Skrevet av Emne: Ny katt i huset  (Lest 735 ganger)

Christian

• Gjest
Ny katt i huset
« på: 10 Juli 2006, 03:05:40 »
Vi får katt om 2 uker (og nytt hus) og har noen spørsmål rundt dette som jeg håper dere kan hjelpe med.
Vi får mest sannsynligvis en 7mnd gammel orientaler som skal omplasseres, noe som passer oss bra.
Hvordan kan vi gjøre overgangen mest behagelig for katten, dvs. at den kommer til oss etter å ha bodd noen måneder et annet sted?
Jeg tenkte at jeg iallefall kjøper samme mat og kattesand som han er vant med.
Bør jeg la han få noen leker og teppe allerede nå (der han bor nå) slik at han blir vant med de og kjenner de igjen når vi henter han om 2 uker?

Håper på noen gode råd og tips slik at han kan få en best mulig overgang.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: Ny katt i huset
« Svar #1 på: 10 Juli 2006, 08:12:24 »
Fortsett med det foret han er vant til (det har du allerede tenkt på), og gi ham masse oppmerksomhet, det er det hele. De aller fleste katter takler flytting veldig godt. Dette er jo en ung katt, det kan ikke noe annet enn å gå bra. Lykke til :)
« Siste redigering: 10 Juli 2006, 08:15:28 av Marit »
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 10 Juli 2006, 14:02:39 »
Det virker som du har tenkt på det meste, så dette går nok bra.

Orientalerene er også veldig tilpassningsdyktige, og det kan hende den ikke trenger lange tiden før dere er helt under dens bestemmelse  :morsomt:

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 10 Juli 2006, 15:58:29 »
Å,men heldiggris.
Lov å sende ut masse bilder av pusen.

Ellers tror jeg det vil gå kjempefint,katter er flinke til å finne ut av det.
Fikk jo selv en voksen siameser i hus her,dem har klare meninger,men så lenge dem er frempå og trygge,så går alt så mye raskere.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 Juli 2006, 00:04:22 »
Høres ut som at du har det på stell. Koselig med pus igjen da!! Heldiggris!

Christian

• Gjest
« Svar #5 på: 12 Juli 2006, 13:48:54 »
Hjeeeeelp!

Lurte på om jeg kunne få noen råd til fra dere som har litt er peiling enn meg.
Det er jo veldig typisk da, men vi har nå tittet på noen katter og har selvfølgelig falt for mer enn en......Så nå vurderer vi så smått 2 stk, selv om
det strider litt mot min fornuft, selv om det nok hadde vært kjempefint for kattene å ha selskap.
Problemet er at den ene er ca. 7mnd, kastrert hannkatt, og den andre en 3mnd gammel hunnkatt. Og de kommer ikke fra samme "familie".
Vil dette gå bra eller kan eldstemann være slem mot den lille?
Et annet problem er at de har forskjellig for; den minste spiser kitten og den eldste spiser "light" for pga. tendens til overvekt.
Hvordan kan dette løses, ser for meg at dette blir et problem.
Hva tenker dere som har peiling om denne situasjonen? Hva er smart og fornuftig, spesielt med tanke på kattene?
Kan nevne at de er samme rase, orientalere begge 2.

Setter veldig pris på all tilbakemelding, og gjerne raskt da vi må ta en beslutning idag eller imorgen.
Føler at jeg svikter den ene hvis vi kun velger en...ikke lett dette her...

pokoli

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Juli 2006, 15:30:34 »
Jeg er langt ifra ekspert, men jeg har puttet sammen katter før...
Det kan være litt slitsomt med foret, jeg har selv en katt som skal ha slankefor og en som skal ha mest mulig for :icon_rolleyes:men det har egentlig gått greit. Jeg bare setter bort skåla med kaloririk mat når lillemor har spist, så roper hun når hun vil ha den igjen.
De sloss mye i begynnelsen, men etterhvert gikk det seg til og den minste katten ble klart sjefen i huset :hihi[1]:begge har virket fornøyd med situasjonen.
Har også vært med på å putte en liten kattunge inn i et hus med voksen kastrert hannkatt. Gikk uten problemer, virket som den store katten skjønte at den lille ikke skulle ha så mye juling.
Mer arbeid med to katter da, men det er veldig koselig når man er heldige og de blir bestevenner :love:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Juli 2006, 16:00:35 »
I begynnelsen kan det bli litt knurring og fresing, men det trenger heller ikke å skje. Uansett tror jeg det vil gå seg raskt til med så unge katter. De vil nok komme til å bli bestevenner før du vet ordet av det. Har du anledning til å ta til deg to katter så go for it! Tror ikke du vil angre.  :icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 12 Juli 2006, 17:37:07 »
En orientaler vil mistrives som alenekatt, så du gjør rett i å ta inn flere katter. (Husker ikke om du hadde katt fra før)

Og som regel går det veldig bra, bare å være litt tålmodig. Katter er veldig forskjellig der, så er ikke noe fasitsvar.

Min hunnkatt på 2 år, godtok Sivert (da 4 mnd) veldig kjapt. Og hun hadde vært enekatt en god stund.

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #9 på: 12 Juli 2006, 18:41:04 »
Jeg ville gått for dem begge jeg  :icon_smile:
Har selv 2 Siamesere nå + to huskatter..
3 kattunger (to på 3 måneder, og en på 12 uker) og en kastrert hann på 1 år.
Dette går så bra. Jeg blander både kittens fòr og kastratfòr da de to hannene er kastrerte.
Den eldste er litt overvektig, men ikke mye, og det kommer til å balansere seg når dem alle får voksen fòr etterhvert.

Gå for dem begge sier bare jeg  :savle[1]: