Skrevet av Emne: Pus som HATER å bli børstet...  (Lest 833 ganger)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Pus som HATER å bli børstet...
« på: 16 Juli 2006, 12:11:00 »
Mamma har en Perser, dvs den er egentlig min, men har blitt boende hjemme hos mamma ettersom det er der hun trives liksom.
Hun har aldri likt no særlig å bli børstet, men med årene har det blitt bare verre og verre... Hun klorer og biter. Resultatet er jo at mamma kvier seg for å børste henne og da blir hun jo ganske flokete etterhvert og. Hun blir også derfor klipt ned innimellom for å slippe dette.
Vel, saken er at nå er hun ganske flokete og i går tenkte jeg at jeg skulle hjelpe henne å børste henne.. resultatet ble da at hun fant en ny måte "å slippe unna" på. Hun rett og slett bæsjer i fanget på en...
Tidligere har hun "bare" tisset i fanget..
Hun er desverre blitt en svært sur og grinete katt.

Hun er også alt for tjukk, men saken er at hun nekter å spise slankefor da..
Vel nå har jeg bestilt en ny type for til henne så får vi se hvordan det går da. Hunden til mamma er også litt tjukk og jeg skaffet henne da en type slankefor av samme merke som jeg har bestilt og hunden kastet seg over dette. Hunden er også en hund som er svært kresen på for så håper jo på at katten også liker dette foret da...

Vel, det jeg lurte på var om noen har noen tips til meg ang børstingen?

Kismet

• Gjest
SV: Pus som HATER å bli børstet...
« Svar #1 på: 17 Juli 2006, 20:50:37 »
Jeg lurer litt på om denne børstingen er så traumatisk for katten at det er derfor hun gjør fra seg i fanget deres jeg....
Kan hun ha vært utsatt for en voldsom lugging eller noe annet som gjør at hun syns det er så ille som hun tydeligvis gjør ?

Hva slags børste/kam er det dere bruker ?
Hvis hun har hatt vonde opplevelser med dette tidligere, så er det mulig at det er det som sitter igjen hos henne.....hva med å starte forsiktig med å "gre" pelsen med fingrene, bare stryke de over henne, og kjøpe en ny børste og være uhyre forsiktig, og kun ta litt og litt av gangen - ikke tving henne, men børst bare litt og litt, og la henne slippe, ros henne mye og vent noen dager før dere prøver igjen. La henne få godbiter underveis, la henne snuse på børsten og ikke børst henne annet enn at dere såvidt er borti pelsen til å begynne med.
Gå veldig forsiktig fram, og etterhvert som hun skjønner at dette ikke gjør vondt og ikke er farlig, kan dere gradvis, men fortsatt uhyre forsiktig børste mer på henne.

Det var iallfall metoden jeg brukte da skogkatten min slo seg alldeles vrang og tydelig mislikte å bli børstet.
Det fungerte og nå er det ingen problem å børste han lenger.
« Siste redigering: 17 Juli 2006, 20:52:23 av Kismet »

Siljepilje

• Gjest
« Svar #2 på: 17 Juli 2006, 21:57:37 »
Hvilken børste bruker dere?
Min Destiny elsker å bli børstet, men når vi bruker karde uten "knotter" på tuppen, hyler hun og prøver å komme seg løs.
Kan kun bruke myyyk karde og naturbørste på henne.
Prøv en helt myk børste til å begynne med og børst henne mens hun koser seg, eller når hun nettopp har våknet og er søvnig.
Gi henne belønning etterpå.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 Juli 2006, 22:13:58 »
Ja, vi får prøve det, tenkte på det selv da.. fint at flere tenker det samme som meg.
Har 4-5 forskjellige børster til henne og har etpar myke også så vi får bare prøve og se hvordan det går.

Mulig det hadde vært best å klippe henne ned en gang til og gradvis børste henne litt hver dag mens hun har kort pels for hun får så store floker i pelsen så utrolig fort.

Vi hadde noen "barnevakter" til henne for noen uker siden, og hvis jeg tenker etter så er det jo etter det hun har blitt SÅ ille liksom..
Får prate med det og spørre om de har børstet henne veldig hardt og lugget..
Hun har jo alltid vært litt sånn liksom, men ikke SÅ ille som nå..

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 Juli 2006, 15:46:28 »
Nei, det skal ikke være enkelt.
Buster hater å bli børstet, men nå er han heldigvis så korthåret at det strengt tatt ikke er nødvendig. Men når han røyter mye må han til pers... Jeg prøvde først med en sånn "gummivott" med knotter, men da gikk han helt bananas. Nå bruker vi en liten myk babybørste, men likevel går ikke børstingen uten av han prøver å drepe både børsten og hånda mi. Jeg tar han aldri på fanget, men går bort til han når han ligger på kjøkkengulvet og venter på mat. Litt forsiktig børsting og godsnakking, noen sure blikk og klor fra Buster, så litt børsting igjen... Og etterpå får flinke pusen litt fisk eller våtfôr, eller godbiter. Tror nok at hadde jeg fortsatt med dette hver dag, så hadde han til slutt skjønt at det er mer deilig enn farlig.  :icon_frown:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 Juli 2006, 19:38:48 »
Kjøp deg Hindes børsten du, på stargate, den er myk og god, og lugger ikke. Så får du heller "shave" henne, og la deet gro ut igjen mens du børster etterhvert. Så kanskje hun skjønner det at "hah, var ikke så farlig alikevel det her"... Lykke til iallefall. Jeg måtte le litt da jeg las hva hun gjorde i fanga deres, ikke snilt gjort pus" :humre: Setter hun seg rett og slett bare ned og driter på deg? Klarer ikke du å stoppe henne før det skjer da? :humre: unnskyld at jeg ler, men jeg ser det liksom for meg..

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Juli 2006, 22:32:27 »
Altså, hun bæsja ikke i fanget på meg, men jeg holdt tilfeldigvis på å børste henne rundt rompa akkurat da. Flaks i uflaks kanskje? Iallefall, jeg så at den var på vei ut liksom så hun skulle til å gjøre det...
Takk for tips, vi skal prøve den børsten. :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 Juli 2006, 22:40:17 »
Mine sine elsker den hvertfall, Faramir klikka før, de andre lugger visstnok! ;)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 Juli 2006, 22:44:30 »
Så bra. :)
Da blir det kjøp av børste og snauklipping i morgen.  :fnis[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #9 på: 23 Juli 2006, 23:00:03 »
Har du fått børsten nå da? Klippet henne?

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: 25 Juli 2006, 11:44:04 »
Pus er klipt og børsten er på vei. :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 30 Juli 2006, 21:48:53 »
Noe nytt om saken?

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30 Juli 2006, 22:00:37 »
Joda, har brukt den noen dager nå og i går kunne hun ligge på fanget uten å bli holdt fast. :) Det er fremgang iallefall. :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 30 Juli 2006, 22:02:16 »
wow! Skikkelig bra, så den funka børsten da?

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 30 Juli 2006, 22:05:47 »
Ja, jeg ble mildt sagt imponert. :) Lenge siden hun har ligget så rolig under børsting. :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 30 Juli 2006, 22:27:47 »
Bra det! :)