Skrevet av Emne: Vanskelig nabo  (Lest 1556 ganger)

ellenh

• Gjest
Vanskelig nabo
« på: 19 Juli 2006, 18:03:27 »
Det er tydeligvis vanlig dette med vanskelige naboer skjønner jeg. Vi har en her som begynner å gi oss litt problemer.
Som jeg har nevnt før er hele borettslaget her fullt av katter. Bare i min oppgang er det katter i tre av seks leiligheter. Alle henger sammen ute i bakgården og det er ingen problemer med krangling eller markering. Men så er det denne naboen da. Nei, han er ikke kattehater. Hadde det bare vært så vel. Denne karen her er katteelsker, og han mener at ingen gir kattene så god pleie og mye kjærlighet som han. Han ser det som sin oppgave å passe på alle kattene her i gården, og respekterer ikke andres kattehold. Dette er spesielt problematisk for jentene i etasjen over meg. De har en kattejente på vel et år som denne mannen er spesielt opptatt av. Han klipte av katten halsbåndet da han mente katter ikke bør ha halsbånd. Han ir den mat og tar den med inn i leiligheten sin, og som resultat har katten sluttet å komme hjem noe ofte. Jentene over her er helt fortvila og aner ikke hva de skal gjøre, og mannen bryr seg døyten.
Ulla var vekke i hele natt og jeg har lett og lett, og vært så bekymra som jeg kan være. Og dere veit at det kan jeg virkelig være også  :fnis[1]: Uansett, hun kom plutselig løpende mjauende da jeg var ute i bakgården, og tilfeldigvis var vinduet til mannen oppe. Jeg tror han kan ha tatt henne inn og at hun slapp ut da han endelig åpnet vinduet sitt. Jeg gikk derfor bort for å prate med han, men han nekter selvsagt for at han noensinne gir andre katter mat eller tar dem inn til seg. Jeg konfronterte ham med at han har pleid å sette ut svære fat med fisk, men han mener han tar seg av så mange villkatter som trenger mat. Det er dem denne maten er myntet på. Likevel spiser jo alle av den, og resultatet kan jo være slikt som med katten i etasjen over, som ikke lengre kommer hjem for mat. Han har tatt til seg en hel haug med katter som han har tatt fra andre han mener ikke steller godt nok med kattene sine, f.eks. katteeiere som lar katten sin være ute om natten. Jeg nevnte at man ikke alltid får katten inn om kvelden, kanskje katten ville være ute. Da svarte han at hans katter alltid vil inn om kvelden, så det er nok vi andre som ikke behandler kattene våre godt nok. Kanskje har han rett i at han har et spesielt godt lag med katter, men det er da uansett ikke hans avgjørelse å ta! I løpet av samtalen antydet han opptil flere ganger at jeg ikke er god nok med kattene mine, selv om vi aldri engang har møttes før. Hva vet vel han om meg og mitt kattehold? Og hvilke andre antakelser gjør han seg da, som kanskje resulterer i at han beholder katter hos seg?

Uff, han er virkelig ikke lett å ha med å gjøre! Hva kan man gjøre med sånne folk da? Han nekter jo bare for at han gir kattene mat og tar dem til seg, om vi skulle ta det opp med han.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: Vanskelig nabo
« Svar #1 på: 19 Juli 2006, 18:19:08 »
Jeg kjenner at jeg koker når jeg leser dette innlegget :icon_mad:, opplevde det samme for mange år siden. Den slags mennesker nytter det ikke å snakke fornuft med. Ingen er så snille og gode som dem! Det som er merkelig, er at de sjelden har egne katter. Det virker som om de har en merkelig tilfredstillelse i å ta over andre sine katter!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Juli 2006, 18:25:45 »
Går det ikke an å anmelde slikt da?
Eller kan jentene klarer å få katten(e?) sine til å bli innekatter?

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 19 Juli 2006, 18:31:58 »
Går det ikke an å anmelde slikt da?
Eller kan jentene klarer å få katten(e?) sine til å bli innekatter?
Hva skulle de anmelde ham for? Han gjør ikke noe ulovlig, juridisk sett!
Mvh Marit

Anatole France

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 19 Juli 2006, 18:37:06 »
Nei sant det,men det er jo annenmanns eiendom...en annen sin katt.

