Søndag morgen fant jeg desverre min katt liggende død, midt på plenen med retning mot terassen som han har brukt å ligge under når han ville være i fred. Siden katten var bare 1år og 8måneder, var jeg ikke forberedt på noe slikt i det heletatt. Mandag tok jeg derfor med katten til vetrinæren for å finne ut årsaken, og til min store fortvilelse så kunne ikke de finne noen grunn til at katten skulle dø sånn pluttselig. Det eneste hun kunne foreslå var huggorm men at det var svært sjeldent med slikt utfall.
Jeg har derfor søkt litt rundt på nettet, og funnet ut at det er nærmest 100% sikkert, at det var huggorm som var årsaken til at min "lille venn" måtte bøte med livet. Grunnen til dette er at på fredag så var han litt sløvere enn vanlig, og lå med fotene rett ut til siden. men siden han ble bedre og bedre utover kvelden, så var det ikke noe problem å slippe han ut. Lørdag morgen kom han tilbake frisk og rask etter nattens aktiviteter. Derfor reknet jeg med at alt var i orden, og når han ville ut lørdagskveld, så var det ingen grunn til å nekte han det. Noe som viste seg å være fatalt.
Det virker etter all sannsynlighet, som at min katt ble bitt av huggorm på torsdag, og før all giften hadde forlatt kroppen så fikk han en ny (men dødelig) dose på lørdag. Derfor så er min anbefaling (uten at jeg er noen ekspert): Dersom katten blir bitt av huggorm, så er det kanskje best å holde den innendørs noen dager slik at giften får tid til å forlate kroppen.
Den eneste trøsten jeg finner midt oppi dette, er at jeg var "heldig" som fant katten. For det må være mye værre å ikke vite hva som har skjedd dersom han pluttselig ble borte.