Skrevet av Emne: Å se pus rett inn i øynene  (Lest 1454 ganger)

Kismet

• Gjest
Å se pus rett inn i øynene
« på: 17 Juli 2006, 20:02:24 »
Jeg har hørt at katter og dyr generelt føler seg truet og ikke liker det om man kikker de rett inn i øynene.
Nå har jeg en pus som elsker å ligge og kikke på meg, han vil at jeg skal holde labben hans, og for meg så virker det som om han liker at jeg kikker tilbake og inn i øynene hans.
Han ser aldri bort, han bare fortsetter å kikke på meg med en fornøyd mine.
Jeg har prøvd å unngå å kikke inn i øynene hans fordi jeg har hørt at han kan føle seg truet da, men det virker ikke sånn, hverken på han eller den andre katten min.

Er dette en myte eller syns de at det er okey at jeg kikker tilbake fordi at de er trygge på meg og de antakelig vet at jeg hadde gjort alt i hele verden for at de skal ha det bra ?
Hvis jeg kikker yngstemann inn i øynene samtidig som jeg klapper han (og holder labben, veldig viktig) så blir han så fornøyd at han nesten sovner der han ligger, så han ser ikke mye skremt ut.

Heidi K

• Gjest
SV: Å se pus rett inn i øynene
« Svar #1 på: 17 Juli 2006, 20:07:40 »
Kommer vel ann på hvem det gjelder.

Men det sises at hvis man ser sånn skrått på pusene og blunker forsiktig, så blunker de tilbake hvis de er trygge. Det betyr noe sånt som at de smiler til deg. Mener jeg å ha hørt.

Stirrer selv ofte rett på mine uten at det gjør dem noe.

Det er værre med hunder og stirring rett i øynene.

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #2 på: 17 Juli 2006, 20:08:44 »
tror det ikje teller når katten stoler på deg :icon_smile: for di villkattene til kari mills di føler seg truet når du ser dem i øynene.. men så lenge di stoler på deg så liker di øye kontakt :icon_mrgreen:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 Juli 2006, 20:40:24 »
Hvis du ser på katten med litt smale sløve øyne, og blunker litt sløvt betyr det at du smiler til den.  :wink[1]:
Da føler de seg ikke truet, har nok litt å si at de er trygg på deg også.
Når jeg gjør det på Silver, får jeg alltid smile blikk tilbake  :fnis[1]:

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 18 Juli 2006, 14:14:30 »
Det må jeg prøve- kanskje han blunker til meg.

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 Juli 2006, 17:06:50 »
Jeg har bestandig sett pusene inn i øynene. En merker jo det fort om de føler seg truet. Da jeg bodde sammen med x kjæresten min fikk han seg to siamesere. Den ene var litt sær av seg og jeg tror ikke den har hatt det helt bra. Den vat da litt over ett år. Kjæresten min ungikk blikket til den katten endel fordi han var litt redd den. Så en dag satt katten på toppen av skrivebordet og vi skulle prøve å få han ned. Kjæresten min prøvde først, men katten ble irritert og slo med labben. Kjæresten min unngikk blikket til katten for det meste da han gjorde det. Så kom jeg. En katt skremmer nok ikke meg. Holdt øyekontakt hele veien og løftet pusen opp og inntil meg. Ingen problem. Han malte da han kom inntil brystet mitt.

Jeg har også stirret pusene mine i senk når de har gjordt noe galt. Det var før når de var mindre for mange år siden. På meg virker det som om de fårstår fort om du er redd eller om du er sint eller hva det da skal være. Er en litt redd tror jeg de spiller litt på det og liksom viser at du prøver deg ikke på meg og skal da ha litt herredømme. Er man sint og da mener jeg sint så tror jeg da merker det og tar det da som en trussel.

Og ja pusene blinker. Her hjemme kan pusen min og jeg sitte og blinke til hverandre. Blinker jeg, så blinker han og han tar etter hvilket øye jeg blinker med. Det ser ut som om han stor koser seg og synes at han er så vakker når han gjør det.

Mvh phantera

Utlogget tess

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #6 på: 18 Juli 2006, 20:04:50 »
å så gøy, dette ble diskutert på firmafesten til samboeren min for ikke så lenge siden. Sjefen har nemlig en katt, han er en skikkelig kosepus, og elsker å ligge i fanget, men om du ser han i øynene ei liten stund så bare går han  ??? så han er ikke så begeistret for det. Men min pus er litt motsatt, om hun ligger på armlenet på sofaen og jeg ser henne inn i øynene så kommer hun bort å skal ha kos med det samme. Så jeg synes det virker veldig individuelt på hver katt

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18 Juli 2006, 20:41:58 »
Når Ulrik skal kose seg skikkelig på fanget så forlanger han øyekontakt. Da er det ikke bare og sitte og kikke på TV`n nei. Han tar labben og dra ned haka (på min samboer da han liker seg best hos han  :icon_rolleyes: )slik at han skal kikke han inn i øynene.
Tror nok at katter også tolker sinte, strenge eller vennlige øyne slik vi kan gjøre. Stirret du på en katt så vil den nok oppfatte deg annerledes enn om du "bare kikker" på den.