Skrevet av Emne: flaskematet pusunge  (Lest 1085 ganger)

Milano

• Gjest
flaskematet pusunge
« på: 14 Juli 2006, 13:39:18 »
Hei!

Har fått tilbud om å få en pusunge som er blitt forlatt av moren. Kattungen (hannkatt) er bare 2,5-3 uker gammel og blir fostret opp med flaske.
Den skal være der til den er leveringsklar. Når eventuelt bør det være? Rundt 12 uker?

http://img444.imageshack.us/img444/8359/casparopusen0194ds.jpg

Hvordan er kattunger fostret opp med flaske i forhold til de som er oppfostret av pusemoren? Jeg har erfaring med katter fra jeg bodde hjemme, men har aldri hatt flaskematet pusunge og vil gjerne vite litt om det før jeg eventuelt påtar meg ansvaret.

Har også tre hunder (chihuahua).

Håper på svar!

Linda

• Gjest
SV: flaskematet pusunge
« Svar #1 på: 14 Juli 2006, 13:54:31 »
Katter som ikke blir tilstrekkelig sosialisert av mor og søsken kan få mange problemer, noen kan f.eks. bli aggressive, urenslige, utrygge og ha dårlig immunforsvar. De kan også få problemer med å forholde seg "normalt" til andre dyr, siden de ikke lærer seg å "være katt". Er det andre katter i huset der kattungen blir flasket opp? I så fall er sjansen mye større for at den ikke ender opp som "problemkatt", omgang med andre katter (aller helst mor og søsken) er utrolig viktig de første 12 ukene av en kattunges liv.

Det du må være forberedt på er at katten kan vokse opp med mange problemer, og 15-20 år sammen med en katt som bl.a. kanskje aldri blir 100% renslig er veldig lenge.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 14 Juli 2006, 16:38:14 »
Men en må heller ikke ta sorgene på forskudd.
Er der ingen annen voksen katt den kan være sammen med de første leveukene som kan sosialisere den på katters vis?

Kan jo være den blir superkosete også?
Men så klart ha det negative i baktankene,men om du får den først som 12 uker,så ser en en viss adferd og ihvertfall om den er renslig.
For katter er jo renslige dyr.

Milano

• Gjest
« Svar #3 på: 14 Juli 2006, 21:54:44 »
Jeg vet ikke enda om hun har andre katter i huset. Men min mor har hvertfall fire katter som jeg kan sosialisere han med etter at han kommer til meg i såfall. Tre hannkatter og en hunnkatt.

Det jeg tror vil skje er at den ene chihuahua tispa mi vil adoptere han tvert, så den vil vel ikke tro den er katt om den vokser opp her :icon_idea:
Han er antageligvis leveringsklar før 12 uker...

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 14 Juli 2006, 22:50:46 »
Jeg vet ikke enda om hun har andre katter i huset. Men min mor har hvertfall fire katter som jeg kan sosialisere han med etter at han kommer til meg i såfall.

Det hjelper kanskje litt, men den viktigste perioden for sosialisering er fra fødsel og frem til 12 uker. Etter det kan dessverre "løpet være kjørt" om kattungen ikke har hatt den viktige omgangen med mor og søsken.

Er enig med Attack's om at man ikke skal ta sorgene på forskudd, men samtidig må man være klar over hva man går til og villig til å påta seg et årelangt ansvar for det som med stor sannsynlighet kommer til å bli en utilstrekkelig sosialisert katt, med alle problemer det kan medføre.

Alt for mange tar f.eks. imot 6-8 uker gamle kattunger og tenker "det går sikkert bra", men så ender de opp med en "problemkatt" de ikke takler. Da er dessverre veien til avliving veldig kort, ettersom det ikke er så mye man kan gjøre med en katt som har denne typen problemer.

Bare vær forberedt på hva du går til  :icon_smile:

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24 Juli 2006, 21:46:20 »
Min Bella er flaskepus. Hun kom inn for avliving på dyreklinikken der jeg jobbet, sammen med to søsken når de bare var få dager gamle. Ei som jobbet der tok dem til seg og flaskematet dem. Jeg overtok Bella og broren da de var 12 uker. Jeg har ikke merket at Bella er noe anderledes enn andre puser. Men broren ble aldri renslig. Etter at alt var prøvd måtte vi desverre avlive han da dette ble utrolig slitsomt og mye gris. Men ellers var han en kjempe herlig pus.
Men jeg vet ikke om disse pusene kanskje ble så sosiale og fine siden de tross alt var tre søsken og i tillegg hadde hun som tok de til seg 5 andre katter hjemme hos seg. Disse pusene var også med på dyreklinikken daglig og ble godt sosialisert med masse forskjellige mennesker og noen dyr.
Jeg vil ihvertfall råde deg til ikke å ta sorgene på forhånd. Problempuser kan det dukke opp hvor som helst og av mange grunner, men det gjør heldigvis de herlige pusene også. Lykke til. Pusen var jo kjempe nydelig da. :love:
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 25 Juli 2006, 00:06:18 »
:love: Noe så skjønt! Jeg ønsker deg iallefall lykke lykke til! :)

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #7 på: 25 Juli 2006, 01:00:46 »
Det beste er om hun kan ha kontakt med noen voksen puser :icon_smile:, også må matmor være veldig flink å vaske rumpe så hun lærer å holde seg, har flasket opp og det gikk kjempefint, jeg har da også voksne katter som hjalp til med oppdragelse.