Skrevet av Emne: Veldig syk katt  (Lest 3674 ganger)

svartis

• Gjest
Veldig syk katt
« på: 10 Juli 2006, 22:57:49 »
Hei, hei

Lurer på om det er noen som har vært bort i lignende; Min katt på snart 2 år har blitt veldig syk!
Det begynte for litt over ei uke siden med det jeg trodde var oppkast, men så viste det seg at det i steden var brekninger for å prøve å få opp slim. Kontaktet veterinær, og fikk antibiotika siden vi begge mente katta var forkjølet. (Har en del erfaring med både hund og katt fra før, så "vanlige" diagnoser er ok å stille selv..)
Etter at hun hadde gått på dette i 4-5 dager og det ennå ikke var bedring, men heller forverring, var vi på nytt besøk. Vet. konstanterte da væske i lunger, jernmangel, og satte henne på en kortisonkur.

Hun er veldig tungpustet, puster ikke gjennom nesen, men må åpne munnen for hvert åndedrett. Hun har også kattunger, 6 stk. på 10 uker, men de er alle helt friske.
Hun har siden hun kom  til oss 9 uker gammel hatt diare, og noen ganger blod i avføring. Har fått flere markkurer her, men vet. mente hun ikke hadde fått det mens hun diet, rettere sagt, mor hadde ikke fått dette.

Er det noen som har noen tips om hva dette kan være? Vår vet. er mer av typen "ku/sau", og har ikke det helt stroe draget på smådyr, men han er den eneste vi har da..

Takknemlig for svar.. Det begynner å haste.. :icon_sad:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:28:45 av (N) Attack's »

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
SV: Veldig syk katt
« Svar #1 på: 10 Juli 2006, 23:00:14 »
Jeg har desverre ikke noen gode råd å gi deg da jeg ikke har vært borti dette før, men ønsker dere lykke til og håper pusen blir frisk  :x-fingre[1]:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:28:18 av (N) Attack's »

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 10 Juli 2006, 23:03:22 »
Jeg er også usikker på hva dette kan være, men er det ikke andre dyrleger som kan ringes som er innen en viss radius, istedet for en "kudyrlege"? Verdt å kjøre en time for å finne en god dyrlege.

God bedring til pusen  :icon_sad:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:27:35 av (N) Attack's »

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 Juli 2006, 23:03:35 »
sjekk katten skikelig hos dyrelegen!! katten til moren min hadde noe av symptonene og hun måtte bli avlivet på grunn av at hun hadde væske, blod, en ukjent bakterie i lungene... men la legen ta en skikelig sjekk og ta prøver av katten for å se om hun har noe på seg. får håpe at det ikje er noe alvorligt.. lykke til :icon_smile:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:27:14 av (N) Attack's »

svartis

• Gjest
« Svar #4 på: 10 Juli 2006, 23:26:21 »
Takker for svar, men frykter at hun ikke lever over natten ja..

Når det gjelder å kjøre en time, så kan jeg informere om at jeg kjørte så lenge for å treffe den jeg var hos, skal jeg til noen bedre, må jeg ta 3 ferger, samt kjøre 2 timer til, EN vei..
Og det er jo noen av oss som jobber da................

Så vi får greie oss som best vi kan, og håpe dyrene holder seg friske..
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:26:54 av (N) Attack's »

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 10 Juli 2006, 23:28:50 »
Og det er jo noen av oss som jobber da................

Ja, det er mange av oss som jobber. Var bare et forslag, men men.
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:26:09 av (N) Attack's »

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Juli 2006, 23:30:31 »
Ja, sånn er det desverre enkelte steder i Norge.  :icon_sad: Du får stelle godt med henne den siste tiden, men håper det ordner seg på en eller annen måte   :x-fingre[1]:
La oss få vite hvordan det går  :bigarmhug:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:25:29 av (N) Attack's »

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 10 Juli 2006, 23:34:41 »
Da ville jeg reist til en annen dyrlege,aller helst en smådyrs/dyreklinikk.
Det gikk mange penger ut i dyrlege utgifter her hos meg i vinter.
Først en mammapus som så vidt ble reddet takket være dyrleger med hjerte på rette stedet,en god venninne,
Andre pusen som ble avlivet grunnet sykdom,da brukte jeg offentlig transport da jeg ikke selv har bil,og jeg bor på midt på tjukkeste landet.

