: Håper dere finner gode hjem til kattungene!
(Kan du ikke bare ta henne med deg til der du bor nå? Mange katter fungerer fint som innekatter...)

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #6 på: 08 August 2006, 13:25:38 »
Først og fremst er jeg enig med de andre her

Og så syns jeg du skal forklare for moren din at det er mye enklere å kastrere pusen, så slipper dere å tenke på at hun må ha ppille i hytt og pine, og å finne folk å gi bort kattunger til. Ppiller er heller ikke helt bra i lengden, og pus får ppiller MENS hun er gravid, kan det skade fostrene hun har, hvis hun har klart å parre seg fordi ppillen ble bortglemt.

Forsøk å overtale moren din til kastrering, på sikt vil det lønne seg (mat og vaksinering til mange kattunger koster en del penger), eller kanskje du kan spandere det på pus selv?
Si også at det er uansvarlig å la pus få masse kattunger bare for å avlive dem..det vitner ikke om noen respekt for liv..

Lykke til videre da :)

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #7 på: 08 August 2006, 18:01:20 »
Kattemoren kjenner nok ikke igjen sine første kattunger, som har vært borte og fått en fremmed lukt på seg.
Hun er nå redd de skal skade kattungene hennes(de nye) og de vil hun forsvare for alt i verden, Dette er instinkter

Jeg er også enig med ovenstående svar. kastrer katten deres. Det er ikke bra slik situasjonen er nå.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 August 2006, 22:49:15 »
Ser kastrering blir nevnt i hvert innlegg her, noe som er bra :icon_smile:
Jeg synes du bør fortelle moren din at kastrering av en hunnkatt kun koster rundt tusenlappen... mange tror det er så dyrt, men det er det ikke.
Hvert år blir det født så alt for mange uønskede kattunger i Norge, at det er skammelig!

Håper dere skåner livet til ungene, og prøver å gi dem gode hjem.