Skrevet av Emne: hjemløs katt?  (Lest 585 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
hjemløs katt?
« på: 01 August 2006, 19:03:55 »
eg påstår at eg har ganske bra katteoversikt her i gata, dvs at eg kjenner kattene og veit omtrent kor hen dei bur. for nokre veker siden la eg merke til ei nydeleg tricolora. eg klappa ho og ho var veldig kosen. pelsen var fin. finfin pus tenkte eg og kalla ho frøken. siden har eg sett ho kvar dag. eg reagerer på at ho ligg opp på søppelspann om natta og søv. møter ho der kvar morgon eg skal på jobb, og det er så tidleg som 06:45. om ettermiddagen er ho litt lengre opp i gata, ligg og drar seg i skyggen (det er varmt kvar dag her, sinnsjuk sommer).  eg veit at katten min ville koma inn i huset om han skulle kubbe skikkeleg. også la eg merke til at pelsen blir meir og meir ustellt, ho er langhåra da.
eg har altså ein liten mistanke om at frøken ikkje har noko heim for tida. kanskje har eigarane reist på ferie og ho skal liksom klare seg sjølv så lenge? ho er ikkje tynn såvidt eg kan sjå (lang pels skjuler jo litt), men det er jo ein utekatt matestasjon rett rund hjørnet.

eg er litt frista å tilby frøken å bo hjå meg, nemlig. ho er så fin og god og kosen. og alltid svolten. men eg vil jo ikkje rappa nokon andre sin katt, eg hadde blitt gal om nokon hadde rappa pusabeistet. ho har ikkje halsband og er ikkje øremarkert. eg har prøvd å leite litt i pelsen på magen om ho har arr etter steriliseringa, men har ikkje funne noko. veit heller ikkje kva eg skal leite etter, da. kossen ser ein om ein hokatt er sterilisert??

ville dere "rappa" frøken? har sett det litt an i ca. 3 veker no.

heike

Leiasolo

• Gjest
SV: hjemløs katt?
« Svar #1 på: 01 August 2006, 19:16:34 »
Hei!

Vet du hva? Hvis det var min katt (jeg leter etter min for tida...) så skulle jeg ønske at du tok bilde av den og satte opp lapper, la inn annonse på www.nettkatten.no osv. Dessuten har jeg oppdaget det, at folk med katter gjerne legger særlig merke til de andre kattene i nabolaget - vi er liksom svært observante på akkurat det feltet - så det er nok en pus på avveie - eller - det kan jo være en katt som har flyttet inn i strøket sammen med eiere (som ser ut til å være en smule fraværende).

Hvis du henger opp plakater og lapper synes jeg at du også kan gi den en matbit - og, ikke minst, vann! Da går du ikke inn for å "rappe" katten, men du ser til den og passer på den mens du leter etter eierne! Hadde det vært min Mona Lisa, hadde jeg vært deg evig takknemmelig for at du hadde tatt godt vare på den i mellomtida! Da er det noe helt annet med de som adopterer katter sånn bare fordi de er observert i strøket den siste tida - uten å bry seg om hvor den kommer fra!

Og! Dersom du, etter å ha funnet eierne, skulle oppdage at katten fremdeles ville komme til deg og spise - hadde det ikke vært noe stort problem, for da kunne du bare nektet den servering og ringt eierne. Dette ville nok kanskje vært litt plagsomt i en periode, men etter hvert ville katten holdt seg hjemme - fordi den ikke hadde fått noe å spise hos deg uansett!

Jeg foreslår altså en mellomløsning - at du gir den et midlertidig hjem inntil du eventuelt finner eierne!  :)

Når det gjelder steriliseringsmerker vil jeg tro du må kontakte dyrlege for å finne svar... Inngrepene gjøres på flere måter for tida... :)
« Siste redigering: 01 August 2006, 19:21:20 av Leiasolo »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: hjemløs katt?
« Svar #2 på: 01 August 2006, 19:42:15 »
Jeg tror Leiasolo har rett. Du går ikke inn for å rappe katten (noe jeg vet du aldri ville ha gjort) om du forsøker å oppdrive eieren og i mellomtiden gir den vann, mat og ikke minst kjærlighet.  :wink[1]: