Skrevet av Emne: tisser på de merkeligste steder..  (Lest 2808 ganger)

Utlogget Annette

• Spretten katt
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
tisser på de merkeligste steder..
« på: 20 Juli 2006, 21:10:13 »
den lille pusen vår har bodd hos oss en stund nå. den virker veldig nervøs og skvetten og tisser i senga, i veska mi  :icon_mad: og på alle mulige rare steder. Den ble tatt litt tidlig fra mora, syntes nå jeg. men den er redd alt mulig rart. vasken som bråker eller hva som helst.
har ikke vært hos dyrlegen enda, da jeg ville vente med å ta vaksine siden den allerede var så skvetten..
HVa skal jeg gjøre?
Annette & Mice

JP

• Gjest
SV: tisser på de merkeligste steder..
« Svar #1 på: 21 Juli 2006, 10:33:22 »
En kattunge er jo ikke ferdig utlært før den er ca 12 uker, så vist du fikk den før det så kan det hende det er grunnen..

Har en kar selv som vi fikk da han var 8 uker, uansett hvor mye vi strevde så har han aldri blitt sikkelig renslig. Ble mye bedre etter at han vart utekatt, og kasterert, men han kan fortsatt finne på å tisse inne vist vi glemmer å slippe han ut. Og da gidder han ikke å tisse i doet  :icon_mad:
Jeg har desverre ikke noen gode råd å komme med, men noen andre har kanskje  :icon_smile:

Ønsker deg lykke til  :icon_smile:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 Juli 2006, 20:31:52 »
Hvor gammel er pusen? jeg ville nok ha tatt den med til dyrlegen og sjekket at det ikke er noe fysisk galt med den. Det er noen katter som reagerer veldig på omveltninger i hus og hjemm og sonn. Noen blir ekstra nervøse og tisser av den grunn. Vask det dem tisser på med noe som bryter ned ensymene i tisset slik at pusen ikke lukter at den har tisset dær før og tror den kan tisse dær igjenn.

Ellers så må en vel bare følge med på pusen om den går rundt å ser ut som om den må tisse og ta den ut til kassen når du ser det. Pusene har forsjellige vaner tror jeg på det å uttrykke jeg må på do. Håper det ordner seg da.
Mvh phantera

Utlogget Annette

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Juli 2006, 22:56:42 »
ok, hva kan jeg bruke å vaske med? prøvd masse forskjellig..
var også hos dyrlegen i dag, han fant ikke noe fysisk feil. men vi skulle se om 3 uker igjen, så skulle jeg passe på hva han drev med i mellomtiden.
Annette & Mice

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 Juli 2006, 22:07:19 »
Husker desverre ikke hva den heter, men du får kjøpt den hos dyrebutikken hvet jeg. Den er nok den beste av de. Lykke til da. Håper det ordner seg.
Mvh phantera

ellenh

• Gjest
« Svar #5 på: 22 Juli 2006, 23:49:00 »
Kjøp urine-off hos Blairwitch, det beste å vaske med. Blairwitch, hva med litt utfylling?

Utlogget JEANETT

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Juli 2006, 00:11:01 »
Du kan prøve feliway adapter i spray eller stikk kontakt ( virker avstressende)Ta henne bestemt opp i kassen hver gang hun har tisset eller ser ut som hun skal tisse, begrenset område i huset, prøv og skift sand\kattedo  Lykke til :icon_smile:

Utlogget Annette

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 August 2006, 03:46:16 »
vel det har enda ikke gitt seg. han er inne på badet om natta. hadde han i buret om natten en liten stund for å finne ut om det var han andre masa som stress han litt. men tviler på det. når lillesøstra mi tok han ut av buret på morgenen puttet hun han rett inn i doen. 2ganger. og han løp ut igjen og rett oppi sofaen og tissa på ett blad.  :icon_surprised:
nå som han bare er på badet, finner han på å tisse rett utafor kassa og slike ting selv om han tisser i doen. jeg blir gal, og han eldste pusen, skjønner ikke hvorfor han er stengt inne på badet om natta når han ikek har gjort noe galt. men de står på hver sin side av døra å skriker hvis de ikke kommer inn til hverandre..
Hva faen gjør jeg nå?

