Skrevet av Emne: JEGERN MIN!  (Lest 1411 ganger)

Utlogget cicca

• Fin pus
  • Takket: 16
  • Kjønn: Kvinne
  • -ceclie
    • Vis profil
JEGERN MIN!
« på: 30 Juli 2006, 17:36:49 »
Første gangen når Tyson kom hjem med en liten spissmus utenfor veranda døra syns jeg det var sååå søtt!  :love:
Var jo så stolt av pusen min, flinke lille jegern min!  :bigarmhug:

Dette gjenntok seg med jevne mellomrom, og Tyson like stolt og jeg rosa han til tusen hver gang.

Etterhvert gikk det over til små fugleunger, jeg var vitne til hvordan han tok knerten av en liten spurv unge mens foreldrene til denne lille desperat forsøkte å jage vekk Tyson.
Tyson hadde fått et sånt fandeinvollsk blikk i øynene, og det var tydelig at jeg hadde fått en flink jeger i hus!

Kanskje ikke like sjarmerende lenger, men stolt var jeg! :)

Så gikk det over til øyenstikkere! Med iskald beregning hoppet Tyson nesten en meter rett opp og hogg tak i øyenstikkerene som susa forbi i 190 km/t.
Det er ganske imponerende å se hvor beregnelige de er!

MEN!

Ikke nok med at han har begynt å ta med disse halvdøde dyra INN, og leker med de til de ikke orker mer! Da er det jo ikke no gøy no mer syns Tyson, og går ut å finner en ny han kan leke med. Og jeg må gå rundt å plukke opp halvspiste dyr..

I går satt jeg og forloveden i stua og så på film da vi hørte Tyson kom hoppende inn soveromsvinduet, tydelig fanget no IGJEN!
SÅ jeg reiste meg,  "Tyson, kommer du der med mus nå igjen.."!

Jeg stoppa brått da jeg ble møtt av Tyson med en jevel av en HOGGORM i kjeften! På soverommet! Og Hoggormen var så absolutt IKKE død!!

Samboeren min, som har skrekk for slanger ble jo vettskremt (Det får jeg egentlig ikke lov til å si til noen!  :engelsåklart: )

Så den som måtte få denne 40cm lange, klin levende hoggormen ut fra soverommet, det var meg!

Hjerte til å kappe hodet ta den har jeg jo ikke, så jeg kasta en vaskebøtte over styggen! Så fikk jeg lirka en stor pappbit under bøtta og snudde alt på hodet! Hysteriske ble vi når hoggormen holdt på å komme seg ut fra bøtta, men selv med en samboer som sto i sofaen med beina oppunder seg, fikk jeg kasta alt ut verandadøra.

Hvor det ble a snoken vet jeg nå ikke, men det er tydelig vi har et hoggormbol i nærheten!

Jeg har tatt Tex i å ligge med en ormunge rundt seg å leke med den! GRØSS! Og jeg har sett et par av ungene selv rundt omkring..

Enda bra det bare er unger de kommer med, jeg har sett en fullvoksen hoggorm, litt over en meter lang feit sak! UUUHHAAA!

Men nå har vi fått skrekken med å sove med soveromsvinuet oppe, ja noen som helst vinduer! Og nå på sommeren blir det VARMMT!!

Uansett, til syvende å sist, må jeg innrømme at uansett om det er mus, fugl, øyenstikkere eller hoggorm han drar med inn, så er jeg stolt av å ha en så flink jeger  ihus! :)

Kismet

• Gjest
SV: JEGERN MIN!
« Svar #1 på: 30 Juli 2006, 18:13:59 »
Å huttetu, med min hoggormskrekk tror jeg at jeg hadde besvimt...Godt du fikk den ut !

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 30 Juli 2006, 18:17:07 »
En hoggorm?!  Dror jeg hadde daua på flekken.

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30 Juli 2006, 18:34:07 »
Ja, må si hjertet dunka bra fort mens jeg prøvde å fange den!
Heldigvis er jeg den typen som blir utrolig fascinert av disse dyra, så var vi i hvertfall èn som kunne ta den ut!

Her om dagen fant jeg edderkopp, en DIGER en, VELDIG DIGER, jeg fikk helt panikk! De dyra tåler ikke jeg!
Da var det samboeren som måtte trå til! Hva skulle vi gjort uten hverandre! :) Hehe..

Det blir nok ikke siste gangen vi får se til disse ormene, neste gang ska jeg prøve å ta bilde så dere får se! Uhhhaaa..

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30 Juli 2006, 18:37:20 »
Forresten, jeg og saboeren diskuterte litt..

For har lagt merke til at hver gang kattene har lekt med hoggorm så har de bitt av haletuppen! Samboeren mente han hadde hørt at hoggormen har "giftlageret" i halen! Noen som vet om det stemmer?
Kan jo virke fornuftig siden alle tre gangene jeg har sett de med orm har bitt av haletuppen...!?

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #5 på: 30 Juli 2006, 18:44:12 »
Jammen har dere en flink jeger  :icon_smile:
Men jeg tenker mens jeg leser dette, skummelt hvis ormen biter pus da  :icon_eek:
Håper den holder seg til mus  :wink[1]:

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #6 på: 30 Juli 2006, 18:57:36 »
Jeg vet, er jo bekymret for det når jeg ser hvordan di leker med ormen! Mener å ha hørt at giften ikke er så farlig for katter, men er selvfølgelig bekymret for det  :412:

kanskje ringe å høre med veterinæren hva de sier for noe...!

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 30 Juli 2006, 19:34:30 »
Det er sikkert lurt å spørre ja  :icon_smile:
Det kan jo hende at de reagerer noe da  :icon_idea:

veri

• Gjest
« Svar #8 på: 30 Juli 2006, 20:16:32 »
Forresten, jeg og saboeren diskuterte litt..

For har lagt merke til at hver gang kattene har lekt med hoggorm så har de bitt av haletuppen! Samboeren mente han hadde hørt at hoggormen har "giftlageret" i halen! Noen som vet om det stemmer?
Kan jo virke fornuftig siden alle tre gangene jeg har sett de med orm har bitt av haletuppen...!?

Nei, giften lagres i spyttkjertler i nakken. Se forøvrig denne artikkelen på Wikipedia for mer info:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hoggorm

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #9 på: 02 August 2006, 16:58:37 »
Hehe, ja, fant ut det  :rødmeja: Gikk rett å sjekka det ut etter jeg skrev det.. Neste gang, sjekke FØRST!  :icon_smile:

Fant forresten ut at Tyson var blitt bitt! Jeg ringte dyrlegen og de ba meg komme på flekken for det kan være dødelig for pusekatter!  :o
Det viste seg at han antagelig hadde fått et "tomt" bitt, at ormen hadde bitt en gang før han traff tyson på snuta.
I hvertfall, nå går han på antibiotika, er fin og frisk, og vetten sa det kommer til å gå bra :)

Men nå gjelder det å være litt obs på bitt..
I følge veterinæren hovner pusene fryktelig opp, så det skal ikke være så vanskelig å se om de er blitt bitt av hoggorm da. Krysser fingra for at tyson har vett nok til å la de ormene være i fred...

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #10 på: 02 August 2006, 17:08:15 »
Det var jammen bra du fant ut at han var blitt bitt  :icon_smile:
Da er det å håpe at han ikke finner fler slike udyr  :icon_eek:
Han får holde seg til mindre farlige dyr, beitemark er jo ikke farlig  :morsomt:
Godt at det kommer til å gå bra med han da  *trøste*  pusen  :icon_sad:

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #11 på: 02 August 2006, 18:26:21 »
 :icon_eek:Hoggorm? Hadde pusene mine kommet med noe sånt hadde jeg garantert fått hjertestans. :icon_eek:
Men så utrolig bra at ikke super-jegeren-Tysen ble bitt da. Det kunne jo gått skikkelig galt. :icon_sad:
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #12 på: 02 August 2006, 18:42:49 »
Så bra at du fikk sjekket at alt var i orden med Tysen. Håper dere slipper flere hoggormer og at katten har lært.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Ajax

• Fin pus
  • Takket: 6
  • har ingen siameser lenger
    • Vis profil
« Svar #13 på: 03 August 2006, 12:29:01 »
Det er noen som hevder at ormunger er mere giftige enn voksne, ikke vet jeg om det stemmer men... Datterne til venninnen min ble bitt av en hoggormunge på ferie i fjor, og siden ungen er allergis mot alt, bortimot, tilbrakte de de to siste dagene av ferien sin på barneavdelignen på Esbjerg sykehus.... :(
Kattene vi har hatt her har vært noen kløppere til å fange firfisler, og sel i kattegården fanger e vi har nå mus. det blir nesten alltid liggende litt kattemat på gulvet der ute, og siden vinduet står åpent så de kan gå ut i kattegården på natta, hender det at de kommer over en mus der ute... ;D
men orm, FYSJ!

Minner meg om min tante, som da hun var liten digget alt som kravlet og krøp, eler somhadde gjort det. En høst dag kom hun over det hun trodde var en orm som hadde blitt overrasket av frosten og frosset ihjel, og tok den med hjem, og innpå kjøkkenet for å vise den frem. i varmen der viste det seg at den ikke var død, den hadde bare gått i dvale, og kviknet raskt til i varmen....
Den ble derfor veldig hurtig og veldig levende lagt på en flaske tannlegesprit. (mormor var tannlege) og døde antagelig en veldig lykkelig død...

Håper kattene har lært at ormer  biter nå da...
Ajax UTEN Kakao -pusen!

veri

• Gjest
« Svar #14 på: 03 August 2006, 18:31:42 »
Det er noen som hevder at ormunger er mere giftige enn voksne, ikke vet jeg om det stemmer men...

Det stemmer ikke. Hoggormen er giftig fra den blir født, men ungene har mindre gift enn en voksen orm. Det er mengden gift som sprøytes inn i såret som er viktig, og voksne dyr har altså mer gift.  Når det er sagt, så er hoggormen vedig gjerrig med giften sin - og sløser den helst ikke bort på annet enn byttedyr.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #15 på: 03 August 2006, 20:24:42 »
Huggormbitt er farlig for katter. Tror jeg hadde daua hvis kattene her kom inn med en huggorm.. Men godt det gikk bra  :icon_smile:
Her er en veldig fin tråd om huggormbitt på katter og hva man kan gjøre når katten er blitt bitt: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,807.0.html