Skrevet av Emne: Spørsmål om kattunge:) oppdater  (Lest 576 ganger)

Terkel

• Gjest
Spørsmål om kattunge:) oppdater
« på: 21 Juli 2006, 07:38:06 »
Hei!

Jeg og min samboer syns det var så fælt med folk som ville avlive kattunger i sommerferien så vi bestemte oss for å ta i mot en søt liten 12 ukers gammel hannkattunge.
Men vi har noen spørsmål som vi lurte dere her kunne hjelpe oss med :)

Hvor gammel må den være før den kan begynne å gå ute? leste her en plass 8 måneder?

Denne kattungen vil bare leke og biter og klorer oss hele tiden, klatrer opp etter beinene våre og er veldig aktive, er dette helt normalt? (er så gale at vi begynner å blø av det) Bør jeg si ifra at han må ikke bite og klore oss? Vil ikke at denne skal bite for mye når den er blitt voksen ??? Hvordan skal jeg håndtre dette? Jeg har klatre ståtiv og mange leker, men han synest alikevell det er mest morsomt å bite oss ;D

« Siste redigering: 13 August 2006, 13:37:21 av Terkel »

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
SV: Spørsmål om kattunge:)
« Svar #1 på: 21 Juli 2006, 07:50:43 »
Antakelig har noen latt han jakte på hånden sin når han har lekt....der han vokste opp....ha alltid noe i hånden en viftpinne, døydokke ol når dere leker med ham.
En kattunge vil alltid leke med noe annet levende så det beste er å ha to kattunger samtidig. For da ville han lekt med den andre ungen og målt kreftene sine med ham :icon_confused:

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 22 Juli 2006, 01:05:08 »
Disiplin må til, ja! Og katten ders er helt normal!  :biggrin: Først og fremst må dere aldri under noen omstendigheter leke med katten med hendene deres. Den skal lære å ha respekt for menneskehud. Lek kun med ting på snor, og skolisser osv... Da vil den lære at hender er kun til for kos.  :love: Hvis den biter eller klorer, så stopp aktiviteten ved å si NEI og sette den bort. Vær konsekvent. 8 mnd er en grei alder å la pusen gå ute på. Ta den gjerne med ut i bånd de første gangene slik at den kan bli kjent på en trygg måte. Jeg brukte flexi-bånd, den minste til hunder  :icon_smile: Det ideelle er egentlig å vente til den er ett år, men det er noe de færreste klarer :hihi[1]:

Hvis katten klatrer på beina, så ta den ned, og si NEI. Gjenta om nødvendig :hihi[1]: Det må aldri gjøres unntak.. Etter en stund vil katten forstå hva nei betyr...

Dette har du ikke spurt om, men jeg tar det med likevel... Det blir mer og mer vanlig nå med tidlig-kastrering. Jeg kastrerte min Shango da han var 12 uker gammel. Noen dyrleger tviholder litt på gammel praksis og sier 6 mnd, men fler og fler gjør det nå tidligere pga fordelene ved tidlig-kastrering... Ta en ringerunde til dyrlegene i nærmiljøet og spør om de tidlig-kastrerer :icon_smile: Shango var i fin form igjen samme kvelden etter inngrepet, kattunger kommer seg fortere enn eldre katter etter operasjonen. Dessuten klorte han mindre på møbler og ble roligere. Og han holder seg i nærheten hele tiden når han er ute :icon_smile:

Terkel

• Gjest
« Svar #3 på: 22 Juli 2006, 11:09:31 »
Tusen takk for svar, dette hjelpte veldig mye.  :love02[1]:

Og jeg lurte på det med kastrering og, skal ta å ringe litt rundt om  :)

Terkel

• Gjest
« Svar #4 på: 13 August 2006, 13:13:02 »
Nå har jeg skaffet meg en ny kattunge som  er like gammel, som jeg tenkte kunne bli en god venn til Terkel, men der tok jeg feil.

Terkel bare jager den nye rundt og rundt og slår den med klørene ute, den nye freser og knurrer tilbake men slår ikke. Disse har vert i lag i 2 dager no, må seperer dem når jeg ikke er der.

Det som er veldig rart med disse to er at de er 2 helt forksjellige dyr, der Terkel vil bare leke, ødelegge og bite. Mens den nye er kjempe kosete, alltid rolig og blir ikke bitt/klort av denne.

Hva skal jeg gjøre her? begynner å tro at det er noe gale med Terkel...

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #5 på: 13 August 2006, 14:08:24 »
Nå har jeg skaffet meg en ny kattunge som  er like gammel, som jeg tenkte kunne bli en god venn til Terkel, men der tok jeg feil.

