Disiplin må til, ja! Og katten ders er helt normal!

Først og fremst må dere aldri under noen omstendigheter leke med katten med hendene deres. Den skal lære å ha respekt for menneskehud. Lek kun med ting på snor, og skolisser osv... Da vil den lære at hender er kun til for kos. :love: Hvis den biter eller klorer, så stopp aktiviteten ved å si NEI og sette den bort. Vær konsekvent. 8 mnd er en grei alder å la pusen gå ute på. Ta den gjerne med ut i bånd de første gangene slik at den kan bli kjent på en trygg måte. Jeg brukte flexi-bånd, den minste til hunder

Det ideelle er egentlig å vente til den er ett år, men det er noe de færreste klarer :hihi[1]:
Hvis katten klatrer på beina, så ta den ned, og si NEI. Gjenta om nødvendig :hihi[1]: Det må aldri gjøres unntak.. Etter en stund vil katten forstå hva nei betyr...
Dette har du ikke spurt om, men jeg tar det med likevel... Det blir mer og mer vanlig nå med tidlig-kastrering. Jeg kastrerte min Shango da han var 12 uker gammel. Noen dyrleger tviholder litt på gammel praksis og sier 6 mnd, men fler og fler gjør det nå tidligere pga fordelene ved tidlig-kastrering... Ta en ringerunde til dyrlegene i nærmiljøet og spør om de tidlig-kastrerer

Shango var i fin form igjen samme kvelden etter inngrepet, kattunger kommer seg fortere enn eldre katter etter operasjonen. Dessuten klorte han mindre på møbler og ble roligere. Og han holder seg i nærheten hele tiden når han er ute