Nå har vi endelig fått en superflink dyrlege,som også har tatt inn ekstra tester og litt utstyr pga mine ønsker,men jeg reiser fortsatt av sted til en av min 2 favoritt klinikker om jeg føler der trengs mer utstyr eller kunnskaper.
Sånn burde det være for alle som velger å ha dyr,velge det man mener er det beste for sine.
Så må man lete etter løsninger om man ikke har alt på et sted.
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:24:54 av (N) Attack's »

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 10 Juli 2006, 23:37:09 »
Høres kanskje litt dumt ut, men det kan ikke være hårball? Har hørt om katter som har dødd av hårball, som har satt seg fast langt nede i "systemet" og forårsaket brekninger o.l. Det kan være alvorlig siden man ofte ikke tror at det er det. Uansett, lykke til, håper det går bra :icon_sad:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:24:16 av (N) Attack's »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 10 Juli 2006, 23:54:25 »
Har katten hatt diare hele livet?  :icon_eek: Sier det samme som Attack's, vil du ha en frisk katt så må du også sørge for å få han til dyrlege, en smådyrsveterinær. Har man dyr så har man dyr. Katten har det uansett ikke bra høres det ut som, håper du gjør ditt beste for at den kan bli frisk igjen. Det finnes dyrleger som kan komme til deg, eller som har åpent etter arbeidstid (krisetelefon).
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:23:30 av (N) Attack's »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 11 Juli 2006, 00:09:44 »
Krysser fingrene  for at det tross i utskiktene går bra med pusen din.  :icon_sad:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:22:55 av (N) Attack's »

Siljepilje

• Gjest
« Svar #11 på: 11 Juli 2006, 01:20:22 »
Du kan jo prøve å sende en PM til Csoki, hun er veterinær,
eller gå inn på denne siden:

http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/index.php
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:21:41 av (N) Attack's »

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #12 på: 11 Juli 2006, 02:07:01 »
Jeg satt å leste her og det fikk meg til å tenke litt på hvordan leger sammarbeider ofte for å finne ut av enkelte diagnoser hos oss mennesker.
Og det må da være en mulighet for å få til det for den dyrelegen du går til....
Hva med å foreslå for den faste dyrelegen du går til å ta en telefon til en dyrelege som har sitt område innenfor smådyr, og få litt info som kan være til hjelp for katten din..
Da trenger jo ikke du å reise noe lengre en du pleier og får hjelpen du ellers også ville fått hos en smådyrs dyrelege  :wink[1]:
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:20:34 av (N) Attack's »

svartis

• Gjest
« Svar #13 på: 11 Juli 2006, 03:53:30 »
Takker for det tipset også, men det er allerede prøvd..  Spesialist kunne ikke si noe mer uten å ha undersøkt katten selv, og siden det er midt i ferietiden, er det ikke bare å ta fri en dag for å reise til veterinær med ei katte heller..
Folketrygdloven åpner ikke for sykedager på dyr dessverre..

Sitter nattevakt over henne, hun puster meget tungt, men lever ennå.. Hvis det ikke viser noen tegn til bedring i morgen, må jeg nok avlive henne stakkar. Hun fortjener ikke å lide sånn som hun gjør nå..
Kommer i allefall til å sende henne til obduksjon, kan være greit å vite årsak hvis man kommer i samme situasjon igjen, og som sagt, hun har tross alt kattunger..

