Skrevet av Emne: Noen som kan anslå alder på kattunge?  (Lest 484 ganger)

Pinkey Pusa

• Gjest
Noen som kan anslå alder på kattunge?
« på: 10 Juli 2006, 22:18:08 »
Hei!
Har i sommer vært så "uheldig" å finne to kattunger som er hjemløse.   Har annonsert i avisa og hengt opp lapper, men har enda ikke fått noen respons. :icon_cry: Nå lurer jeg litt på hvor gamle kattungene kan være, for jeg haringen anelse. Har kanskje tenkt å beholde begge to, men er ikke helt sikker enda, vi får se hvordan det går!!  Dette er Prinsessa, hun ble funnet gående alene på idrettsanlegget i nærheten av oss for snart 14 dager siden og Prinsen er korthåret og omtrent like stor som Prinsessa. (Fikk ikke til å laste opp bilde av ham, går kanskje ikke an å laste opp to bilder?)
Kanskje litt vanskelig å anslå alder på en katt ut fra bildet, men hadde vært fint om noen kunne anslå alderen sånn omtrente...så de ikke blir kjønnsmodne før jeg får kastrert/sterilisert dem.

Jeg har også flere spørsmål jeg lurte på om noen kunne svare på.

For det første så har Prinsessa plutselig begynte å tisse alle andre steder enn i doen sin, til å begynne med var hun fryktelig renslig, men de siste dagene har hun tisset konstant alle andre steder. Ved andre ærender går hun på doen sin, jeg synes dette er litt rart...?? Jeg gjør rent i doen deres flere ganger om dagen for de bruker samme do og det blir fort mye "avfall" (burde de ha hver sin do eller er det greit at de bruker den samme når jeg rengjør den flere ganger om dagen??) Hva kan være grunnen til dette?? Hva kan jeg gjøre for å få slutt på dette??

Så lurer jeg på når jeg kan slippe dem ut alene. Jeg er livredd for at hvis jeg slipper dem ut så kommer de ikke tilbake  :skjelveleppe:. Vi har hatt dem hos oss i ca. 14 dager nå, og Prinsessa prøver å komme seg ut av huset ved enhver anledning, og det begynner å bli litt slitsomt for hun gråter ganske mye når hun ikke får ut. Begge har vært ute og luftet seg sammen med oss i familien men da i bånd, Prinsessa liker ikke det å gå i bånd, men Prinsen er med på det meste. De har også hoppet ned fra altanen et par ganger når vi har snudd ryggen til dem, og når vi har oppdaget det har de holdt seg nær huset vårt og vært  lett å fange inn igjen. Prinsessa har faktisk vært ute en hel natt, og om morgenen tuslet hun rundt på plenen og kom løpende når vi åpnet inngangsdøra (mannen min sovnet på sofaen etter endt arbeidsdag mens altandøra sto åpen).  :morsomt:

Mvh
Pinkey Pusa

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
SV: Noen som kan anslå alder på kattunge?
« Svar #1 på: 10 Juli 2006, 22:21:12 »
her er noe du kan lese :wink[1]:

http://www.home.no/dsr/kattungehjelpen.pdf

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Juli 2006, 22:23:21 »
I forhold til hendene dine så ville jeg anta de var minst 8-9 uker gamle ( tenker litt tilbake når vi fikk vår siste katt Labben )

Her er Labben  8 uker gammel ( kan kanskje sammenligne størrelsen med isboksen )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 Juli 2006, 22:24:12 »
hvis du skal slippe pusene ut så ver med de. og når du ser at katten er på vei tå å jøre seg klar til å gå på do så bare sett dem i kassen :wink[1]: å ver tolmodig :icon_smile: men du får lykke til med pusene :icon_smile:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 Juli 2006, 22:41:21 »
At katter begynner å tisse andre plasser enn kassen sin kan ha flere årsaker, har du sett på urinen? Kan hun plages med urinveisinfeksjon? Gjetter bare her. Kjempefint av dere å hjelpe kattungene, enda flottere om dere bestemmer dere for å beholde de selv.  :icon_smile:

Om du tar henne på fersken i å tisse utenfor kassen, sett henne bestem på plass i kassen. Å kjefte i ettertid har ingen hensikt, men det vet du nok sikkert allerede.  :wink[1]: Kanskje hun ikke liker typen sand du benytter? Du kan jo prøve en annen type å se om det funker?
« Siste redigering: 10 Juli 2006, 22:43:38 av Kitziee »

Pinkey Pusa

• Gjest
« Svar #5 på: 10 Juli 2006, 23:18:36 »
Takk for hurtige svar  :)
Ser at jeg har fått inn to litt for små kattunger i huset...de skulle jo ikke vært uten mora si enda jo... :grine:  Ser ut som størrelsen stemmer med kattene i forhold til isboksen. Takk for sammenlikningsgrunnlaget . Litt underlig å finne to små kattepiser med så kort mellomrom, på vidt forskjellig plasser, men som er omtrent like store...hmm. Begge kattene virket som de var vant med mennesker (Prinsessa var litt sky, og er det litt fortsatt), og var husrene da de kom til oss. Jeg kjenner jeg blir litt sinna på folk som ikke passer bedre på kattene sine, eller forlater dem fordi de skal på sommerferie.

Urinen til Prinsessa er helt gul, men ser ellers blank og fin ut. Ser ikke grumsete ut, men hun har som regel tissa på parketten og da er det litt vanskelig å få sett hvordan det ser ut. Spørs om jeg må ta henne med til dyrlegen hvis det ikke bedrer seg. Hvordan finner dyrlegen ut om det f.eks er urinveisinfeksjon? Blodprøve? Å ta henne på fersken viser seg å være litt vanskelig, sist hun gjorde det sto hun på alle fire med krummet rygg, jeg trodde hun lette etter noe i en sprekk helt til hun begynte å skrape, da skjønte jeg at hun hadde tissa.  :morsomt:

Dyrlegen kan kanskje fastsette alderen på kattene også!? Må jo vite alderen for å få kastrert/sterilisert dem!

nei ser ut som jeg må avslutte skrivinga for en stund. Prinsen vil være med å skrive han også, og alt forsvinner gang på gang her :love:

Pinkey Pusa

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 10 Juli 2006, 23:32:20 »
Her stod det fin info som jeg tror du kan ha nytte av, siden du kjenner kattene best! :icon_smile:

http://www.f-d.no/index.php?urenslig_katt

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Juli 2006, 00:05:48 »
Ved urinveisinfeksjon vil det nok komme blod i urinen så vidt jeg har skjønt, så da ville du nok ha merket det nå tenker jeg om det hadde vært det. En helsesjekk ville nok vært lurt uansett slik at du har fått sjekket kattenes allmenntilstand.  :wink[1]:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12 Juli 2006, 17:56:20 »
Ved å slippe ut kattunger, anser noen uansvarlige eiere problemet som løst, borte og glemt :skjelveleppe:
Heldigvis finnes det mennesker (som deg) som forbarmer seg over disse kattene, og det er en utrolig flott gest :icon_smile:
Hvis du vasker gulvene med salmiakk, klorin (eller eddik, noe jeg håper du ikke bruker til det :humre:), ville jeg byttet til grønnsåpe.
Ellers, der pus tisser, hvis hun har en fast plass, kan du kanskje prøve med litt pepper? (Feedback, pepole, pepper er vel ikke farlig, eller?) Husker mamma gjorde det for mange år siden.

Lykke til med kattungene, håper alt går bra.
Jeg ville tatt dem med til en helsesjekk hos dyrlegen, for sikkerhets skyld, det koster ikke all verden ;D