Skrevet av Emne: Knuter i pelsen - hjelp!  (Lest 1092 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Knuter i pelsen - hjelp!
« på: 26 Juli 2006, 16:03:35 »
Jeg fant nettopp noen rare "kuler" på Buster. Trodde først han hadde skada seg, men det er faktisk pelsen som har klumpa seg. Den er helt sammenfiltra, to svære knuter, men de verken kjennes eller vises utenpå pelsen.  :icon_eek: Hva gjør jeg nå? Hvordan skal jeg få gredd dem ut? (Jeg er helt grønn, ikke vant til sånne problemer.)

Vet ikke om de lugger, ihvert biter han som et annet villdyr når jeg prøver å nærme meg.  :icon_mad: Men Buster er jo generellt lite glad i pelsstell, så det kan være bare fordi han ikke vil bli børsta.

Og er det vanlig at korthårskatter får pelsknuter?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Knuter i pelsen - hjelp!
« Svar #1 på: 26 Juli 2006, 16:29:59 »
Hmm.. hadde ikke problemer med korhåret pusen min med dette.. men på mine semilanghåret klipper eg dem vekk.. Kanskje se om du trenger annet for, er et hill's for som skal forhindre hårknuter vet eg.. (husker dessverre ikke ka det heter)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 Juli 2006, 16:36:46 »
Han har ikke fått kvae i pelsen da?
Timmy fikk det igår og pelsen ble til knuter (han er også korthåret), tok på babyolje så løsnet det.

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 26 Juli 2006, 16:43:27 »
På kattene mine pleier jeg å klippe av ca. halve knuten (tør ikke å ta mere i tilfeller jeg kommer så nær at jeg klipper i huden), og så børster jeg ut resten. Vet ikke om det er vanlig med knuter på korthårskatter, men de trenger vel en omgang med børsten innimellom de og :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 26 Juli 2006, 17:28:56 »
Kjøp deg liten flokekam til hunder,det er en liten merkelig sak med taggete kniver som venner inn i en bøy.
Brukte den jevnt på Bajas.Da kuttes knuten opp og en tar da et lite rygg utover mot deg,ikke inn mot pelsen.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 26 Juli 2006, 20:26:17 »
*se etter neste gang eg er i nærheten av dyrebutikk*  :whistling:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 26 Juli 2006, 20:36:00 »
http://www.dyreshopen.no/index.php?main_page=index&cPath=1_15

Her kan en se ulike typer,men ingen av disse er av den jeg har.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26 Juli 2006, 23:35:21 »
Åh, jeg blir så oppgitt! Jeg har jakta på Buster i hele dag, men han freser og hyler bare jeg tar i han. Skulle tro jeg holdt på å drepe han. Fikk gubben til å holde han mens jeg undersøkte litt, og han var så sint at han spytta. Lille tullingen.  :icon_rolleyes: Det er verre enn jeg først trodde, hele ene siden hans er full av floker og knuter. Huff, og så to dager før vi reiser på ferie.

Jeg skal kjøpe en sånn flokekam i morgen, men det spørs om jeg får lov å bruke den da... Han har allerede delt ut endel bitt. Pelsstell er ikke greia hans, for å si det sånn.  :rødmeja:

Bianca, jeg tror ikke det er kvae, ser ut som bare pels med masse "skitt" inni.
Hvis noen husker den gangen jeg spurte om kattene skulle være like på begge sider, så tror jeg nå jeg har funnet svaret på hva de kulene jeg kjente var... Med andre ord, han har hatt de lenge. Fy meg som ikke har oppdaget det før!  :skjelveleppe:
« Siste redigering: 26 Juli 2006, 23:37:58 av Busta »

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #8 på: 26 Juli 2006, 23:38:13 »
Han høres ut som en umulius!
Håper du får fikset pelsen hans imorgen uten å bli bitt  :x-fingre[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 Juli 2006, 00:53:51 »
Høres merkelig ut altså..aldri vært borti en korthårskatt med floker! :o Hm.. du får gjøre ditt beste med å få de løs, prøve med olje og slikt, kanskje balsam.. Lykke til! :) (Dere bør vel kanskje være to når han er så vilter av seg!)

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 27 Juli 2006, 04:37:04 »
Det er da ikke din feil Busta  :icon_sad: :icon_sad:
Ha ihvertfall på deg langbukser og langermet genser mens du grer han neste gang.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #11 på: 27 Juli 2006, 11:32:45 »
Stakkars pus...og stakkars deg, som må slite med en sånn liten bølle ;)

Jeg har heller aldri hørt om flokete korthårskatter, har jo selv hatt flere.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #12 på: 27 Juli 2006, 14:24:00 »
Stakar deg Busta  :icon_sad:
Jeg har alderi vært bort i knutete kort hår katter, men jeg har selv en perser som får knuter til tider. Nå sist så har jeg brukt sonn balsam spray til barn. Krise løsning. Ellers så bruker jeg coat gloss på pusen min. Det går ann å prøve å klippe knuten på midten og så ta bort resten av pelsen, så du ser hvor pelsen går og hvor huden går også klippet litt og litt om gangen.

Siden pusen er en liten umulius hadde nok jeg spurt dyrlegen om en beroliggende tabelett til den, så han er litt mer rolig når du prøver å ta de. Hvis det er mye da. Det er også en mulighet å få dyrlegen til å barebere pusen, men da må den nok ble helt neddopet. Det er siste utvei liksom.
Lykke til da.
Mvh phantera

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 27 Juli 2006, 15:26:02 »
Buster har ikke vært borti en "borrelås"plante da? Så det sitter en sånn liten tistel inni der eller noe?

Håper han lar deg få gre det ut iallefall. Han er en bestemt kar han der.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 27 Juli 2006, 19:56:45 »
Jeg har fortsatt armene i behold, men Buster er DØDELIG fornærma... sjekk det blikket.  :icon_question:

Det beste jeg fant på dyrebutikken er denne, som skjærer opp floken. Jeg kjøpte den som var beregna på gnagere, siden Buster er så korthåra.

Men jeg tror bare jeg har tatt en liten brøkdel av floken, for den lille umuliusen oppfører seg som om jeg skulle ta kål på han. Det er masse hvite små greier inni knuten. Trodde først det var utøy, men jeg tror det er noe fra en plante. Håper det ikke er lus!  :icon_eek:
Gubben gidder ikke hjelpe meg å holde, han har dratt til en kompis for å slippe maset mitt. Får vel bare ta litt hver gang Buster kommer forbi... hvis han i det hele tatt kommer, nå sist ble han så sur at han gikk rett ut døra med en sånn "Nå er det nok, nå flytter jeg!"-mine.  :fnis[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 Juli 2006, 19:59:40 »
Om du ikke får knuten løs, må du klippe litt vekk av den først, og så gre videre, prøv å klipp med hårene og ikke mot hårene om det er mulig  :icon_wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #16 på: 30 Juli 2006, 21:45:47 »
Jeg tror jeg vet hva slags plante du mener, men jeg vet ikke navnet på den.