:klø seg:
Annette & Mice

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 16 August 2006, 05:33:38 »
Du har ikke maten i nærheten av maten? Katter liker ikke at mat og do står nær hverandre... Er det rent i doen? Har du prøvd å bytte sand? Spør oppdretteren hva hun brukte... Bare generelle spørsmål dette her altså :bigarmhug:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #9 på: 16 August 2006, 11:09:06 »

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 17 August 2006, 07:05:18 »
Viss han er så skvetten kunne du kanskje kjøpt Feliway adaptar og spray.
Samt blomster medisinen som Bianca har testet ut  :icon_smile:

http://www.bachflower.com/Pets.htm

Om ureinslighet/urinmarkering hos katter
Det er to hovedtyper markering hos katt: "Kinnmarkering" - katten gnir kinnet mot noe, og urinmarkering. Det første er en god og vennlig markering, den andre mer aggressiv og dominerende.

Det finnes et stoff på markedet som heter Feliway, som utnytter at en katt vegrer seg å urinmarkere der det er ferromoner fra kinnmarkering. Det føres av (noen?) veterinærer, og er enten i form av spray, som skal sprayes direkte på problematiske steder, eller en romdispenser som plugges i en vanlig lysnettkontakt. Den siste skal også være effektiv til å få katter vennligere stemt mot hverandre, f.eks. hvis man får en ny katt og har katt(er) fra før, med de mulige konflikter det kan innebære.

Jeg har selv prøvd både Feliway spray og feliway romdispenser med svært godt resultat. Jeg arbeider med hjemløse katter på et hjelpesenter og bruker da og spraye Felilway på mine hender. Da kan jeg klappe og kose selv den reddeste katt.

Inger
Medlem NHF
http://home.no.net/huskatt/adferd.htm#Ureinslighet

http://www.apotek1.no/modules/module_123/proxy.asp?D=1&C=2399&I=0&tabmid=249
http://www.alternativetdyreklinikk.no/index.php?tmid=71
http://www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page?OpenForm

Kismet

• Gjest
« Svar #11 på: 17 August 2006, 15:38:31 »
Du har ikke maten i nærheten av maten? Katter liker ikke at mat og do står nær hverandre... Er det rent i doen? Har du prøvd å bytte sand? Spør oppdretteren hva hun brukte... Bare generelle spørsmål dette her altså :bigarmhug:

Neivel ?
Det må gjelde noen katter og ikke alle ;)
For mine har doen og maten ved siden av hverandre og har aldri rynka på nesa.
Men det er jo verdt forsøket.

Nova

• Gjest
« Svar #12 på: 17 August 2006, 16:31:39 »
Ja, det er jo mulig det er greit for pusen din, alle er forskjellige :icon_smile: Men generelt så er det ikke vanlig at katter liker det nei.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #13 på: 17 August 2006, 18:42:04 »
Stakkars liten pus, den har det nok ikke så greit.

Jeg syns i alle fall du skulle gjøre som Phantera sa, ta den med til dyrlegen så du får utelukket at pus har feks urinveisinfeksjon, og spør dyrlegen om råd også.
En katt med urinveisinfeksjon vil tisse overalt fordi den leter etter steder hvor det ikke gjør vondt å tisse..

Men din er kanskje litt for ung til å ha det..jeg vet ikke. Dyrlegen er i alle fall første bud.

Å vaske med eddik utrørt i vann fjerner urinlukt, og å spraye med dette gjør at pus holder seg unna.

Har du to sandkasser? Kanskje du skal prøve å ha to forskjellige sandtyper, kanskje den ikke liker sandtypen  du bruker? Er doen(e) tilstrekkelig skjult? (Våre liker ikke at vi ser på når de er på do, de elsker doen med tak på)

Husk å kose masse med pusen selv om det sikkert kan være ganske slitsom nå...jeg husker det selv, hvor frustrerende det var i det halve året Frøya var syk, og hvor lei vi ble til slutt...men å gi pus oppmerksomhet og kos er viktig, og denne lille må jo også lære seg å føle seg trygg.

Lykke til!

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 17 August 2006, 20:26:36 »
Ja, det er jo mulig det er greit for pusen din, alle er forskjellige :icon_smile: Men generelt så er det ikke vanlig at katter liker det nei.

Jeg har doen nede i kjelleren og maten i etasjen over  :hihi[1]:

For tiden er der jo enda ene (kattunge) doen i stuen grunnet kalkunen .....