Skrevet av Emne: Hei alle sammen. Skadd hannkatt trenger råd.  (Lest 1225 ganger)

smitt

• Gjest
Hei alle sammen. Skadd hannkatt trenger råd.
« på: 18 Juli 2006, 03:58:59 »
Jeg og samboeren min eier et kattepar. Vi er veldig glad i kattene våre, det er oss og kattene. Men nå er vi også veldig usikre på hva som er best å gjøre. Katteparet vi eier kommer fra et kull på 6, hvor hun er storesøster og han er lillebror. Han var både sistemann og minstemann. Han ble fort en stor og flott krabat. Veldig leken, men alltid litt reservert og ømtåelig for støy/lyd, litt skvetten - ikke veldig, men alltid mer skvetten enn sin søster. Når vi hentet dem, var det han som gjemte seg bak kjøleskapet. Han liker små mørke gjemmesteder.
Søsteren har et veldig godt kattelynne. Elsker mye klapping, liker å sove, liker å leke, sover høyt og lavt, gjemt eller midt på stuebordet. Hun er en veldig kosete og deilig katt for både matmor og matfar.
Broren er også egentlig en stor koseklump. Han elsker å bli klødd, massert, kammet og lekt med. Men samtidig er han også veldig ømfintlig for lyder og brå bevegelser. Matfar har stusset på om det kunne være noe med synet og/eller hørselsen til kosegutt, men hver gang matfar har prøvd ut om det kunne være problemet har bror hørt den minste lyd og oppfanget de minste bevegelser. På mange måter virker han egentlig motsatt. Altså han har alle antenne sine rettet tusen forskjellige steder, får inn alt for mye signaler og blir litt satt ut av spill av og til. Han liker seg best under sengen. Der har matfar og matmor lagt ut et tykt og mykt teppe som han liker å slappe av og sove på. Han pleier å være der stort sett hele dagen, men på kvelden må han ha litt kos og så spiser han og er litt fremme. Om nettene sover han sammen med matmor og matfar. Slik har det vært i en periode på snart 2 år. Forrige uke pusset vi opp soverommet og på søndag hadde vi vinduene åpne på det nye soverommet. Vi hadde flyttet sengene tilbake fra stuen til soverommet igjen og hadde tenkt å støvsuge. Kattene tror støvsugeren er dommedagsmaskiner. Så vi pleier å lokke kattene inn på f.eks. soverommet og lukker døren og støvsuger resten av leiligheten. Da hører ikke kattene den og de er mye roligere. På søndag derimot lukket vi ikke døren og bror hoppet ut. Det er et fall som kan være nesten 4 meter, men den kan også være noen få meter. Hvis han har hoppet rett ut er det 4m. Men når vi ser ut vinduet han hoppet ifra er det et dypt skrapemerke i vinduskarmen som peker i retningen til noen luftekanaler og da blir det nesten 3m meter fra lufekanalen og ned til asfalten. Vi er ganske sikre på at det som skjedde var at bror fikk panikk og satset mot de runde luftekanalene - det er kloremerker på kanalrøret og vi tror han har mistet fotfestet der og falt resten av veien ned til asfalten. Idet vi forsod at han hadde falt ut ropte jeg på han og fikk umiddelbart svar. En ganske lei katt som ikke helt visste hva han skulle gjøre. De er innekatter.
Jeg løp ned til utgangen og ropte enda en gang til på han og han kom med syvmilssteg og bykset via fanget mitt og opp halve trappen og deretter inn i armene mine. Jeg bar han opp og idet han var innennfor døren hoppet han ut av armene og snuste fort rundt i alle rommene og deretter gikk å la seg bak noen hyller på stuen som er hans andre skjulested i leligheten.

De gangene han kommer frem har jeg tittet nøye på han og observert adferden hans. Da jeg senere i dag fikk kose litt med han og tittet litt på hvordan han ser ut, oppdager jeg dette:
1: Han har vist tegn til irritasjon på høyre bakpote, noen ganger iløpet av det siste døgnet. Den midterste kloen har brukket.
2: Han har vist tegn til ømfintlighet ved kinn. Her har han et rødt merke, som en kul i pannen, men den er rød og hoven - og den er på venstre siden av haken. Om dette ikke var nok så har halve hjørnetannen knukket av og forsvunnet..

Vi har både før og etter disse oppdagelsene kjent på kroppen hans, sjekket alle føttene, rygg, hale, kranie og ribbbein. Men det er først ved selve kloen han reagerer. Det samme skjer når vi kommer på det såre kinnet hans. Han gnir seg mot oss med den andre siden av kinnet. Så jeg vil si at tilstanden er relativt bra, men vi er forferdelig usikre.

Dette er vårt dilemma.

Den flotte hankatten vår er lettskremt. Etter kastreringen på vetrinærhøgskolen ble han ganske mye mer redd og ømfintlig for omgivelser og støy. Han kan få panikkanfall av støvsuger, kattebur og skarpe/høye lyder. Vi er livredd for å ta han i kattebur. Vi vil alltids få han inn, men vi er forferdelig redd for at han skal bli enda mer redd og ømfintlig om vi tar han i bur og drar til dyrelege/vetrinærhøgskole.