Sukk....
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:19:59 av (N) Attack's »

Damrongs

• Gjest
« Svar #14 på: 11 Juli 2006, 04:27:19 »
Takker for det tipset også, men det er allerede prøvd..  Spesialist kunne ikke si noe mer uten å ha undersøkt katten selv, og siden det er midt i ferietiden, er det ikke bare å ta fri en dag for å reise til veterinær med ei katte heller..
Folketrygdloven åpner ikke for sykedager på dyr dessverre..

Sitter nattevakt over henne, hun puster meget tungt, men lever ennå.. Hvis det ikke viser noen tegn til bedring i morgen, må jeg nok avlive henne stakkar. Hun fortjener ikke å lide sånn som hun gjør nå..
Kommer i allefall til å sende henne til obduksjon, kan være greit å vite årsak hvis man kommer i samme situasjon igjen, og som sagt, hun har tross alt kattunger..

Sukk...
Hva for dyrleg har du der ho s deg da.Dette er jo rin kjære helvete for et dyr å leve i . Du må kreve mer av din veterinær om de ikke er fjøleger da, vil ikke si hva jeg tror det er men ta ungen samtidig.

Brit.
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:19:27 av (N) Attack's »

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 11 Juli 2006, 18:24:27 »

Men jeg håper så klart det går greit for pusen din,men om ikke,så ja,avlivning med en sprøyte hos dyrlegen,er mye bedre enn lang og vond smerte.
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:37:38 av (N) Attack's »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11 Juli 2006, 18:35:26 »
Er det forresten blitt tatt røntgen av pusen din? Kan det være noe i systemet som ligger og blokker for? Tenker da på eventuell hårball eller annet fremmedlegeme? Var nettopp en på et annet forum som mistenkte at katten hadde spist på en gitfit plante og den var helt apatisk og lå og kastet opp brungul væske. etter å tatt røngtet viste det seg at en hårball lå fast og det var rett før tarmen hadde sprukket om de ikke hadde operert... Bare en tanke...
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:17:57 av (N) Attack's »

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 34
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #17 på: 11 Juli 2006, 23:25:53 »

Men, for å ta det viktigste; katta lever, er bedre, så vi krysser fingrer. Har både spist og drukket i dag, og kvelden er litt lysere nå, enn i går :icon_smile:
Har fått vanndrivende i dag, så noe av væsken i lungene er på retur, men om den kommer tilbake etter at den kuren er avsluttet, er det slutt. Da er det nok respirasjonssvikt, og ikke så veldig mye å gjøre med.

Men! Akkurat nå er vi optimistiske, og håper katta klarer seg.

Hei
Jeg vi bare ønske deg lykke til og at katten din blir frisk igjen. Lytt til ditt hjerte og magefølelsen din. Det har jeg funnet ut at der viktig. Og at hun har kattunger det gjør ikke saken bedre etter min mening.
Vil bare med dette ønske deg lykke til. En blir bare så fryktelig glad i disse dyra våre.
Randi
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 23:45:35 av (N) Attack's »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #18 på: 11 Juli 2006, 23:28:45 »
Hei! Vil bare si lykke til, og håper katten blir frisk igjen   :love:  :x-fingre[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

valentin

• Gjest
« Svar #19 på: 15 Juli 2006, 21:27:01 »
Hei, vil bare si at jeg føler med deg for pusen din.
har hatt samme opplevelsen. men pusen min dehydret og sluttet å drikke. Og røntgen bildene viste at det var noe rundt om kring lungene.  pusen fikk mye vaske i seg ved hjelp av intravenøs. Han pustet også tungt. men hadde ingen blod i avføringen.
Vet. gav han antibiotika kur, det fikk han i hele 3 uker. Den vil da selfølgelig bli slapp og sove meste parten av døgnet og puste tungt samtidig.
Bare du passer på å gir han vann ved hjelp av engangs sprøyte og HILLS spesial for ved hjelp av engangs sprøyte så overlever pusen din nok ska du se. :p ihvertfall det vi gjorde for pusen min. Håper den oppskriften kan fungere for din og.

tror nok også luktesansen til pusen din vær svekket i den perioden, Og det kan nok føre til at pusen din blir "redd"  for alt mulig rart.