Skrevet av Emne: Jeg skal passe en hund....Hvordan omgås kattene ?  (Lest 775 ganger)

Kismet

• Gjest
Jeg skal passe en hund....Hvordan omgås kattene ?
« på: 20 Juli 2006, 19:27:29 »
I morgen kommer det en hund hit til meg og hunden blir til søndag.

G og B har aldri sett denne hunden før, så hvordan reaksjonen blir aner jeg ikke.

Hunden kan kan selvfølgelig gå løs inne, men selv om vi har inngjerda hage så må hunden stå i bånd, fordi den løper etter biler.
Kattene kan jo da løpe rundt i resten av hagen, hvis de tør...

Günther og Brage har maten sin i et siderom til gangen og på andre siden går trappa ned til kjelleren der hvor katteluka er.
Jeg lurer på om hunden skal få tilgang til stua, mens jeg lukker døra mellom stua og gangen, slik at kattene kan ha tilgang til resten av huset.

Kollisjonen da blir hvis de treffer på hverandre ute, men hunden står altså i bånd.

Hva syns dere...bør jeg holde de helt adskilt hele tiden eller bør de få mulighet til å snuse og hilse ?
Hvordan reaksjonen blir vet jeg ikke, de har jo ikke truffet hverandre før.

Der vi bodde før, da holdt kattene seg borte når naboens hunder var ute - de var redde.

Hunden er en liten pusling som ikke gjør noe som helst av seg bortsett fra at han skal løpe etter biler, ellers er han snill som et lam, men med en viss interesse for katter ifølge mamman hans.

Ja, spørsmålet var altså:
Bør de få hilse og ha tilgang til de samme rommene eller bør jeg konsekvent holde de adskilt hele tiden ?
« Siste redigering: 20 Juli 2006, 19:29:48 av Kismet »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Jeg skal passe en hund....Hvordan omgås kattene ?
« Svar #1 på: 20 Juli 2006, 22:27:39 »
De bør hvertfall hilse på hverandre, forsiktig. Hold hunden, og la de nærme seg selv om de vil. Se an situasjonen om de får gå på samme rommene, men hundene holder seg som oftest langt unna om katten er fiendtlig, samme med kattene.. Lykke til! :)

JP

• Gjest
« Svar #2 på: 21 Juli 2006, 10:58:46 »
Jeg også syns du bør la de hilse..men tror nok ikke de kommer til å bli venner på den korte tiden, siden du har fullvoksne katter.
Når vi har med tony til min mor, som har to fullvoksne, gretne og egenrådige hokatter så holder de seg borte fra hverandre hele tiden.
Tony har fått seg masse klapps på snuten av sinte katter opp gjennom årene, så de er flinke til å si fra "at nå er du for nær"

Men du bør ikke presse de til å hilse på hverandre, la de få ta den tiden de trenger.. Pål er slik at han skal bære katten bort til hunden, noe som ender i at katten føler den ikke får forsvart seg skikkelig og den blir helt vill..

Det går nok bra skal du se  :icon_smile:

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 21 Juli 2006, 21:52:44 »
Nå er hunden i hus.
Brage var den som reagerte sterkest til min overasskelse - han freste og skøyt skikkelig rygg.
Günther hadde ikke frest, men han forsvant fort og kom ikke hjem før etter mange timer.

Venner blir de nok ikke nei, Brage passerte naboen her ute isted og da freste hunden.

Holder hunden på stua og har katteluka på vidt gap så begge kattene kan sprade ut og inn, så har de tilgang til resten av huset unntatt stua.

Det er nok hunden som er mest interessert i kattene, G og B er overhodet ikke nysgjerrig på hunden.