Skrevet av Emne: FIV Katteaids  (Lest 1578 ganger)

Herman

• Gjest
FIV Katteaids
« på: 31 Juli 2006, 14:02:24 »
Lurer litt på dette med FIV. Er det noe som ligger latent i alle katter? Eller er det noe de er må bli smittet av for å få? Og hvor lang tid tar det fra katten blir smittet til sykdommen bryter ut? Har hatt en katt i 2 mnd nå som vi ble så glade i. Så plutselig ble han så tynn, sov mye og ville ikke spise. Tok han til dyrlegen og det viste seg at han hadde FIV viruset... Han hadde utviklet alvorlig blodmangel som resultat av FIV og måtte dessverre avlive han. Det er det værste jeg noen sinne har gjort!!! Men det var ikke noe liv for han å måtte være inne resten av livet sitt når han er vant med å være ute 24 timer i døgnet. Det var heller ingen garanti for at han ville holde seg frisk i og med at han hadde blodmangel. Så det var egentlig ikke så mye å tvile på. Han hadde det vondt.

Så det jeg egenlig lurer på er, kan han ha hatt denne sykdommen før vi fikk han eller har han fått det mens han har vært hos oss?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: FIV Katteaids
« Svar #1 på: 31 Juli 2006, 17:09:14 »
Nei FIV tror jeg ligger latent i kroppen, og kan bryte ut om katten får en infeksjon eller lignende. Men jeg er ikke sikker altså! Så kanskje andre her kan av/bekrefte svaret mitt?

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 34
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #2 på: 31 Juli 2006, 22:56:49 »
Ja jeg kan prøve å svare deg. Jeg hadde en hannkatt før som fikk FIV og det utvikler seg på samme måte som hos mennesker, men hos katten er det med bitt og klor men hos mennesker er det som regel sprøyter.
Men om du vil kan du maile meg privat så skal jeg prøve å utdype det bedere.
Randi

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #3 på: 01 August 2006, 07:23:12 »
Nei FIV tror jeg ligger latent i kroppen, og kan bryte ut om katten får en infeksjon eller lignende. Men jeg er ikke sikker altså! Så kanskje andre her kan av/bekrefte svaret mitt?

NEI, FIV er ikke noe som ligger latent. FIV smittes gjennom bitt . Så er det ulikt hvor lang tid det tar før kattens imunforsvar brytes ned og mann ser at katten er dårlig

Herman

• Gjest
« Svar #4 på: 01 August 2006, 08:19:37 »
Jeg skjønner hvordan FIV smitter, men kan ikke fatte at katten vår skulle gå fra å være frisk og fin i 5 uker, for så å forandre seg totalt og bare bli dårligere og dårligere. Vi har heller ikke sett noen merker på han, og vi har sjekket hver dag pga flått. Så spørsmålet mitt er vel om han kan ha hatt det før vi fikk han eller om han virkelig kan ha blitt smittet av en annen katt og at vi ikke har merket at han har hatt bitt eller klor? Kan det virkelig gå så fort?  Savner han veldig! Hadde han bare i 7 uker men det var mer enn nok til å bli glad i han. Han hadde en så utrolig personlighet som jeg aldri har sett hos en katt før....  :icon_cry:   

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 01 August 2006, 17:56:21 »

NEI, FIV er ikke noe som ligger latent. FIV smittes gjennom bitt . Så er det ulikt hvor lang tid det tar før kattens imunforsvar brytes ned og mann ser at katten er dårlig

Okei, da har jeg tenkt feil!

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #6 på: 01 August 2006, 21:05:22 »
Kanlskje han kan ha fått det fra kattemor? (som har hatt det fra før eller blitt smittet av din katts far)

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 34
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #7 på: 01 August 2006, 22:04:04 »
Kanlskje han kan ha fått det fra kattemor? (som har hatt det fra før eller blitt smittet av din katts far)
Nei det smitter ikke den veien. Det smitter fra katt til katt ved bitt klor etc. Og kloret behøver ikke være stort. Jeg har hatt aidskatt så jeg vet hva det vil si å ha en. Og jeg misunner ingen å få oppleve det. Alle kattene som jeg hadde måtte testes flere ganger for å se om dem var smittet men det var dem ikke.
Vi måtte bare avlive ham pga han begynnte å bli agresiv mot de ander kattene. Og om han hadde bitt dem så kunne dem blitt smittet av aids. Jeg og kattene hadde karantene i over 3 mnd. Jeg var ikke på utstilling eller i kontakt med andre katter. Men dette er mange år siden nå.
Randi

Herman

• Gjest
« Svar #8 på: 03 August 2006, 12:04:00 »
Tusen takk for svar alle sammen. Da ser det nok ut til at det er en katt i vårt omeråde som har FIV. Muligens en løskatt. Og da er jeg litt bekymret for å skaffe nok en katt. Jeg unner ikke min verste fiende å måtte gå igjennom dette en gang til! Mulig vi prøver oss en gang til, men skjer dette igjen så er det stopp på en stund!! Får ev sende rundt et skriv i omerådet om de som har katt kan sjekke den for FIV. Men det er jo så mange uansvarlige katteiere, dessverre.... (sier ikke at alle er det, men mange.) Vi får gå i tenkeboksen. Men det er ikke tvil om at vi har lyst på en ny pus!  :)

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #9 på: 03 August 2006, 12:43:45 »
Dere kan jo vurdere ha skaffe dere en innepus!!!
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!