Skrevet av Emne: Hjelp til sutrete katt....  (Lest 1031 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Hjelp til sutrete katt....
« på: 10 Juli 2006, 08:05:51 »
Nå trenger jeg hjelp og tips.

Vår Timmy er nå ca 8 mnd, og har vært ute-pus siden slutten av mai (han er også kastrert).  Helt siden han ble ute-pus, har han være utrolig masete.  Han mjauer og sutrer i ett sett, spesielt etter å komme ut.  Stort sett har han kommet ut når han har mast og da har det vært stille.  I det siste har han begynt å mase om å komme inn med en gang vi har sluppet ham ut også.

Men så til det største problemet.  Han er tidlig våken, ofte rundt 04.00-04.30 og da mjauer han og hyler utenfor soveromsdøren vår alt han kan.  Vi våkner jo selvsagt og det er utrolig slitsomt når vi i utgangspunktet må tidlig opp på jobb.  Hvis vi ikke svarer ha, fortsetter han å hyle og sutre ennå mer og ennå høyere.  I dag morges holdt han på i ca 20 min før han roet seg litt.  Vi lukket til slutt opp døren til soverommet og da kom han inn for å kose i noen minutter før han igjen maste etter å komme ut.  Vi prøvde flere ganger å si bestemt "nei" til ham når han sutret og da var det stille i 2 sek før det var på'n igjen...

Vi har nok skjemt han veldig bort, men vi er nødt til å prøve å snu dette her.  At han våkner tidlig er en ting, men vi må iallfall prøve å få ham til å ikke sutre sånn så fort han ikke får det som han vil.

I dag morges slapp vi ham ikke ut før han endelig gav seg med sutringen (etter ca 1 time), da hadde han endelig falt litt til ro...

Er det noen som har noen "øvelser" eller råd til oss, om hva vi kan gjøre for å prøve å få litt slutt på dette?  Er dette sånt som kan gå over av seg selv etter hvert, og er det vanlig at katter sutrer sånn?

Trenger litt råd...
« Siste redigering: 10 Juli 2006, 08:11:54 av Timmy-pus »

Kismet

• Gjest
SV: Hjelp til sutrete katt....
« Svar #1 på: 10 Juli 2006, 16:31:10 »
Det som fungerer her når skogkatten min setter igang å skrike fordi han også vil ut, det er å rope til han med streng stemme at han skal kutte ut.
Faktisk så gir han seg da.

Jeg tror du bare må overse han en periode, og la han skrike, for til slutt så vil han nok skjønne at han ikke får viljen sin.
Hvis dere gir etter bare han maser lenge nok, så vet han til neste gang at han bare kan stå der og gaule, så kommer dere ut til han uansett.
Det blir tøft og kan bli søvnløst en periode, men iallfall så fungerte det å overse eller snakke litt hardt til min pus når han begynner.
Vi pleier å rope fra soverommet vi da (ti still!), og da slutter han.
« Siste redigering: 11 Juli 2006, 19:14:30 av Kismet »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Juli 2006, 23:47:47 »
Sier samme som Kismet, slik har vi også gjort det.

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 10 Juli 2006, 23:54:18 »
Oppdragelse er nok nøkkelordet her, men hvis dere er virkelig desperate kan dere vel kjøpe en kattedør slik at han kan gå ut og inn som han vil? ps: Lås ham ute av somerommet og venn ham til å sove alene... da blir han nok blid :hihi[1]:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #4 på: 11 Juli 2006, 07:19:28 »
Takk for svar alle tre.  Kattedør er selvsagt en mulighet, men vi vil gjerne ha litt kontroll på når han går ut og inn.  Dessuten er det en del rev i området, så vi vil gjerne ha ham inne på natta.

Vi prøver å si strengt nei til ham.  Det virker i 2 sekunder, men det ser ut som han skjønner det mer og mer allikevel.  Overse ham er ikke så lett, men vi prøver så godt vi kan på det også.

I morgen var han flink og maste ikke før han hørte vekkeklokka vår ringte, og vi skall han ikke ut før han sluttet og mase (da hadde han endelig lagt seg ned for å kose os sove).  Pusen vår er en liten smarting, så han skjønner nok tegninga fort.  (Håper vi iallfall.)

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 11 Juli 2006, 19:16:43 »
Ja, vet at det er lett å gi etter når de står der og hyler, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å gi etter, og katten vinner den runden.

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 11 Juli 2006, 23:13:32 »
Bare for å ha sagt det så finnes det kattedører som fungerer sånn at katten har på et slags magnetisk halsbånd som gjør at bare din katt kan komme inn. Vil du ikke at katten skal gå ut er det sikkert bare til å ta av halsbåndet... Men det hadde nok blitt litt mye pes for meg også :morsomt:

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 12 Juli 2006, 18:17:04 »
Jeg har den magnetiske kattedøra, og du kan fint stenge den, eller som Nova sier ta av magneten som henger i halsbåndet hvis du ikke vil at katten skal ut.