Jeg håper noen kan gi meg noen gode råd her. Jeg sitter og skriver dette midt på natten fordi jeg ikke klarer å sove og vil helst holde et øye på katten vår hele tiden. Det blir litt masete og mye dette innlegget mitt også, men jeg ville gi en presis beskrivelse på situasjonen. Han kommer frem og vil ha oppmerksomhet og kos, men er forslått også. Jeg synes han virker litt roligere enn ellers, men ikke mye. Vet ikke om dette nødvendigvis er et sykdomstegn heller. Bør vi sjekke han opp så fort som mulig, uansett hvilken konsekvens det kan ha for hans panikktendenser og ømfintlighet? En annen ting,  finnes det dyreleger i oslo, helst kattespesialister som kan komme til oss - slik at vi slipper å hale og dra han ned til vetrinæren?

Alle råd taes med takk.

Hilsen bekymret matfar

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Hei alle sammen. Skadd hannkatt trenger råd.
« Svar #1 på: 18 Juli 2006, 12:58:10 »
Hei og velkommen hit.  :icon_wink:

Kan godt forstå frustrasjonen din nå om hva du skal gjøre. Jeg har kanskje ikke så mange gode råd, men jeg vet det finnes enkelte dyrleger som drar på hjemmebesøk. Ring rundt til de i ditt nærområde og hør hva de praktiserer. Den kulen på kinnet kan nok være en betennelseskul, om det er så bør den tømmes og renses ut av. Tannen og kloen trenger nok også tilsyn, men det skjønner jeg du allerede er klar over.  :wink[1]:

Vil bare ønske deg lykke til, du vil nok få noen råd her etterhvert tenker je om hva du kan gjøre.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 Juli 2006, 20:58:17 »
Jeg ville også ha ringt rundt og undersøkt om å evt. få en veterinær til å komme hjem for å se på hen.

Men siden du ser at han er skadet så bør han ha en sjekk, så om du må tvinge han inn i buret så må du det. Har selv ei som er livredd for buret og stritter i mot som en fullvoksen løve  :), så jeg pleier å spraye feliway inne i buret like før avreise. 

Men om det blir slik at du må tvinge katten inn i buret så kan det jo bli enda vanskeligere nå som du vet at han har vondt. Hvis du har et todelt bur så kan du løsne halve buret slik at du får løftet opp "bakparten" av buret og så sette katten ned der istedenfor å "trykke" han inn foran. Er dere to stk. slik at en holder buret oppe og en tar katten så skal det gå fint å gjøre det slik.

Uansett så ønsker jeg dere lykke til.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 Juli 2006, 00:58:38 »
Feliway i buret er hvertfall en god ide med han karen der virker det som, legge noe mørkt over buret også kanskje. Ellers så får du ha lykke til med han!

valentin

• Gjest
« Svar #4 på: 23 Juli 2006, 06:17:42 »
Siden du ikke har fått tilbake melding på dine beskrivelser så kommer jeg med dem.
Jeg har også en pus som er blitt veldig veldig skvetten og redd for alle mulige rare og minste lyder, Bare non brå beveger seg så blir han skvetten.
Jeg har tenkt og tenkt på hva det kan vær, en mulig årsak er at den har opplevd vondt/ har vondt og dermed er han blitt ekstra oppmerksom på alt rundt han.

Eller mest sannsynlig dette, Jeg har gitt han forskjellige mat og han bare lukter på det og prøver å grave ned. Også la jeg merke til dette. Jeg kjøpte SEI fisk i blokk etter anbefaling av en kompis av meg. hadde den i mikro non sekunder og gav han. Han luktet på den og gravde den ned. det jeg gjorde var at  han fikk tvang smakt den, og da spiste han den alt opp med engang.

Så min konklusjon må vær, at han har fått svekket sin luktesans, og dermed han må bruke hørselens hans mye mere enn det har vært tilfelle før.
For kattene og hundene er jo LUKTEsansene sine livsviktige hjelpemiddel.

Så jeg tror det er det som har skjedd med pusen din, at den har fått svekket luktesansene sine pga sykdom/skade.
Håper dette kan vær til litt hjelp til å forså Katten din.

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 23 Juli 2006, 10:26:38 »
Bare pass på å kok seien først så  :wink[1]:

Utlogget clundq

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #6 på: 02 August 2006, 16:19:34 »
Hei, leste nettopp innlegget ditt og ville gjerne svare deg. Jeg håper at katten din allerde har vært hos veterinæren og fått hjelp, men hvis ikke bør du oppsøke vet. snarest. Utifra det du forteller om katten din er det svært trolig at katten din har en stor betennelse i kjeven etter brudd i hjørnetannen, dette er både farlig og svært smertefullt. Det må behandles av vet. i narkose og evt. restene av tannen må fjernes. Katten trenger antibiotika, kanskje før opr også. Jeg ville også fått sjekket foten, en brukket klo er inngangsport for bakterier og her kan det kanskje også være en infeksjon.jeg skjønte utifra innlegget ditt at katten var redd for vet. /å reise i bur til vet, men utifra det du skriver er dette noe som ikke går over av seg selv. Det er mange vet som reiser hjem men beh av katten din krever en klinikk med røntgen og mulighet til å beh. katten din.
Lykke til, håper at alt er bra med katten din!!
klem fra meg