Skrevet av Emne: Mat til den syke  (Lest 4871 ganger)

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Mat til den syke
« på: 20 Juli 2006, 10:44:13 »
Jeg har en vedig syk pus vandrende her hjemme nå. Hun har ikke matlyst i det hele tatt, men det er viktig at jeg får i henne skikkelig mat. Noen som har "oppskrift" på noen sunne og fristende retter som jeg kan lage til henne? Nå spiser hun bare vætfor, og siden hun går på vanndrivende tabletter er det ikke så mye næring som blir igjen der...

Gode tips mottas med takk :)

-Alice

Attack`s

• Gjest
SV: Mat til den syke
« Svar #1 på: 20 Juli 2006, 10:47:34 »
 :icon_sad:
Først og fremst god bedring,håper det ikke er noe alvorlig.

Men hvorfor går det ikke med boksemat?
Kiss ville ikke ha noe annet de 3 første mamma ukene sine,og fikk det hun ville og ble ikke noe tynn.

Stargates har et vitaminpulver...skal lete etter link for deg.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 20 Juli 2006, 10:52:26 »
http://www.stargate.nu/

Se på Vitaminer oa - den siste i rekken.

Er vel flere ting du kunne prøvd der?

Denne har jeg i skapet:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #3 på: 20 Juli 2006, 11:11:06 »
De vet ikke helt hva som er årsaken, men hun har masse blod i lunge/brysthule. Dette er visst en valig skade å se etter påkjørsel eller lignende, men pusen min er jo innekatt! Dette er noe som må "fikse seg selv", med litt hjelp av vanndrivende medisin. Det er vanskelig å si om hun vil klare seg eller ikke, man må bare vente å se.
Disse vitaminene høres bra ut, men jeg trenger noen tiltak veldig raskt, aller helst i dag  :(

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #4 på: 20 Juli 2006, 12:22:48 »
Hills A/D og frysetørret sei har du også prøvd? Hva med usalta kjøttdeig og kokt fisk?
mvh
Anne Marit

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #5 på: 20 Juli 2006, 18:36:25 »
Har prøvd med fisk, men det er ikke interessant i det hele tatt...
Prøvde å tvangsfore henne for å få i gang appetitten, men hun bare fnyser og spytter det ut igjen...
Skal prøve å få tak i frysetørka sei og hills a/d, men det blir ikke før i morgen.
Det virker nesten som hun har gitt opp selv, og det gjør det så utrolig vanskelig.
Hadde hun bare fått i seg næring skal kroppen i utgangspunktet fikse resten selv.
Skal inn igjen til vetrinær i morgen, og håper de kan sette henne på intravenøs næring. Har bare ikke lyst at hun skal tilbringe en helg til i bur hos veterinær  :(

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Juli 2006, 19:21:33 »
Huffameg, dette var triste nyheter Alice...  :icon_sad: Hva med å prøve BARF metoden? Lage maten selv? God bedring til stakkars Alva,  :icon_sad: Håper hun blir frisk snart!

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 Juli 2006, 21:52:21 »
Du kan også prøve RC Exigent som er et tørrfor for katter med dårlig matlyst. dette selges i små pakninger slik at du slipper å kjøpe 2 kg. av det.
Lykke til med pusen  :icon_sad:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 Juli 2006, 22:09:52 »
Slike prøve poser får du gratis på Tropehagen Zoo, bare forklar dem situasjonen din.

valentin

• Gjest
« Svar #9 på: 22 Juli 2006, 11:57:26 »
Anbefaler også HILS AD, pusen min hadde også noe rundt lungene sine, og nektet å drikke vann( det gjør han fremdeles etter 3 mnd). Men så fikk vi engangs sprøyte hos veterinær sammen med HILS A/D bløtfor/bland med vann, som vi gav han rett inn i munnen via engangssprøyten.

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #10 på: 22 Juli 2006, 16:33:05 »
Det er det vi har endt opp med: Eukanuba High Calorie (fra veterinæren) i sprøyte.
Får ikke i henne så mye om gangen, men mater henne ca annen hver time, og har som mål å få i henne 10ml.

Utlogget amahel

• Forumslave katt
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #11 på: 22 Juli 2006, 19:28:14 »
Du må ha lykke til med pusen. Håper det ordner seg snart, at du får i henne litt næring..

