Skrevet av Emne: Kattunge som ikke blir renslig...  (Lest 410 ganger)

Linda

• Gjest
Kattunge som ikke blir renslig...
« på: 25 Juli 2006, 16:30:33 »
Har to kattunger på 8 uker, hvorav den ene ikke er helt renslig... Han gjør som regel fra seg i kassen, men kan finne på å både tisse og bæsje andre steder også. De har tilgang på tre tissekasser. Den andre ungen i kullet har vært renslig fra 3-ukers-alderen og har så vidt jeg vet aldri gjort fra seg andre steder enn i kassen *bank i bordet*. Er det noe jeg kan gjøre med den urenslige? Burde de ikke være helt renslige ved 8 uker?

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
SV: Kattunge som ikke blir renslig...
« Svar #1 på: 25 Juli 2006, 20:39:09 »
Kattungene har nok blitt tatt for tidlig fra mamman sin,-er jo mamman som lærer ungene"oppdragelse".. Ungene skal være hos mamman til dem er minst 12 uker..

Mange får problemer med urenslige unger når dem er så ung..Sett han i kassa når du ser han tisser andre plasser. Lykke til :)
Mathea :)

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #2 på: 25 Juli 2006, 20:42:46 »
Beklager,hvis du har oppdrett så vet du ALT dette.. ser nå at du driver med det;)  trodde det var noen som hadde fått seg kattunge jeg.. BEKLAGER SVARET DA..

Mathea :)

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 25 Juli 2006, 20:45:14 »
Hehe, han er nok ikke tatt for tidlig nei, begge kattungene bor sammen med mammaen (og pappaen for den saks skyld :wink[1]: ) sin enda de  :wink[1]: Og her blir de boende til de er i hvert fall 15-16 uker gamle :icon_smile:

Helt i orden at du svarte som du gjorde, kjempefint at folk er flinke og opplyser om at kattunger skal være hos mammaen sin til de er minst 12 uker  :jippi[1]:
« Siste redigering: 25 Juli 2006, 20:48:10 av Linda »

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 25 Juli 2006, 20:59:35 »
Tror nok det er like rundt hjørnet.
Har en bekjent som slet med det samme som du,alle i kullet unntatt en ble ikke renslig før 9 uker.
Det er veldig sent kanskje,men kattunger er jo alle forskjellige.
Her var den seneste 7 uker i B kullet,ellers er jeg vant med 3-4 uker.

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 26 Juli 2006, 16:21:12 »
Ja, får satse på at han bare er litt sent ute :icon_smile: Satte inn en ekstra kasse til de, og i dag har det ikke vært noen "uhell" *kryss i taket*.

Et annet problem med dette kullet er at de nekter å spise tørrfor. Har prøvd fire forskjellige merker nå, men de er helt uinteresserte. Kjøttdeig spiser de, så det er mulig at de rett og slett er blitt super-kresne ::)

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 26 Juli 2006, 17:35:34 »
 :fnis[1]:

Mulig dem er superkresne.
Jeg blandet bittelitt kittens inn i en boksemat dem likte,så ble det mer og mer tørrfor etterhvert---- B kullet som var superkresne alle 7.

Vet du ikke liker boksemat,men kan jo hende kattungene tåler det?

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 26 Juli 2006, 17:59:02 »
Ja, jeg får prøve en boks Gourmet Gold til de... Har tilogmed vurdert Friskies tørrfor, bare for å se om de spiser det, så kan jeg heller blande inn litt RC Babycat... Skjønner de egentlig godt jeg, tørrfor lukter jo helt forferdelig i forhold til kjøttdeig :fnis[1]: Har prøvd et par våtfor-typer også (Hill's, Specific og Iams), men det ville de ikke ha nei  ::)

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 26 Juli 2006, 18:02:52 »
Butikk boksematen glir lettest ned her i gården,mens dem får kvalitets tørrfor.
VAr det den lilla IAMS kittens boksen tro,den stinket jo jern  :ad[1]: Den skjønner jeg godt mine ikke likte.

B kullet elsket jo da også Hills AD.

Våtfor i mousse er veldig praktisk her,for da slikker dem ikke bare saus.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #9 på: 26 Juli 2006, 18:04:31 »
Det er nok litt forskjellig hvor fort kattunger blir renslige. Jeg bruker å putte dem på tissekassa etter at de har spist, og etter at de har våknet.
I tillegg er moren som regel flink å oppdra dem.
Når det gjelder tørrfôr vil jeg anbefale deg å knuse litt kittenfôr og strø det over maten de vil ha, evt. bland i kjøttdeigen. Da blir de gradvis vandt med smaken.
Lykke til!!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Linda

• Gjest
« Svar #10 på: 26 Juli 2006, 18:13:26 »
Har prøvd å blande litt babycat-tørrfor i kjøttdeigen, og det går greit så lenge lukten av tørrforet ikke "overdøver" kjøttdeig-lukten :fnis[1]: Men bare tørrfor vil de slettes ikke ha ::)

Nå har de fått en boks Gourmet Gold mousse (utolig hva man finner langt bak i kjøkkenskapet :fnis[1]:), og den ene kattungen kastet seg over dem som om han ikke hadde fått mat på ukesvis  :icon_eek: Den andre derimot, selvsagt "problembarnet" som synes det er helt greit å tisse på golvet, ville ikke ha ::) Begynner å bli litt bekymret for han, han henger litt etter i vektøkning også og er generelt litt "pjuskete" synes jeg. Skal heldigvis til veterinæren snart for å få helseattest på mor og far, så da får ungene bli med for en liten helsesjekk tror jeg :icon_smile: