Skrevet av Emne: Kattungen vår er mye mindre enn de andre kattungene  (Lest 2445 ganger)

Merete

• Gjest
Kattungen vår er mye mindre enn de andre kattungene
« på: 15 Juni 2005, 14:05:09 »
Kattemoren fikk 5 kattunger.De alle er 10 uker.Den ene er halvparten så stor som de andre og du kan kjenne beina i kroppen når du holder den.Den er uinteressert i mat og i lek.Det er så fælt å se på når de andre "angriper" den.
I går var jeg nesten sikker på at den var døden nær.Jeg tok en liten medisinskje og tvang i den noe h melk.Den kviknet litt og tok bittelitt mat + diet av moren.

Noen som vet om dette er vanlig eller om det er pga den ikke er klar til vanlig kattemat?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #1 på: 15 Juni 2005, 15:14:03 »
Ta en tur til veterinæren med den, den høres ikke frisk ut.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #2 på: 15 Juni 2005, 15:32:52 »
Gå på apoteket og kjøp en liten sprøyte som du kan håndmate den med. morsmelk erstatning fåes kjøpt hos veterinær og på dyrebutikken.

Utlogget Fredrik

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • (N)Wazabee's
« Svar #3 på: 15 Juni 2005, 15:34:09 »
Høres ut som om du har en veldig syk kattunge. Du bør kontakte veterinæren så snart du kan. Husk også at kattunger/katter ikke skal ha vanlig kumelk, de kan bli veldig dårlige i magen av det.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #4 på: 15 Juni 2005, 16:17:39 »
Sitat fra: Fredrik
Høres ut som om du har en veldig syk kattunge. Du bør kontakte veterinæren så snart du kan. Husk også at kattunger/katter ikke skal ha vanlig kumelk, de kan bli veldig dårlige i magen av det.

Jeg er enig med Fredrik, du bør komme deg til vetrinær så fort som mulig.Den er så liten og tåler svært lite.Av egen erfaring så hvet jeg at det kan gå fort og du skriver også at de andre er leie mot pusen.Og dyr støter jo i fra seg de som er syke.
Håper det aller beste for pusen og de andre kattungenen.Lykke til!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Merete

• Gjest
« Svar #5 på: 15 Juni 2005, 22:41:03 »
Sitat fra: Kattemor-
Av egen erfaring så hvet jeg at det kan gå fort og du skriver også at de andre er leie mot pusen.Og dyr støter jo i fra seg de som er syke.
Håper det aller beste for pusen og de andre kattungenen.Lykke til!

Altså de er ikke stygge med den.De vil bare leke mener jeg.Vet ikke jeg, har ikke så mye erfaring med katter.Mange år siden jeg hadde katt (jeg var liten).
Takk for alle svar.Noen som vet hva dette vil koste.Flaut å si det, men vi har barn og det er snart slutten av mnd.Vi er så og si ganske blakke til noe ekstra utgifter.Håper ikke jeg virker kald men hadde vært greit å vite hva jeg må regne med å betale.

Takk igjen for råd.

Utlogget Fredrik

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • (N)Wazabee's
« Svar #6 på: 15 Juni 2005, 22:46:21 »
Kostnad for en utredning vil variere fra klinikk til klinikk. Foreslår at du kontakter veterinæren i nærområdet og sjekker pris.

Og, ikke for å virke kynisk selv, men.. Når du har påtatt deg ansvaret for katter må man bare få det til å gå på et vis, enten om man må låne penger eller selge noe. ;)

Lykke til, håper det ikke er noe alvorlig. =)

--
Fredrik

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 Juni 2005, 00:01:27 »
Hør om du får det på regning..
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Merete

• Gjest
« Svar #8 på: 16 Juni 2005, 01:16:30 »
Sitat fra: Fredrik
Kostnad for en utredning vil variere fra klinikk til klinikk. Foreslår at du kontakter veterinæren i nærområdet og sjekker pris.

Og, ikke for å virke kynisk selv, men.. Når du har påtatt deg ansvaret for katter må man bare få det til å gå på et vis, enten om man må låne penger eller selge noe. ;)

Lykke til, håper det ikke er noe alvorlig. =)

--
Fredrik

Vi tok i mot katten pga den fulgte oss hjem.Hele planen var at de som eide den ville ringe oss etter vi hengte opp lapper i flere butikker.
Har aldri ønsket katt egentlig (har papegøye) men det ble nå sånn da.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 Juni 2005, 01:23:10 »
Katten er ditt ansvar nå selv om du ikke ønsket katt i utgangspunktet, du må fortsatt få den til veterinær, tror de fleste veterinærer godtar regning om det er krisetilfeller ( altså at den dør uten å få hjelp )

Håper dere finner et godt hjem for pusen hvis dere ikke skal ha den selv :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Merete

• Gjest
« Svar #10 på: 16 Juni 2005, 01:47:31 »
Om regning er ok så er jo det bra.Takk for svar.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 16 Juni 2005, 08:32:33 »
Sitat fra: Merete
Om regning er ok så er jo det bra.Takk for svar.

Tror det skal gå bra jeg merete.Mulig de legger på en hundrings da,det gjør de her,men det er verd det.Også er det veldig vanlig at en kattunge i kullet er mer puslette en resten,det er sikkert ikke mye som skal til for å "fikse" på den sjøh :)  Hiv deg på telefonen du! :thumbsup:

Merete

• Gjest
« Svar #12 på: 21 Juni 2005, 12:48:12 »
Den har kommet seg så utrolig mye.Jeg var helt fortvilet her for den så nær døden ut.Den satt hele tiden helt alene, drakk aldri, spiste ikke eller noe som helst.Den ble tynnere og tynnere.
Det jeg gjorde var at jeg kjøpte kattemelk og "tvangsforet" den.Den første dagen så var den livredd, så jeg fikk ikke i den så mye.Så prøvde jeg igjen dagen etter, to ganger.Den roet seg mere da og gikk å søg fra moren.Men så dabbet det bittelitt av igjen.Jeg foret den mere, og den drakk masse.Nå er den aktiv og leker.Den spiser selv og alt.Jeg er hoppende glad.Jeg prøvde nemmelig kattungemat og en bitteliten skje.Den fikk i seg bittelitt.Og tror at den fikk smaken på kattemat.Jeg foret den med melk tilogmed kl. 3 om natten.
Tingen er at jeg tror at den hadde kommet over et sultpunkt slik at den orket ikke å prøve mat eller drikke.Nå er den som de andre.Den trenger bare å vokse nå:)

Utlogget tita

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #13 på: 21 Juni 2005, 12:56:17 »
Kjempefint å høre.

Det er veldig greitt å få følge med hvordan det går.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 22 Juni 2005, 12:29:59 »
Var du til vetten og fikk det på regning da?

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #15 på: 28 Juni 2005, 20:35:58 »
Hei!

Flott at du fikk til å mate den "lille" kattungen.  Det er skikkelig lærerikt å lese om slike erfaringer.

Jeg har 6 små kattunger her, de er 10 dager.  Mora har nesten ikke melk så jeg tenkte jeg skal prøve det samme.  Her får jeg ikke tak i melkeerstatning for katter, fikk tak i Veta-Lac til hund.  Vet du/ dere om den kan brukes til kattunger?  Den minste ungen er 1/3 så stor som de andre, er redd han sulter i hjel om jeg ikke får i han noe.  Det virker som om mora dytter han bort også.

Hilsen Lisbet