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #12 på: 22 Juli 2006, 22:03:42 »
Huff. Håper virkelig det vil gå bra med pusen. Synes du gjør en kjempe god jobb for pusen jeg. Har desverre ingen gode råd å komme med for utenom de som alerede er her. Fortell hvordan det går da. Føler med deg. Det er nesten ingenting som er verre enn en syk pus.
God bedring til pusen da. Og deg. :icon_sad:
Trøste kos fra Phantera

valentin

• Gjest
« Svar #13 på: 23 Juli 2006, 06:04:59 »
for  å lette matingen ved  hjelp av engangs sprøyte, så pleier jeg å pakke pusen i et håndkle  rundt halsen. Pleier å vær enklere da. også har jeg merket meg 2 små ting.
1. Når du sprøyter inn maten/vann rett inn i munnen og den klarer å svelge unna konstant innssprøyting, da er pusen friskere enn hvis den ikke klarer å  svelge unna alt med engang, Dvs. at du må stoppe opp og gi han i små doser, slik at han bare må svelge inn i seg alt han får i munnen.  Det kan tyde på at det er sår o.l, at pusen har vondt et eller annet sted i kroppen.

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #14 på: 23 Juli 2006, 11:51:12 »
Fikk i henne ca 50gram i går. Er ganske fornøyd med det for første matedag.
Men er det noen som vet hvor mye vi burde satse på å få i henne? Hun veier ca 2kg.
Maten er altså Eukanuba High Calorie.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #15 på: 23 Juli 2006, 20:28:03 »
Godt jobbet det å få i henne så pass. Det skal egentelig stå på pakken med mat hvor mye den trenger av foret mener jeg. På hills posen min her stod det under 2 kilo vekt på posen 25 til 35 gramm pr døgn. Tror det er litt individuelt også hvor mye hver enkelt katt trenger. Det er klart den trenger mer siden den er tynn og sonn. Pusen min spiser mer enn anbefalt han og han er nå ikke overvektig eller sonn. Det anbefalingen er på for i tørr tilstand da. Se hva som står på posen din hva de anbefale også kan du sikkert ringe vetrinæren å høre dær.

Fortsjatt god bedring.
Mvh phantera

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #16 på: 23 Juli 2006, 22:54:19 »
Huffameg, 2 kilo bare?  :icon_sad: Hva er det som har gjort at hun har blitt syk da? Stakkars lita. Jeg føler med deg, kan ikke være enkelt nå... Er du hjemme fra jobb nå da, eller? God bedring til pusejenta di, håper hun tar seg opp snart!  :bigarmhug:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #17 på: 24 Juli 2006, 00:03:34 »
Huffameg, 2 kilo bare?  :icon_sad: Hva er det som har gjort at hun har blitt syk da? Stakkars lita. Jeg føler med deg, kan ikke være enkelt nå... Er du hjemme fra jobb nå da, eller? God bedring til pusejenta di, håper hun tar seg opp snart!  :bigarmhug:

I utgangspunktet reiste vi til veterinær fordi hun hadde store pusteproblemer. Der viste det seg at hun hadde blod i lungene og brysthulen.
Hun tåler ikke narkose i hennes tilstands, så eneste måte å få henne frisk på er vanndrivende medisin som hjelper kroppen å absorbere opp blodet. Sykdommen i seg selv, i tillegg til den vanndrivende medisinen har gjort henne svak og hun mistet til slutt matlysten helt.
Derfor er vi nå igang med tvangsforing, for kroppen må jo han næring.
Årsaken til blodansamlingen tror veterinæren er et sprukket blodkar. En betendelse i kroppen tror han igjen er årsak til at et blodkar er sprukket.

Alva er en liten katt med en normalvekt på 2,5-3kg, så 2kg er fult så ille som det kanskje høres ut. Men hun er bare skinn og bein...

Jeg er nettopp ferdig med utdanning og jobbsøkende, så jeg er hjemme uansett (heldigvis!)

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 24 Juli 2006, 00:16:54 »
 :icon_sad:

Det der kan jeg se for meg.

Håper det går bra med dere begge to.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #19 på: 24 Juli 2006, 00:21:32 »
Såpass ja. Det var ikke så gale som jeg trodde da, Faramir er 1 år og 3 kg, tenkte kanskje hun var litt mere siden hun var voksen/eldre jeg da. Uansett, god bedring til Alva, du gjør en kjempejobb med henne!