Skrevet av Emne: Lange klør på gammel pus  (Lest 882 ganger)

pokoli

• Gjest
Lange klør på gammel pus
« på: 10 Juli 2006, 13:46:12 »
Min kjære pus er blitt 14 og er ikke like mye ute som før. Men når hun er ute er hun veldig aktiv og sprek :love:
Klørne er blitt veldig lange fordi hun ikke får slitt dem ordentlig ned. Det ser litt vondt ut, for hun får ikke trekt dem inn helt.
Her i nabolaget er det mange mange katter hun må forsvare seg for, og hun liker å klatre litt i trær, så hun trenger sine klør.
Hun går litt rart, så jeg mistenker at det plager henne. Men jeg vil ikke risikere å gjøre slik at hun ikke får brukt klørne når hun trenger det. Og vil helst klare det selv siden en tur i bil til vet blir enorm påkjenning på gamlemor med bilskrekk :wink[1]:

Burde jeg klippe klørne hennes littegranne? Er det noen som har gjort det og som har liknende erfaring med eldre puser?

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Lange klør på gammel pus
« Svar #1 på: 10 Juli 2006, 15:22:04 »
Om katten ikke får slitt ned klørne på normalt vis og du synes de begynner å bli vel lange synes jeg du bør vurdere å klippe de. Om klørne bare får vokse uten at de slites ned kan de etterhvert bli så lange at de kan gro inn i tredeputen noe som vil bli meget smertefullt for pus. Katten sliter ikke ned klørne på et klorebrett innendørs da? Det er også viktig å vite at om man velger å klippe klørne på katter at man bare klipper av noen få mm ytters på tuppen. Treffes nerven vil også dette gjøre meget vondt for pus.  :wink[1]: Fine klotenger fås kjøpt på dyrebutikker.

pokoli

• Gjest
SV: Lange klør på gammel pus
« Svar #2 på: 10 Juli 2006, 15:55:31 »
Takk skal du ha :icon_smile: Da tør jeg å prøve litt forsiktig. Katten vår har aldri trengt mer enn børsting så dette blir spennende :crazyII[1]: