Skrevet av Emne: Kattunge med mulig verkbyll  (Lest 838 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Kattunge med mulig verkbyll
« på: 23 Juli 2006, 22:44:35 »
Om kattunger får verkbyller, hva gjør dyrleger da? Kan så unge katter (ca 13-14 uker) legges i narkose, eller kan kulene renses så godt det lar seg gjøre uten? Dette er snakk om en kul sånn ca på str med en lillefingernegl som var i hofteområdet til pusen, mest sannsynlig etter bitt av den andre katten for noen dager siden (Senest onsdag). Det er visstnok gått hull på kulen (sikkert en byll) og blod kom ut. Kan dette forresten også være noe annet enn verkkul? Så vidt jeg vet er ikke noe verk kommet ut.

Attack`s

• Gjest
SV: Kattunge med mulig verkbyll
« Svar #1 på: 24 Juli 2006, 00:21:08 »
Secret hadde jo verkebyll i benet,og siden den hadde gått hull på,så fikk Secret renset det opp,og på en antibiotika kur i 10 dager.

Bajas sin byll gikk hull på på klinikken.

Hadde det ikke gått hull,så hadde katten blitt lagt i narkose,fordi en byll er veldig vondt og de syke bakteriene kunne spredd seg om det ikke var gått hull.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 Juli 2006, 00:26:53 »
Det spørs om jeg bare må besøke pusen en dag og kjenne litt på den kulen og eventuelt ta pusen med til dyrlegen. Min søster er jo på ferie, men noen må jo gjøre noe...

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #3 på: 24 Juli 2006, 03:48:35 »
Fikk beskjed av dyrlegen min at som oftest trenger ikke kattunger penicilin kur, men det er viktig å holde øye med almenn tilstanden til kattungen at den ikke har feber og slikt også må man prøve og få renset det opp. Var heldig her da det fremdeles var et lite sår etter bittet så vi fikk ut verken, og det gjorde heller ikke vondt for kattungen for kulen satt på et greit sted nemlig i nakken.