Skrevet av Emne: Å bo i utlandet noen måneder - ta med kattene ?  (Lest 1124 ganger)

Kismet

• Gjest
Å bo i utlandet noen måneder - ta med kattene ?
« på: 26 Juli 2006, 18:19:48 »
Jeg har en samboer som stadig vekk prater om sin store drøm...
Flytte fra Norge om vinteren og bo i et varmt land mens det er kaldt og ekkelt her.

Det er snakk om 3 eller 6 mnd, og noe som bare skulle testes ut i første omgang. For å se om det er noe.

Landene det kan være aktuelt å bo i er asiatiske land, evt Brasil.

Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg ikke kan være med pga kattene og at det selvfølgelig ikke kommer på tale å gi dem fra meg for å reise utenlands- men han mener vi kan ta dem med oss.

Jeg er fortsatt skeptisk, og lurer derfor på om noen har prøvd på noe tilsvarende og tatt med seg kattene, eller hvordan katter som er vant til norske forhold vil få det på et så brennhett sted, også m.t.p bakterier, sykdommer og annet.
Jeg tror ikke jeg hadde turt å sluppet dem ut (jeg er rimelig skråsikker på akkurat det), men er likevel skeptisk til om det ville fungert.

Må de i såfall sitte i karantere i flere måneder når vi reiser tilbake til Norge ?
For det vil jeg ikke.

Og hva vil de trenge av vaksiner o.l ?

Jeg har ingen her i Norge som kan passe på dem den tiden vi evt er borte heller, og jeg tror ikke jeg ville hatt hjerte til å reise fra dem heller.
Isåfall så får de være med, om det er mulig i det hele tatt.

Attack`s

• Gjest
SV: Å bo i utlandet noen måneder - ta med kattene ?
« Svar #1 på: 26 Juli 2006, 18:58:14 »
Det der er veldig enkelt om dere flytter til et land som ikke krever karantene.
Hvilke land gjelder det?

For i Europa kreves der pass, fullvaksinert( årlig vaksinering), så må der settes rabbies vaksine,som senere skal revaksineres 1 gang i året ( norske regler,dansker vaksinerer annet hvert år tror jeg)

Rabbies vaksiner setter, 2 stk med 1 mnd mellomrom. Så etter 120 dager og max 365 dager skal blodprøven taes for å se om dem har i seg nok anti stoffer som er 0.5 IE. Tror jeg.
Har dem det,så skrives dette inn i passet og så er det bare å planlegge reisen.
I enkelte land kreves også en spesiell markekur.

Tilbakeføring til Norge,så må vaksinene være innen dato og da krever dem vel normalt den spesielle ormekuren (Gloria  fikk den som injeksjon hos dyrlege) innen 2 døgn før Norsk jord, så skal dem ha en ny en innen 7 dager i Norge. Alt føres inn i passet.

Rett meg noen om jeg har skrevet noe feil her.

Kattene kan jo være innekatter eller bygge kattegård til dem? Ellers tror jeg dem klarer seg veldig fint,dem er jo veldig natur tilpassningsdyktige,det er viktig med nok drikke.

Det aller beste er å maile mattilsynet,da får du helt rett svar og dem svarer faktisk veldig kjapt er min erfaring.

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 27 Juli 2006, 05:21:16 »
Det er snakk om å reise ganske langt....Muligens Singapor, Thailand eller Brasil.

Takk for svar Attack`s, skal høre med mattilsynet jeg :)

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 28 Juli 2006, 14:04:26 »
Å milde moses.
Jeg fikk svar fra mattilsynet, og det blir ingen utenlandstur for meg og mine firbeinte for å si det sånn.

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 28 Juli 2006, 14:06:56 »
Var det mye som måtte ordnes?

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 28 Juli 2006, 14:12:20 »
Ja, det kan man trygt si, her er mailen:

Hei

Jeg vil nok ikke anbefale å reise med kattene i en slik tidsperiode du beskriver – men her får du et sammendrag av dagens lovverk.

