Skrevet av Emne: Markkur!  (Lest 1030 ganger)

Pinkey Pusa

• Gjest
Markkur!
« på: 30 Juli 2006, 11:57:02 »
Hei igjen!
Har fått bukt på problemet med tissing og slikt med Prinsessa nå, tok ikke så lang tid. Nok med at jeg klarte å ta henne på fersken et par ganger  :crazy[1]:

Nå har jeg et nytt spørsmål.
Jeg har gitt kattene markkur, men nå har Prinsessa igjen fått bløt og illeluktende avføring. Siden de begge er hittekatter og Prinsessa var så, hva skal jeg si?, infisert av mark som hun var, kan det være mulig at ikke markkuren har klart å ta knekken på all marken? Eller kan det bare være det at jeg har måttet drøye maten deres med en annen type tørrfor en 2-3 dager, før jeg klarte å komme meg til dyrebutikken for å få tak i mer RC. Jeg blandet wiskas tørrfor med RC kitten slik at det ikke skulle bli bare wiskas. Prinsen har ikke hatt noen reaksjoner på maven pga. dette.

Begge kattene er ellers friske og raske, leker hele dagen, så lenge de ikke sover... 

Jeg lurer også på når jeg nå går overfra RC Kitten 1st age (tror den heter det) til RC Kitten 2nd age, blir dette som å gå over til nytt for eller er det samme for som er laget i større biter? Noen som vet dette, burde jeg egentlig ha en overgangsfase mellom alle fortypene til RC også?

Det blir nok til at vi beholder begge kattene forresten, ble store protester fra ungene når jeg foreslo at dyrebeskyttelsen skulle få ta den ene katten og gi den til et nytt hjem  :dobbellove:.
Egentlig like bra, for jeg har ikke klart å velge hvilken vi skulle sendt bort :morsomt:

Mvh
Pinkey Pusa

Siljepilje

• Gjest
SV: Markkur!
« Svar #1 på: 30 Juli 2006, 12:50:16 »
Så sant du har klart å gi henne hele dosen med markekur uten at hun spyttet det ut igjen, tror jeg heller at hen er litt vár i magen.
Mulig hun reagerer på fóret. Mange katter reagerer forskjellig. Noen takler et slikt fórbytte fint, og andre ikke.
Det er uansett ikke noe farlig, men du kan jo gi henne litt zoolac for å roe magen hennes hvis det utarter seg med diareen.

Kanskje du i fremtiden kunne gitt henne sensible-fóret til RC?
Selv har jeg katter som takler fórbytte, så jeg gir dem litt av hvert (Gir en blanding av RC-kitten, Exigent og skin& care) + litt våtfor 1-2 ganger i uka.
Det fóret de liker aller best, er HIll's kitten (Nature's best- et økologisk fór.)
Det anbefaler jeg på det sterkeste :wink[1]:

Pinkey Pusa

• Gjest
« Svar #2 på: 30 Juli 2006, 16:21:31 »
Takk for svaret. Ble litt usikker, men det er nok maten som er årsaken til dette ja.
Må bruke RC pga. at jeg ikke vet hvem som selger Hills rundt meg her. Ingen av dyrebutikkene hvor jeg har vært har Hills, eller den lokale dyrlegen.

Skal til dyrlegen på mandagen tenker jeg, får få dem til å ta en grundig sjekk av Prinsessa for hun virker litt skjør, skal også høre om de ikke kan sterilisere begge kattene selv om de ikke er gamle nok. Tror de er rundt 12 uker gammel nå, vet ikke helt sikkert. Så i et annet innlegg på kattungesnakk at ei der hadde fått kastrert/sterilisert katten sin når den var 12 uker.
Noen som har noen synspunkter på det å sterilisere kattene før de er 6 mnd?? Er det fullt forsvarlig å gjøre det.

Pinkey Pusa

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 30 Juli 2006, 16:36:18 »
Det er delte meninger om akkurat dette, men jeg mener at jo tidligere kattene blir kastrert, jo bedre er det. Da slipper man unødig bruk av p-piller, og risikerer at katten blir drektig.
Noen veterinærer gjør dette fra 7-8 ukers alder, andre mener at kattene bør være 6 mnd.
Håper du finner rett veterinær! :icon_smile:

Det finnes mange tråder om dette emnet her på forumet.
Du kan prøve å søke på "tidligkastrering" , så får du helt sikkert opp noe.

Lykke til! :icon_mrgreen:

Pinkey Pusa

• Gjest
« Svar #4 på: 30 Juli 2006, 16:44:27 »
Takk!! Det skal jeg gjøre, så får jeg bare håpe at veterinæren på hjemstedet mitt utfører slikt inngrep før 6 mnd. Jeg blir litt usikker og nervøs her for at de kanskje er gamlere enn jeg tror og så blir det kattunger av det. Vil ikke ha kattunger, for det blir fælt å gi dem bort til folk man ikke vet om behandler dem godt   :icon_frown: Begge mine er hittekatter som ble funnet rekende rundt ved skoleslutt...

Pinkey Pusa

Siljepilje

• Gjest
« Svar #5 på: 30 Juli 2006, 17:06:55 »
Her finner du bla. en bra artikkel om emnet.

http://www.ragdoll.no/norsk.php?page=info
(Skrevet av Gry Wigum, Reliance)