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #5 på: 19 Juli 2006, 18:58:59 »
Han stjeler dem ikke, han er bare snill med dem!!
Mvh Marit

Anatole France

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 19 Juli 2006, 19:06:00 »
 :fnis[1]:
Jeg vet jo det da,men det bør jo kunne respekteres at man ikke tukler med annenmanns eiendom når ikke eier ønsker dette,selv om han var snill.

Nei,jeg hadde vurdert å hatt innekatter tror jeg.
"Skaden" han gjør er jo at kattene til slutt ikke vet hvor dem hører hjemme. Selv i beste mening.
Skikkelig irriterende.

Eller hva med å øretatovere kattene da,siden han klipper halsbåndet.

ellenh

• Gjest
« Svar #7 på: 19 Juli 2006, 19:07:26 »
Han nekter jo for at han gjør det, så hva kan man ta ham på? Jeg tviler på at politiet gidder å legge særlig med ressurser i en slik sak.

Jeg ga han hvertfall klar beskjed om at han ikke bør bry seg med mine katter. Han anklager folk for så mye og så skjønner han ikke at han bidrar til det hele selv. F.eks. mener han at jentene over meg ikke behandler katten sin bra da han har sett den ute om natten. Men katten trenger jo ikke gå hjem for å få mat lengre. Han snakker om at folk ikke er flinke nok med kattene sine siden de ikke kommer hjem like ofte, og da jeg sa at de trenger jo ikke gå hjem lengre når de får mat hos han ble han stille en stund før han fant det best å nekte for at han gir noe mat. Og så kom selvsagt den med at "kattene mine sånn og sånn, kommer alltid hjem bla bla bla". Han fortalte til og med om en katt han hadde tatt inn, og da eieren kom for å hente den dagen etter ville ikke katten dra. Katten kom visstnok tilbake, og det var selvsagt fordi han ga den en så god tilværelse. Det falt ham selvsagt ikke inn å ringe eieren igjen, da katten kom tilbake, eller ikke ta inn katten til å begynne med. Det virker som om han ser nød der det bare er en sunn og fin katt ute på vift.

Jentene over meg skal forsøke å holde katten sin inne en stund. De har fått låne et klatrestativ av eg og feliwayspray, og jeg har oppfordret dem til å aktivisere henne best mulig inne. Så får vi se. Jeg tror ikke den har kommet hjem enda...

Kismet

• Gjest
« Svar #8 på: 19 Juli 2006, 19:45:21 »
Åh,jeg hadde flydd i taket !

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 19 Juli 2006, 19:57:01 »
Jeg hadde blitt drittforbannet om det var meg som ble utsatt for det derre  :icon_mad: greit å mate hjemløse katter, men katter som man vet har et hjem skal man ikke ta inn eller mate uten å ha fått lov av dem som eier katten.
Er mange katter som svinser rundt hos oss også, men de får ikke komme inn til oss, om vi koser med nabokattene er dette ute heller. Har vel gitt nabopusen en krabbeklo en gang, thats it, og hun storkoste seg, men denne jenta vet veldig godt at hun ikke bor hos oss også, hun bor i huset ved siden av nemlig  :morsomt: ( kjæresten til Labben )

Frister å ha innekatt i en sånn situasjon, men er ikke noe gøy det heller, om boplassen er utformet slik at det er pusene en noenlunde trygge for trafikken er det jo kjekt for dem å kunne være ute. En telefon til Dyrebeskyttelsen kunne kanskje være noe, fått tips om hva man kunne gjøre, om de kunne snakket med denne mannen f. eks og sagt at dere faktisk var flinke nok til å passe kattene deres.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

ellenh

• Gjest
« Svar #10 på: 19 Juli 2006, 20:20:16 »
Jeg har jo snakket med dem jeg jobber sammen med på fod, men det er ikke så mye de kan gjøre anna enn å snakke med ham. Og det spørs hvor langt de kommer, han tar jo ikke innover seg at han gjør noe galt. Da jeg snakket med han før i dag snakket han om at han hadde fått et diplom for hans arbeid med katter, han kunne godt gå inn å hente det. Men hvorfor skulle jeg se det, liksom, jeg angrep han jo ikke på noen måte. Men han er nok en sånn som føler seg angrepet og misforstått for hver minste ting.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #11 på: 19 Juli 2006, 21:57:14 »
Helt utrolig at han kan være så standhaftig og korttenkt.  :icon_neutral:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 23 Juli 2006, 16:25:01 »
*Sukk* Så tåpelig da .. idioti å holde på sånn.. han må jo skjønne at kattene blir hos dem de får mat hos *knurr*

tror egentlig ikke han vet så mye om katter eg  :icon_mad:

har katten kommet hjem til jentene?
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #13 på: 23 Juli 2006, 16:26:05 »
Grrrrrr...kjenner at jeg blir skikkelig sinna når jeg leser det her. Noen burde virkelig lage en lov om slikt. Selv om han bare er snill mot kattene så er det da ikke greit å bare ta seg til rette med ting/dyr som tilhører andre. Jeg hadde jo ikke akkuratt vært glad for at folk malte huset mitt uten lov selv om det var nødvendig eller lånte tv`n min for noen dager. Og jada, det er noen overdrevet eksempel. Men jeg syntes jo at folk burde kunne holde seg vekk fra ting som ikke de har noe med, eller gjøre ting de ikke har fått tilltalelse til.  :icon_mad:
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #14 på: 23 Juli 2006, 20:11:44 »
Dumme idiot mannen. Det er respektløst å ta seg til rette med andres katter på den måten. Han mener sikkert alt godt med det og i aller beste mening, men alikevel er det bare slik man ikke gjør.

Hva med å sette opp noen plakater om kattene i nabolaget og hvordan folk bør håndtere kattene ? Skrive det på en pen måte at de ikke skal ta kattene inn fordi det er folk som er bekymret for de og at kattene kan miste litt stedsansen eller hva jeg skal kalle det og mister litt det å kunne finne veien hjem. Hvis han setter mat ute til de så kommer det også mange andre dyr til som kan ta maten isteden og mulig at maten vil tiltrrekke seg rotter og mus og andre lumske dyr. Det er jo ikke bra selv med katter som kan ta de i nærheten.

Det går jo også ann å gi bort ett par katter til han så han slipper å hege seg opp i andres katter og kan ta vare på sine egene isteden. Hvis han er kapabel til å kunne ta seg av de da så klart. Bare noen ideer fra meg.

Håper det ordner seg på ett eller annet vis da.
Mvh phantera

ellenh

• Gjest
« Svar #15 på: 24 Juli 2006, 15:20:58 »
Tja, det er jo noe eventuelt fod kan gjøre. Sette opp slike plakater mener jeg. Men nå vil nok ikke en plakat få denne mannen på bedre tanker, jeg tviler på at han noensinne vil endre sin oppfatning. Samtidig sier han jo at han ikke tar inn katter, han bare setter ut mat til dem. Han har jo tatt inn alle de han har nå, fire stykker, men han sa han hadde nok med dem da jeg snakket med ham. Ja det var visst en katt til han bekymret seg for da... :icon_rolleyes:  Han visstnok sluttet med å sette ut mat, i følge ham selv. Fortsetter han å sette ut mat tar jeg det opp med styret i borettslaget, de er jo ikke interesserte i å få hele byens katter gående i bakgården her.
Her om dagen så jeg at han heiv ut mat til måkene også. Naboen min hadde møtt han med fire poser med havregryn han skulle mate måkene med. Så det er jo rene måkekrigen i den delen av bakgården. Herre min!

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #16 på: 24 Juli 2006, 23:52:09 »
Han høres ikke helt god ut den karen der...

Siden han har så "god peiling" på katter, som han selv sier, (i og med at han mener andre behandler kattene galt), hvorfor forer han da kattene med fisk? Vet han ikke at det er en stor kilde til magnesium, noe som gir katter krystaller i urinen med påfølgende urinveisinfeksjon? Skal vel ikke lange veien til før dette fører til døden for villkatter. Man skal heller ikke fôre opp villkatter slik som han gjør..har ikke dyrebeskyttelsen eller noe lignende kampanjer på gang for å kastrere disse kattene, og om mulig omplassere dem?

Men har dere prøvd, alle sammen, å forfatte et brev hvor dere forklarer alt dere har sagt til oss, forklarer ham hvorfor kattene deres ikke kommer hjem til dere, og at dere alle er fortvilet og lei dere pga situasjonen?

Men det var en vanskelig sak det der..da er det nesten bedre med folk som ikke liker katter, til nabo... Lykke til videre.