Skrevet av Emne: Kattunge på 8 uker  (Lest 1027 ganger)

Utlogget mozart81

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Kattunge på 8 uker
« på: 11 Juli 2006, 21:51:33 »
Hei.

Jeg kommer i august til å få en ny kattunge. Har en kastrert hannkatt på snart 2 år fra før av.

Nå har det seg slik at de som eier mammakatten skal flytte til utlandet i begynnelsen av august, derfor kommer vi til å få kattungen når den er kun 8 uker gammel, og ja jeg er klar over at den burde være 12 uker gammel...

Mitt spørsmål er derfor: Er det noe spesiellt jeg må gjøre, ta hensyn til, huske siden pusen kommer til å være såpass ung? Hun er født 1. juni, og har allerede begynt å spise litt tørrfor, og går på kassen..

På forhånd takk for svar!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Kattunge på 8 uker
« Svar #1 på: 12 Juli 2006, 17:46:46 »
Kjøp kvalitetsfôr for kattunger i 1 omgang. Royal canin sitt fôr har veldig små biter, og kan være ypperlig.
Det jeg ville gjort, var å følge opp med masse oppmerksomhet og kos.

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 12 Juli 2006, 17:53:23 »
Hei og velkommen  :icon_wink:

Håper det kommer til å gå bra med pusen, selvom den er litt ung. Bare du har litt tålmodighet og slik, så går det nok bra.

Gjør som Mirum sier, og kjøp et godt kvalitetsfôr. RC Kitten er veldig fint til den alderen, evt blande litt med RC Babycat.

Når du er klar over at pusen er litt ung, og tenker på det som du gjør - går nok dette helt fint!  :icon_smile:

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #3 på: 26 August 2006, 19:45:09 »
vi har også tatt til oss en kattunge på 8 uker nå.....hva med markkur og vaksine?? når skal det taes????

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 26 August 2006, 19:47:46 »
vi har også tatt til oss en kattunge på 8 uker nå.....hva med markkur og vaksine?? når skal det taes????

Markkur kan de godt få nå, de skal vel helst ha to med ca. 2 ukers mellomrom. Den siste kan du gjerne gi ca. en uke før vaksine (den første vaksinen skal de ha 12 uker gamle, og den andre 3-4 uker etterpå).

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 August 2006, 19:49:35 »

Markkur kan de godt få nå, de skal vel helst ha to med ca. 2 ukers mellomrom. Den siste kan du gjerne gi ca. en uke før vaksine (den første vaksinen skal de ha 12 uker gamle, og den andre 3-4 uker etterpå).

tusen takk for svar!!!  :bigarmhug:

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 26 August 2006, 19:52:10 »
En ting jeg kom til å tenke på... Nå er det jo sånn at kattungen får antistoffer gjennom morsmelken når den dier mamma, og når den ikike har mulighet til det lengre er den ubeskyttet mot sykdommer. Derfor er det en del som mener at man bør gi 3 vaksiner til kattunger som ikke har mulighet til å være sammen med mor til de er 12 uker, men samtidig er det en viss risiko ved å vaksinere veldig unge kattunger. (Min veterinær gir ikke vaksiner til kattunger som en yngre enn 12 uker.)

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 26 August 2006, 20:17:16 »
Hva med å gi de litt morsmelkerstatning? Bare en tanke... men det er kanskje et skritt tilbake med tanke på spiseopplæring.. :icon_idea:

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 26 August 2006, 20:28:11 »
Dem fleste har spist en stund når dem er 8 uker.
Det kan du jo spør om.
For det er jo veldig individuellt.

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26 August 2006, 21:18:05 »
han vi fikk har spist tørrfôr en liten stund alt han, men jeg har selv bløtet opp tørrfôret hans slik at han ikke skal bli så hard i magen....så får han slik kattemelk, som er spesiallaget til katter!!! uten laktose!!!

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 26 August 2006, 22:31:43 »
Jeg bløtet bare opp maten akkurat i fast føde læringsfasen,siden knasket mine på tørrfor hele tiden. Mine har aldri hatt mage problemer heller,hverken løs eller hard. Men jeg måtte teste ut litt forskjellig. RC la dem ikke på seg av, Eukamuba dreit dem altfor mye av,mens Hills kittens passet dette kullet perfekt.
Det siste kullet spiste også mye kylling.

Kattemelk har ikke jeg gitt utenom,men det er jo kos for dem kattene som liker det.
Bare husk å ha vann på siden,det er vel så viktig som melk.

Men om dem ikke er flinke til å drikke,så blir dem kanskje harde i magen?
Da ville jeg gitt litt boksemat ved siden,gjerne blande i tørrfor.

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #11 på: 27 August 2006, 01:57:37 »
Det er riktig at man skal vaksinere tidligere når kattungen ikke lengre får antistoffer i melka fra mora si. 3 vaksiner gjelder helst kattunger som er utsatt for stort smittepress i f.eks katterier og da starter man tidligere med vaksine kanskje fra 6-8 uker alt. En annen ting som vi gjør litt feil er å 1 gangs vaksinere og levere kattungen rett etterpå for da har ikke kroppen enda klart å danne egne antistoffer og kroppen må både jobbe med vaksina og det nye miljøet som kanskje også har andre katter.

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 27 August 2006, 10:14:21 »
En annen ting som vi gjør litt feil er å 1 gangs vaksinere og levere kattungen rett etterpå for da har ikke kroppen enda klart å danne egne antistoffer og kroppen må både jobbe med vaksina og det nye miljøet som kanskje også har andre katter.

(Beklager at jeg stjeler tråden litt her ;))

Hvor lenge bør man vente etter vaksinering før kattungen flytter i nytt hjem? Jeg har tenkt å gi mine kattunger to vaksiner + en ukes karantene før de flytter, bør jeg vente lengre?

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 27 August 2006, 14:08:42 »
Jeg venter alt fra 1-2 uker,ser kattene an.
Jeg leverer ikke kattene sånn rett etter vaksinering ihvertfall.

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #14 på: 27 August 2006, 19:25:29 »
når du skal stille ut er det iallfall 15 dagers karenstid fra første vaksina :hmmmm:, leverer selv kattungene når de er mellom 15-16 uker gamle, vil tro de har fått opparbeidet seg eget immunforsvar da :)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #15 på: 27 August 2006, 19:41:34 »
Jeg fikk Amalthea 4 dager etter siste vaksine jeg, kunne sikkert henta henne samme dag som vaksina ble tatt også, om jeg hadde hatt mulighet!

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 27 August 2006, 19:53:58 »
På B kullet mitt så kom der bivirkninger på andre vaksinen.
En av kattene fikk utbrudt på calici viruset og begynte å halte.
Først på det ene  benet ,så på det andre.
Var skummelt.
En annen ville bare sove og sove tungt.

Det er ofte på 2.gangs vaksinen at det skjer noe, dersom det skjer.

Men katter kan bli utrolig slitne selv for en ormekur,så jeg hadde ikke stresset en katt med å reise rett etter en vaksine.

Linda

• Gjest
« Svar #17 på: 27 August 2006, 20:00:29 »
Men katter kan bli utrolig slitne selv for en ormekur,så jeg hadde ikke stresset en katt med å reise rett etter en vaksine.

Nei, det vil ikke jeg heller gjøre. Vaksine og flytting på en gang blir en alt for stor påkjenning synes jeg. Men det er jo noe i det Celebrian's sier om 15 dagers karantene for utstilling, så kanskje jeg heller skal vente to uker etter 2. vaksine før de er leveringsklare :hmmmm:

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 27 August 2006, 20:48:50 »
Jeg er det litt an hvor dem skal flytte.
Skal dem til oppdrett og til og med kanskje ut på lengre reise/ev fly så kan det hende jeg holder litt igjen.

Feks til Finland så krever dem første reise dag etter rabbies vaksine er 21 dager.
Dem tester jo ikke,så kanskje det er noe med at vaksinen skal få virke i ro og fred? Men igjen så har andre land det helt anderledes  :icon_question:

Men jeg har også latt kattunger på 12 uker flytte med 1 vaksine, 2 ganger. Men igjen,da fikk dem første vaksine 10 uker gamle.

Når dem skal ha sin første vaksine og ev hvor mange etter er jo også noe dyrleger ikke blir enige om.
Men en kattunge som vaksineres mye før 10 uker har ikke særlig nytte av vaksinen,jo eldre en kattunge er jo mer nytte tar dem av vaksinene sine og best etter 12 uker.

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30 August 2006, 15:18:59 »
jeg har ihvertfall fått gitt vesle pusen sin første dose av mark kur, lettest med past, som jeg har blandet i blautfôr til han...han får jo litt blautfôr hver dag av meg....tester ut eukanuba nå, har aldri brukt det før, pleid å bruke hills, men har fått høre at eukanuba skal være det aller aller beste kattefôret...men det sier vel alle egentlig..... ny markkur om 2 uker og vaksine og 3 uker...så da er vi i rute!!!!  :icon_smile: