Skrevet av Emne: Hva slags ormekur/markkur??  (Lest 2287 ganger)

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
Hva slags ormekur/markkur??
« på: 13 Juni 2005, 16:52:24 »
Etter som det finnes en del forskjellige kurer som tar knekken på innvolsorm lurer jeg litt på hva dere pleier å bruke? Bruker dere engangskurer, eller over flere dager? Tabeletter eller pasta? Osv. Skifter dere merke innimellom?

Lurer litt på hva dere andre gjør, og hva dere tenker om det, forskjeller med inne- og utekatter osv...
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #1 på: 13 Juni 2005, 18:38:04 »
Det beste er å bytte merker ca hvert 6-12 mnd.

Da de forskjellige kurene tar noe forskjellige typer mark, smat at selv marken kan bli imun mot en type kur om man bruker en og samme over lengre perioder  :hilse:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13 Juni 2005, 18:59:30 »
Jeg er blitt anbefalt av veterinæren å bruke Panacur, og velger da den som er i pastaform da den er den letteste å få i kattene her. De er ikke helt enige med en gang de sniffer noe fremmed i maten sin, så da blir det greiest med pasta.

Her har du en liten oversikt over forskjellige ormekurer og hvilke ormer de tar, i følge denne så er Panacur den mest effektive i og med at den også tar larver:

http://www.dyreklinikk.no/intervet/ormekur_guide.htm

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
  • Takket: 13
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Hakinos Better Behave Bridie
« Svar #3 på: 13 Juni 2005, 20:12:20 »
Jeg bruker Drontal de få gangene Psycho får ormkur. Gir det maks 2 ganger i året, som regel kun en, siden han i bunn og grunn er innekatt. Han spiser jo aldri mus og fugler og sånne ting, så...

Regner med at faren for å dra på seg mark er ganskel iten ved å snuse i blomsterbedet, så derfor får han ikke mer enn evnt nødvendig.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14 Juni 2005, 13:55:06 »
Sitat fra: Kitziee
Jeg er blitt anbefalt av veterinæren å bruke Panacur, og velger da den som er i pastaform da den er den letteste å få i kattene her. De er ikke helt enige med en gang de sniffer noe fremmed i maten sin, så da blir det greiest med pasta.

Denne ga jeg til Crazy, men det var ikke særlig populært!!! Ho ble helt rabiat, så nå bruker jeg tabeletter, som jeg løser opp i vann, og så legger i noe for som lukter og smaker sterkt, for å "overdøve" lukten fra kuren :roll:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
kattunger
« Svar #5 på: 14 Juni 2005, 14:21:29 »
Åssen ormekur gir man til kattunger? De skal vel ha kur en eller to ganger før de flytter ved 12 ukers alder?

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Re: kattunger
« Svar #6 på: 14 Juni 2005, 14:40:03 »
Sitat fra: Lilah
Åssen ormekur gir man til kattunger? De skal vel ha kur en eller to ganger før de flytter ved 12 ukers alder?

Mange bruker banamith, men jeg har ingen erfaring med dette. Så lenge kattungene går hos moren, bør de fra 3.-4. leveuke behandles med Banminth som beskytter mot spolorm og hakeorm. Spolorm overføres via morsmelken, og behandlingen bør gjentas hver 14. dag inntil ungene skilles fra moren. Banminth er normalt lett å gi, da den leveres på doseringssprøyte som settes rett i munnen på katten.

Dette er jeg ikke sikker på men...

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 Juni 2005, 23:31:30 »
Sitat fra: Mirum
Sitat fra: Kitziee

Denne ga jeg til Crazy, men det var ikke særlig populært!!! Ho ble helt rabiat, så nå bruker jeg tabeletter, som jeg løser opp i vann, og så legger i noe for som lukter og smaker sterkt, for å "overdøve" lukten fra kuren :roll:

Våre katter blir helt rabiate de også så vi må være to for å få jobben utført, hvis ikke er det helt umulig. Tabletter, knust eller ikke, unngår de for enhver pris. De er ganske så slue.

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #8 på: 15 Juni 2005, 11:17:38 »
Såvidt jeg vet er det kun Drontal som tar knekken på både spolorm og bendelorm, så vi bruker den 3-4 ganger i året. Panacur tar vel ikke bendelorm? Det er ihverfall grunnen til at vi ikke bruker den. Siden de spiser så mye mus er det stort sett bendelorm som plager våre ihvertfall! Kattunger får gjerne overført spolorm fra moren sin, så de trenger en kur mot det. Siden kattunger ikke har ordentlig immunforsvar ennå kan de bli veldig plaget av spolorm. Kaste opp hauger med "spaghetti" for eksempel (grøss!!) . Spolorm kan også sette seg i lungene og forårsake hoste. Voksne friske katter er visstnok "immune" mot spolorm selv om de har det i seg og plages visst ikke så veldig av den. Bendelormene holder seg mest i tarmen såvidt jeg vet.

Edit: så på linken din Kitziee at Panacur tar bendelorm også! Den tar jo andre orm i flere stadier enn det Drontal gjør så da blir det Panacur neste gang!
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi