Skrevet av Emne: skal katten ha knekk på halen nederst?  (Lest 2476 ganger)

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • bor i fredrikstad og er 24 år!!
    • Vis profil
skal katten ha knekk på halen nederst?
« på: 10 Juli 2006, 23:57:56 »
Labben har en vinkel på halen nederst sånn ca 1.5 - 2 cm. er det normalt. søstra hans har ikke det.. hvorfor blir det sånn?  :icon_question: noen fler som har katter med sånn knekk? han viser ingen tegn på at det gjør vondt heller..

Nova

• Gjest
SV: skal katten ha knekk på halen nederst?
« Svar #1 på: 11 Juli 2006, 00:03:35 »
Katten til mamma har også en haleknekk. Det er sånt som skjer. Mange blir født med det. Blant annet innavl kan forårsake det.

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 11 Juli 2006, 00:08:24 »
oki. inneavl tviler jeg på at han er. bor bare 3 hu katter der så. men da ble det vel bare sånn da. hehe :hmmmm:

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 11 Juli 2006, 00:16:35 »
Haleknekker kan også ligge i genene, om ikke jeg "innavler" hos meg,så kan det jo godt dukke opp en haleknekk her og en der likevel.

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 Juli 2006, 00:24:16 »
det kan det ja. kattene kan jo ha 2 forskjellige fedre oxo. kankje den ene har hatt det mens den andre ikke har hatt det. søstra er veldig ulik å har ikke sånn knekk. veldig forskjellige til søsken å være. Labben har masse pels å en skikkelig langhåret katt mens søstra er nesten helt korthåret. de har bare veldig like øyne. rart at de kan ha 2 fedre..  :morsomt:

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 11 Juli 2006, 00:35:14 »
Huskattunger kan ofte ha ulike fedre ja,men også hel søsken kan se ulike ut selv hos rasekatter.Alle er unike  :)

Men haleknekker er normalt ikke noe  smerter for en katt,men hver litt obs likevel.
Jeg hadde en katt med pitteliten haleknekk,men som hadde defekt rygg.
Og Superhanne her har en katt med defekt rygg.
Halen er jo en del av ryggraden.

Ang pelser,jeg har 2 korthårede og 2 langhårede i samme kull.Mor er langhår og pappan er langhårs bærer  :wink[1]:

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Juli 2006, 00:40:19 »
bør jeg få dyrlegen til å sjekke det ut da el? sånn for sikkerhetskyld.... for de vet sikkert en måte å ta på han på for å se om det gjør vondt.

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 11 Juli 2006, 00:46:00 »
Normalt gjør en ingenting med det,for det pleier som regel ikke være mer alvorlig enn at der er en liten knekk i et  eller flere ledd i halen. (altså helt smertefritt)
Og selv om katter har høy smerteterskel,så tror jeg nok hadde merket om katten hadde følt ubehag.
Men om du ikke faller til ro selv,så kan du ev ta rønkten av katten.

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11 Juli 2006, 00:51:43 »
hvis dyrlegen ser på det å mener det ikke er no vits å t røntgen så er det vel sikkert bare unødvendig. la merke til det her om dagen se. men tenkte at det sikkert er normalt. kjente på halen til labina i dag, å ho hadde jo ikke sånn så ble litt bekymra. takk for svar. da vet jeg i hvertfall at mange katter har det.. ha en riktig fin kveld videre!!