Skal man ha med seg katter eller hunder til utlandet er dette en prosess som minst tar 6 måneder. Kattene må vaksineres mot rabies to ganger med godkjent vaksine med en måneds mellomrom. Deretter skal det tas blodprøve som sendes til godkjent laboratorium  for å sjekke antistoffer mot rabies 4 måneder etter siste vaksine. Denne blodprøven må ha høye nok verdier for å godkjennes.

Før hjemreise med kattene, fra de landene du nevner, må de få utstedt et eget helsesertifikat (eget formular for dette – se internett) undertegnet av offentlig veterinær,. Hjemreise fra Singapor kan godkjennes med pass.

Kattene må være ID – merket.

I løpet av de siste 10 dager før tilbakeførselen til Norge må kattene behandles mot echinococcose med godkjent preparat (for eksempel praziquantel), dette må gjentas senest 7 dager etter hjemkomst til Norge. Begge behandlingene må bekreftes av veterinær i passet.

Når det gjelder Brasil og Thailand må kattene stå på godkjent karantenestasjon i minimum 4 måneder etter ankomst til Norge og to måneder hjemmekarantene etterpå. Ankomsten til Norge må varsles grensekontrollstasjonen 2 døgn før ankomst, og plass på karantenestasjonen må være klar og de må vite eksakt ankomst.

Dyrene må føres inn over grensekontrollstasjonen på Gardemoen (eller Storskog).

Signapor har stått på en liste som ikke krever karantene den siste tiden, men dette bør sjekkes ut med grensekontrollstasjonen før avreise, at fortsatt er tilfelle.

Det anbefales at kattene behandles mot flått, og får alle de vanlige vaksinene før avreise, og hvis du skal være borte i såpass lang tid, at flåttbehandlingen gjentas der nede.

Kattene må følges av originale attester og blodprøvesvar.

Dette er bare reglene for å komme tilbake med kattene inn i Norge. Landene du ønsker å reise til kan ha egne bestemmelser for å slippe kattene inn i deres land. For mer informasjon rundt dette må du kontakte det enkeltes land ambassade.

Legger ved en link til våre sider på internett der du finner mer informasjon, og nødvendig helseattest: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/sports_og_kjaeledyr/hund__katt_og_ilder_til_norge_16391

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 28 Juli 2006, 16:59:24 »
Du får kjøpe deg en leilighet i Spania  :fnis[1]:

Vanskelige land dere hadde sett dere ut gitt.

Hadde det ikke vært for karantene sakene,så er det jo ikke så mye styr det andre,men det er litt å sette seg inn i.

Feks Gloria kan reise rundt forbi og det samme kan etterhvert Decibell her,i land der ikke kreves karantene. (jeg vil ikke ha mine katter i 4 mnd karantene grunnet tiden og at det er dyrt)
Kun påfyll av rabbies og diverse ormeinjeksjoner/loppe/flått greier alt etter hvor.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 28 Juli 2006, 23:20:46 »
Spania...hehe å nei - det hadde nok blitt Thailand fordi at der har vi vært før, (og utrolig billig, noe som er viktig for oss når vi skal på tur)i Singapor er det visstnok dyrt og i Brasil mye kriminalitet.
Men, jeg har gitt beskjed til samboeren at det ikke kommer til å skje nå p.g a at jeg ikke vil ha alt det styret og spesielt pga månedsvis i karantene.
Han vil fortsatt ikke dra alene på tur i flere måneder uten meg - så da blir det antakelig en tur på oss begge i 2 uker, men at jeg reiser hjem til Norge før han og han blir igjen en stund.
Da får han vært en stund på tur, men blir ikke så lenge borte fra meg.

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 28 Juli 2006, 23:26:51 »
Kjekt å kunne møtes på halvveien ihvertfall  :icon_smile: