Skrevet av Emne: pjusken skal på helsesjekk  (Lest 967 ganger)

Utlogget tita

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
pjusken skal på helsesjekk
« på: 14 Juni 2005, 15:03:01 »
:katt8:
Fredag skal Pjusken til en lokal dyrlege for en liten helsesjekk. Vi regner med at katten kommer til å være veldig redd og sint, derfor skal den få litt bedøvelse.Ser for meg at dyrlegen må skyte bedøvelsepiler etter katten.
Er det ok at Pjusken spiser tørrfor om natta før hun skal der? Har time om morgenen.
Kan dyrlegen ta blodprøve som viser nyrefunksjonen?
Dyrlegen er ikke spesialist på katter, men tenner og ører bør gå greit å få undersøkt.
Andre blodprøver? Hvilken?
Pjusken er 8-9 år.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 15 Juni 2005, 21:02:22 »
Så lenge katten ikke skal være i narkose skal det gå greit at den spiser kvelden før, vanlig helsesjekk hos katt er å sjekke tenner, øyne, ører og allmenn tilstand. Vanligvis blir der ikke tatt noen prøver dersom katten virker frisk ( snakker ev egen erfaring her med huskatter, kan være andre veterinærer har det annerledes )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 15 Juni 2005, 21:06:45 »
Ettersom katten er såpass gammel ville jeg bedt om en bredspektret blodprøve, da sjekkes alle blodverdiene (lever, nyre etc.) Ellers ville jeg ikke bedøvd katten med mindre det er helt nødvendig (men dersom veterinæren har veldig lite erfaring med katt må han kanskje bedøve for å få tatt blodprøve?). Mat er ingen problem så lenge han ikke skal i narkose.