Terkel bare jager den nye rundt og rundt og slår den med klørene ute, den nye freser og knurrer tilbake men slår ikke. Disse har vert i lag i 2 dager no, må seperer dem når jeg ikke er der.

Det som er veldig rart med disse to er at de er 2 helt forksjellige dyr, der Terkel vil bare leke, ødelegge og bite. Mens den nye er kjempe kosete, alltid rolig og blir ikke bitt/klort av denne.

Hva skal jeg gjøre her? begynner å tro at det er noe gale med Terkel...

Hvor lenge har de to bodd sammen. Kanskje Terkel trenger et parr uker før han setter pris på sin samboer?

Terkel

• Gjest
SV: Spørsmål om kattunge:) oppdater
« Svar #6 på: 13 August 2006, 15:10:13 »
bare 2 dager, men jeg er ganske bekymret over at de er så forskjellige ???

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 13 August 2006, 16:09:40 »
Neida! Gi det en uke! :icon_smile: Ta en av dine brukte gensere og gni den nye katten med den, for å sette litt av "din" lukt på den. Det er ikke uvanlig at det tar to uker heller, før de blir venner, så ikke fortvil. Katter er vanedyr, og etter hvert vil de rett og slett bli vant til hverandre. Terkel er helt normal, den har nok bare hatt annerledes oppdragelse der den kom fra. Les mitt forrige innlegg, ang oppdragelse. Du kan godt separere kattene når du ikke er hjemme, men ikke gjør det når du er der, og ikke bland deg for mye inn heller. De ordner opp selv. De tester ut rangen nå, og det kan se ut som at Terkel blir sjefen :hihi[1]: Lek med de sammen, husk kun ting på snor, slik at de gjør noe sammen, og kanskje glemmer å frese mot hverandre. Ta en leke i ene hånden, og en annen leke i andre hånden, så kan de fange hver sin snor litt på avstand. Poenget er at de gjør noe sammen.
« Siste redigering: 13 August 2006, 16:12:42 av Nova »

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #8 på: 13 August 2006, 16:13:39 »
Ta det med ro, noen katter trenger bare litt tid før de venner seg til
hverandre. Den ene har kanskje ikke hatt så trygg og god oppvekst som den andre,
og trenger mer tid.
Eller er jeg enig i det andre før har skrevet her. Vær konsekvent vedr. leking.
Begynner han å bite dere, så stikk til han en leke. Ikke la han få bite dere under noen
omstendigheter. Venn han til at hender er ensbetydende med kos.
Lykke til!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #9 på: 13 August 2006, 19:47:44 »
 :icon_smile: Forskjellige vil de nok alltid være. Men de kan lære å tolerere hverandre og ha glede av hverandre for det.
Terkel har kanskje hatt en tøf start i livet....siden han skulle avlives, og lite med kos

Katter kan være like forskjellige som mennesker uten at noe er galt. vent å se om et parr uker er det sikkert anderledes

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #10 på: 13 August 2006, 21:34:53 »
Sånn var mine to i begynnelsen også. Og de har i utgangspunktet veldig forskjellig lynne utfa rase. Det var hardt å se dem holde på med hverandre, men jeg lot det stå til. Og tro det eller ei......det funker. Jeg skilte de ikke fra hverandre. Det hele tok 3 dager. Noen tar litt lengre tid. Mine var bare 1 mnd aldersforskjell. Det er vel ca dine og eller?

Terkel

• Gjest
« Svar #11 på: 13 August 2006, 22:09:19 »
Oki. vi får prøve. tusen takk for svar : ;D

Terkel

• Gjest
« Svar #12 på: 14 August 2006, 16:17:00 »
Har nå bestilt kastrering av Terkel.
Lurer på noe, når han biter/klorer oss, er det noe "markering" eller er det bare kattunge fakta?
Vil han bli roligere av kastrering?

Har foresten prøvd det med "NEI" hver gang han biter/klorer, men det virker bare som han blir mer engasjert da :icon_sad:

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 22 August 2006, 12:43:43 »
Heisann!

Ser du har fått mange gode tips her, men tenke jeg også kan prøve å hjelpe litt. Kanskje da spesielt i forhold til å få katten til å foretrekke lekene og klorestativet til å kløne på  :) Fikk tips av oppdretter'n da jeg kjøpte meg maine coon om å kjøpe "katte-nip-spray" på dyrebutikken. Denne sprayen inneholder hovedessensen i kattemynte, og mange katter finner denne lukten veldig attraktiv. Jeg trodde at jeg skulle klare meg godt uten, men da Charley'n min begynte å vise veeeeeldig stor interesse for skinnsofaen, kjøpte jeg en slik spray og sprayet på klorestativet + senga hans. Syns det virker rimelig bra, men det er vist forskjellig fra katt til katt   :savle[1]:

Lykke til  :icon_smile:

Renate.