Skrevet av Emne: Omsorgssvikt  (Lest 1116 ganger)

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Omsorgssvikt
« på: 14 Juni 2005, 22:04:48 »
Jeg vet om en pus som ikke har det godt.Da pus ble født hadde den mange søsken, men de ble raskt tatt livet av. Pus skulle få leve lenger for barna likte kattunger så godt. Ihvertfall en stund.
Da pus var ca 3 mnd fikk den diare og løsningen var enkel:La pus være ute hele døgnet. Men eieren var snill han satte ut mat til den. Pus liker mennesker så godt og den elsker å kose. Stadig fulgte den etter noen. Samme hvor de gikk, om riksvei eller jernbane måtte krysses, pus fulgte etter.
Mange ganger var pus både skitten og blodig bak, men alltid like kosete. Noen nevnte til eieren denne katten som gikk overalt. Han hadde vært tenkt til å avlive den men hadde rett og slett ikke hatt tid.Dessuten hadde han fått hund i huset.
Nå hadde jeg ikke sett pus på en stund før jeg ble fortalt siste nytt om den: for ca 7 uker siden fikk den kattunger i vedskjulet til noen. Datteren til eieren av pus hadde så lyst på kattunge, så det fikk hun hjem til seg da kattungen var 5 uker. Foreldrene bor ikke ilag. Går ut fra at resten av kullet er avlivet (ikke hos vetrinær).
For pus er ute på vandring igjen.At pus ble ett helt år før hun ble mor er et under. Kanskje er hun allerede på vei med neste kull? Da hun fødte var det bare et par varmegrader så det er rart at det gikk bra. Er ikke dette stor omsorgsvikt?????

Kva kan gjøres?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Omsorgssvikt
« Svar #1 på: 14 Juni 2005, 22:22:53 »
Har du mulighet til å ha katten selv? I det minste til den evnt får et bra hjem.... synes synd på stakkars pusen :leiseg: særlig med tanke på at den har diarè...
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Omsorgssvikt
« Svar #2 på: 14 Juni 2005, 22:23:30 »
Ja, dette er omsorgsvikt Du kan jo ta kontakt med Dyrebeskyttelsen og høre om de kan gjøre noe. Når det er sagt, ta heller katten og forsøk å få den omplassert, den såkalte eieren er sikkert bare glad til.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Fredrik

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • (N)Wazabee's
Omsorgssvikt
« Svar #3 på: 14 Juni 2005, 22:37:51 »
Omsorgssvikt? Høres direkte kriminelt ut for min del da...
Brudd på dyrevernloven vil jeg si. Dessverre finnes det liten til ingen håndheving av denne...

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Omsorgssvikt
« Svar #4 på: 14 Juni 2005, 22:44:13 »
Hadde dette vært i USA hadde det blitt andre boller.  Der har de eget dyrepoliti som drar rundt til folk og sjekker opp dyrenes forhold og griper inn der det trengs.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Omsorgssvikt
« Svar #5 på: 14 Juni 2005, 22:46:10 »
Dette er virkelig omsorgsvikt.Jeg blir så veldig lei meg da jeg hører om sånne saker :cry: .Har du noen i nærheten som holder på med omplaseringer av katter?Hvis ikke så er det jo dyrebeskyttelsen. Jeg hvet hva jeg hadde gjort, og det er ganske enkelt.Jeg hadde henta pus og tatt han med hjem.Men først en tur til dyrlegen.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Sissel

• Gjest
Omsorgssvikt
« Svar #6 på: 14 Juni 2005, 22:51:19 »
Huff, en alt for vanlig historie  :leiseg:

Ring dyrebeskyttelsen. Ville ikke tatt den inn sammen med mine katter hvis den er syk.

Sissel

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Omsorgssvikt
« Svar #7 på: 14 Juni 2005, 23:05:10 »
Hvis det er omsorgssvikt kan du jo prøve å kontakte mattilsynet, de vil da ta saken videre med den egentlige eieren:

mattilsynet

http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=34,31919&_dad=portal92&_schema=PORTAL92

problemet hos DB nå er vel lang venteliste for å ta inn katter pga kattungesesongen osv. Men dette bør jo bli en hastesak, så kattungene ikke vokser opp uten menneskekontakt ute.

Lykke til :thumbsup:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Omsorgssvikt
« Svar #8 på: 14 Juni 2005, 23:16:40 »
Det er så utrolig trist med slike skjebner, synes også du skal prøve å få katten omplassert. Med eller uten eiers samtykke, han bryr seg nok ikke uansett.

Linda

• Gjest
Omsorgssvikt
« Svar #9 på: 14 Juni 2005, 23:36:22 »
Dyrebeskyttelsen har ikke myndighet til å gjøre noe, det er Dyrevernsnemnda du må ta kontakt med.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Omsorgssvikt
« Svar #10 på: 15 Juni 2005, 22:13:31 »
Sitat fra: Lillian
Hadde dette vært i USA hadde det blitt andre boller.  Der har de eget dyrepoliti som drar rundt til folk og sjekker opp dyrenes forhold og griper inn der det trengs.

Heia Norge!! Et av verdens rikeste, og mest kyniske land!!!

Sissel

• Gjest
Omsorgssvikt
« Svar #11 på: 15 Juni 2005, 22:25:58 »
Sitat fra: Mirum
Sitat fra: Lillian

Heia Norge!! Et av verdens rikeste, og mest kyniske land!!!

Tja... Dette er vel en sannhet med modifikasjoner... Hva er det de sier på Animal Planet, et par patruljebiler i hele NY? Tror ikke de får mer enn såvidt pirka i overflaten av det som egentlig foregår. Så de er ikke så mye bedre enn Norge de heller... :roll:

Sissel