Skrevet av Emne: Tar det lang tid for ett skikkelig stort sår begynner å gro??  (Lest 2737 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hei alle sammen..
 :savle[1]:

Kattejenta mi, på 1.5 år, har fått betennelse og sår på 2 foter. På mandag i forrige uke (14 dager siden i morgen) var jeg hos veterinæren med den ene framfoten, da var ikke bakfoten så stor, men han kiket litt på den også. Torsdag måtte jeg til veterinæren igjen pga bakfoten var enorm, den blødde etc. Da dyrlegen fikk renset, og barbert bort hår på foten, var hele foten nesten ett stort sår. Det var 2 store sår oppe på foten, og under er det åpent dypt sår helt inn så man ser senene.
Det var ett trist syn på den snille unge pusejenta. Ble litt satt ut siden jeg var der på mandag og da kjentes foten ut som bare ett lite sår, men dyrlegens barbermaskin funka ikke da han skulle se på bakre labb, så han fikk bare kjent litt, og kjente det var hovent da. Men utrulig hvor det hadde utvikla seg på disse 3 dagene(gikk på vibramycin- penclin da,men fikk skifta til sterkere pencilin torsdag). Det var dauhud som bare datt av på torsdag og under var det store sår, og ingen hud.... Det er nå 1 uke, og 3 dager siden siden jeg var der på nytt(torsdag). Hun går jo på pencilin da det var betent, og hun skal gå på det i 10 dager til. Betennelsen er borte, og såret på forlabben er fin, samt oppe på bakfoten. Men under er det ikke mye tegn på groprosess. Siden hun når selv med krage har vi valgt å ha på henne litt bandasje over foten (bandasje som puster).

Har noen erfaring med slike store dype sår?? Tar det lang tid før groprosess begynner? Hun er jo en ung katt så det burde jo kunne fikse seg. Det er greit det tar tid, men jeg er så ufattelig redd for gulljenta mi... Og jeg vil så gjerne at hun skal bli frisk igjen og kan leke ute sammen med tvillingbroren sin igjen.

Siljepilje

• Gjest
SV: Tar det lang tid for ett skikkelig stort sår begynner å gro??
« Svar #1 på: 06 August 2006, 16:25:53 »
Fikk du noe salve du skulle smøre på potene under bandasjen?
Ville trodd at det var ganske normalt av en veterinær å gi...

Husk å passe godt på renholdet, og det er riktig av deg å bandasjere potene hennes hvis sårene er så dype som du sier.
Pass bare på at bandasjen puster, og er ren.

Du kan sikkert vaske poten i lunket grønnsåpevann... det skal være rensende. Ikke bruk salver beregnet på mennesker før du evt. har rådført deg med veterinæren din. Det kan være farlig for pus.

God bedring til pus. :icon_sad:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 August 2006, 16:37:58 »
Nei, har ikke fått noen salve å smørre på. Synes egentlig det er rart. Burde hatt noe grosalve å smørre på kanskje, skal få ringt veterinæren å spørre om å få noe grosalve hvis det er noe slikt å få..

Men uansett, di andre sårene oppe på foten var ganske store de også og de gror, men disse under viser ikke antydning til å gro, såret er stort og liksom innhult, ikke sett så store sår på fot før..

Så lurer på hvor lang tid det kan ta før jeg ser at groprosessen starter??

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 August 2006, 16:44:56 »
Takk forr svar forresten  :) Setter pris på det.

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 06 August 2006, 17:06:25 »
En katt jeg hadde fikk et kjempe sår,men det  ble renset,og faktisk tatt bort dødt vev,så på antibiotika kur, vibramycin. Normalt er vel en slik kur på alt fra 7-14 dager.
Det grodde på 1-2-3.

Såret til Bajas skulle ikke bandasjeres mer enn en dag,men han fikk body på seg for å ikke slikke for mye i det.Såret satt på skuldra.
Såret skulle rett og slett få nok luft.

Kan være katten mangler noen enkelte stoffer som burde vært der så gro prosessen gikk raskere.
Jeg har hatt en katt med allergi,som fikk åpne store kjøttsår under 2 av potene,den ene poten var ekstra ille.

Han fikk dette: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3381.0.html
Og da var såret borte på 2 uker.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 06 August 2006, 17:39:02 »
Tuusen takk for tipset  :gikkoppetlys:

Produktet er allerede bestilt det  :icon_frown: Alt for å redde min lille Embla  :x-fingre[1]:

Er ikke sikkert det hjelper så fort, leste dette:
"Men SALMOPET er først og fremst et helsefremmende produkt og ikke noen vidunderkur når problemene først har oppstått. Å gi din firbente venn SALMOPET daglig, forebygger fremtidige helseproblemer. "
Men jeg tar sjansen å prøver, uansett er det jo lurt å gi dette til vanlig så takker for tipset.

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 August 2006, 19:19:20 »
Katten min klødde fælt på et operasjonssår på nakken så det fikk aldri hele seg ordentlig før han klorte det opp på ny.
Masse dyrlegebesøk, antibiotika ble skrevet ut og Fucidin salve. Men når det ikke hjalp noe særlig og katten klødde like mye (prøvde også en natursalve, men det gjorde vondt verre), så tok jeg tipset til Attack's og kjøpte Salmopet fiskeolje. Etter en flaske, ca. 4 uker var det ikke antydning til sår, pelsen har t.o.m grodd ut! Anbefaler den!  :icon_smile: