Skrevet av Emne: Kommer med det første emne på kattehelse!  (Lest 1794 ganger)

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Kommer med det første emne på kattehelse!
« på: 09 April 2005, 11:32:12 »
Her er et veldig viktig tema. Nemlig kastrering. Dette er viktig vet de aller fleste og her har jeg skrevet litt om det, kom gjerne med komentarer om hva som kunne vert forandret osv...

1.Hva er kastrering?

Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen - testiklene hos hannkatt, ovariene (eggstokkene) hos hunnkatt. Hos hunnkatt hender det at hele livmoren fjernes i samme omgang (ovarihysterektomi), for å sikre seg mot fremtidige livmorbetennelser. Når du kastrerer katter mister de evnen til å forplante seg videre.

2. Hvorfor skal jeg kastrere?

•Prisen for kastrering er relativt høy. Fra 900kr-1500 kr. Men man tjener på dette hvis man har løpende utgifter i p-piller.
•Kastrering minsker faren betraktelig for jurkreft.
•Du trenger ikke å bekymre deg for glemte p-piller.
•Du får garantert ikke uønskede kattunger, det finnes absolutt nok kattunger som man kan få tak i.
•Risikoen for at katten din stikker av er redusert.
•Det finnes ikke risiko for livmorsbetennelse når katten er kastrert. (forekommer bare oss hunnkatter)

3. Jeg har hørt att hunnkatter må ha ett kull før de blir kastrert, er dette sant?

Nei, at katten må ha ett kull før den blir sterilisert er bare en myte. Katten blir slettes ikke gal eller syk av å bli kastrert tidlig.

4. Jeg vil ikke kastrere, finnes det noen alternativer til kastrering?

Det finnes ingen bedre alternativer enn å kastrere hvis du ikke skal bruke den til avl, men man har p-piller og sterilisering.
P-piller: P-piller virker ved at de hemmer utskillelsen av enkelte kjønnshormoner. På grunn av dette stanses utviklingen av eggceller fra eggstokkene. Dessuten hemmes produksjonen av androgener, dette fører til at løpetidsadferden ikke blir like kraftig. P-piller får man kjøpt oss veterinær, etter undersøkelse. Man kan begynne å gi katten p-piller etter ved 5 måneders alder, katten trenger ikke å ha hatt 1 løpetid.

Sterilisering: Ved sterilisering nøyer en seg med å skjære over sæd/egglederen. Dette gjør at kjønnscellene ikke kan komme dit de skal. Hormon- og kjønnscelle- produksjonen går som normalt, og dyret vil på vanlig måte komme i løpetid, markere revir, pare seg etc. Den eneste forskjellen er at dyret ikke vil kunne forplante seg.
Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problemadferden som henger sammen med reproduksjonen. Det er dessuten bortimot like kostbart/innviklet å sterilisere som å kastrere.

Det finnes i tillegg p-sprøyter som settes hos vetrinæren.

5. Når kan hunnkatten min kastreres?

En hunnkatt kan kastreres ved 6 måneders alder. Tidligere går an men de fleste veterinærer synes det er vanskelig å arbeide med mindre dyr, så ved 6 måneders alder er en liten tommelfingerregel.

6. Når kan hannkatten min kastreres?

Ved samme alder som hunnkatter, altså 6 måneders alder.

7. Hvor dyrt er det å kastrere?

Fra 900- 1500 er det normale. Følg med kanskje det kommer er kastreringskampanje som kastrerer, vaksinerer og Id- merker katten din veldig billig. Normal pris: 1700 kr for alt, deres pris rundt 1000 kr for alt.

8. Hva må jeg gjøre før kastreringen?

Du må først finne et sted i huset som katten din kan ligge uten at den fryser eller har mulighet til å hoppe oppå ting. Altså et varmt sted, uten ting den kan hoppe opp på som f.eks en vask, badekarr osv… Den bør ikke hoppe opp på ting pga. at bakbeina dens kan henge igjen.
Katten skal heller ikke ha mat det døgnet før kastreringen skjer. Vann kan stå fremme men du må rydde bort tørrforet.

9. Hva er viktig etter kastrering?

Hvis du kastrerer hunnkatt får den en body eller en slaks truse slik at den ikke biter opp stingene.
Legg katten et varmt sted i huset og la den få ro og fred. Vær forsiktig med mat rett etter opprasjonen, katten får lett brekninger og kan kaste opp. Men vann kan stå fremme, hvis katten ser noenlunde bra ut noen timer senere (altså har vert oppe å gått litt og slikt) kan du gi katten litt tørrfór.
Katten skal være inne minst en uke etter opprasjonen, pga infeksjons faren , det kan være lurt å ha katten litt lenger inne for sikkerhets skyld.

Håper dere har lært noe av innlegget mitt.

Skrevet av Dina.
Informasjon hentet fra: Erfaringer og eget hode.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kommer med det første emne på kattehelse!
« Svar #1 på: 27 Mai 2005, 23:40:45 »
Så flotte opplysninger!!! Nå fikk jeg svar på det jeg hadde spurt om tidligere, her inne:)

Må kastrere ho-katten min snart!! Gruer meg masse!!!! Spesielt til det å ikke gi henne mat på et døgn... Ho kommer til å få abstinenser :cry:

Utlogget hine

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Kommer med det første emne på kattehelse!
« Svar #2 på: 06 August 2015, 22:51:34 »
Kastrerte hannkatten min i dag, det kostet 510 kr :smiley?:

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 34
    • Vis profil
« Svar #3 på: 25 August 2015, 21:57:24 »

Måtte se på datoen her nå, eller rettere årstallet!  Er det noen kampanje på gang?  jeg må ut med over 1000 for å kastrere hannkatt her jeg, undrer om det var 1300 det stod for hannkatt og 2400 for hunnkatt!!
Jeg har aldri kommet borti disse kampanjene, full pris takk!  -sukk!

Håper det går bra med pusen din, en bra avgjørelse vettu!  :)

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 230
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26 August 2015, 14:03:22 »
Det koster 1700 for hunnkatt og 850 for hannkatt her. Det er jammen meg store forskjeller rundt om.

Utlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 August 2015, 20:17:48 »
Betalte 3000 for begge mine jenter  :klæbb:

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26 August 2015, 20:45:01 »
Ja, man får gjerne rabatt om man kommer med flere samtidig, så denne gangen så skal jeg samle opp.. hi hi
Neida, men fikk jo ei jente nå, og får en gutt om ca 4 uker, så regner med at disse blir behandlet samtidig.

Jeg har jo Pelse og Elvis og, men når de skal til dyrlege så klarer jeg ikke mer enn en av gangen, så der taper jeg endel desverre, -altså for andre ting enn kastrering da for det er jo ferdig.. :morsomt:

Utlogget hine

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 September 2015, 01:54:05 »

Måtte se på datoen her nå, eller rettere årstallet!  Er det noen kampanje på gang?  jeg må ut med over 1000 for å kastrere hannkatt her jeg, undrer om det var 1300 det stod for hannkatt og 2400 for hunnkatt!!

Haha, ingen kampanje nei! Det er fastpris hos dyreklinikken min :win: Går kjempefint med pusen! Viktig å kastrere ja :tommelopp:

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 September 2015, 12:22:35 »

Haha, ingen kampanje nei! Det er fastpris hos dyreklinikken min :win: Går kjempefint med pusen! Viktig å kastrere ja :tommelopp:

Ialledager, hvor bor du?  det er jo omtrent halve prisen av hva det er enkelte steder?? Jeg har to som skal kastreres snart, en hann og en hunn..  Hva koster det for hunnkatter på din klinikk?