Skrevet av Emne: Huggorm og katt  (Lest 2491 ganger)

Bobla

• Gjest
Huggorm og katt
« på: 06 Juli 2006, 00:00:36 »
Så langt i sommer har den ene katten min tatt med seg huggorm hjem 2 ganger. :412:
Dette er jo slett ikke ufarlig.
Hvordan skal jeg få ham til å slutte med dette?

Er det flere av dere som har katter som gjør det samme?

Bobla

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Huggorm og katt
« Svar #1 på: 06 Juli 2006, 00:13:32 »
Huff, hørtes skummelt ut.

Vet ikke hvordan du kan få katten til å slutte med dette, men det ligger i allefall en klistret tråd lengre oppe her om symptomer og behandling. Kan i allefall være verdt å vite det som står der i ditt tilfelle.

Utlogget becke

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 35
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 Juli 2006, 13:26:04 »
Pjusken lekte bare med stålorm hun da vi hadde henne her :fnis[1]: men det er jo ikke så farlig da. Håper det går bra med pusen din ihvertfall, at den ikke blir bitt eller noe, høres jo skummelt ut når den tar huggorm med seg hjem.. har desverre ingen tips til hva du kan gjøre, bare pass på katten din og følg med på om den blir bitt.. :savle[1]:

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 Juli 2006, 11:10:48 »
Uff, ikke bra.. Akkurat som Lillepusen vår, han har en merkelig fascinasjon for hoggormer han også. Det har jo ført til en del bitt da, noe som kan være farlig for en katt selv om de vanligvis tåler det bedre enn hunder. Har katten din unngått å bli bitt så langt?
Har dessverre ikke klart å komme opp med noen lur måte og hanskes med denne merkelige interessen. Sørg for å ha kortisonpiller (fås på resept hos vet.) for hånden om faren skulle være ute, og han skulle få et bitt han reagerer ordentlig på. Det har ihvertfall fareddet livet til Lillepusen vår flere ganger.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #4 på: 13 Juli 2006, 11:48:43 »
Hadde en katt (døde ikke av bittet altså) som ble bitt av huggorm. Foten ble dobbel så stor, en gigantisk hevelse. Studerte litt og så tydelig pittet etter huggtennene...
 almenntilstanden ble uforandret på katten, spiste og drakk som normalt, men humpet på tre , vi fikk ordnet med en motgift tablett... han beit vekk pelsen rindt bittet og da kom hullene enda bedre frem. Daglig beit katten av skorpene, renset såret selv.....hevelsen forsvant, såret grodde og pelsen kom tilbake! Den katten husker var mest hissig etter å jakte på små fugla, lå alltid fjær uttover plenen......

ei veninne til mamma, katten hennes fanget huggorm rett som det var og tok med hjem...
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

lorang80

• Gjest
« Svar #5 på: 19 Juli 2006, 13:30:28 »
Søndag morgen fant jeg desverre min katt liggende død, midt på plenen med retning mot terassen som han har brukt å ligge under når han ville være i fred. Siden katten var bare 1år og 8måneder, var jeg ikke forberedt på noe slikt i det heletatt. Mandag tok jeg derfor med katten til vetrinæren for å finne ut årsaken, og til min store fortvilelse så kunne ikke de finne noen grunn til at katten skulle dø sånn pluttselig. Det eneste hun kunne foreslå var huggorm men at det var svært sjeldent med slikt utfall.

Jeg har derfor søkt litt rundt på nettet, og funnet ut at det er nærmest 100% sikkert, at det var huggorm som var årsaken til at min "lille venn" måtte bøte med livet. Grunnen til dette er at på fredag så var han litt sløvere enn vanlig, og lå med fotene rett ut til siden. men siden han ble bedre og bedre utover kvelden, så var det ikke noe problem å slippe han ut. Lørdag morgen kom han tilbake frisk og rask etter nattens aktiviteter. Derfor reknet jeg med at alt var i orden, og når han ville ut lørdagskveld, så var det ingen grunn til å nekte han det. Noe som viste seg å være fatalt.

Det virker etter all sannsynlighet, som at min katt ble bitt av huggorm på torsdag, og før all giften hadde forlatt kroppen så fikk han en ny (men dødelig) dose på lørdag. Derfor så er min anbefaling (uten at jeg er noen ekspert): Dersom katten blir bitt av huggorm, så er det kanskje best å holde den innendørs noen dager slik at giften får tid til å forlate kroppen.

Den eneste trøsten jeg finner midt oppi dette, er at jeg var "heldig" som fant katten. For det må være mye værre å ikke vite hva som har skjedd dersom han pluttselig ble borte.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #6 på: 19 Juli 2006, 16:33:21 »
Trist at du skulle miste katten din på den måten :( Katter skal visstnok tåle hoggormbitt bedre enn hund, men med dobbel dose, ble det for mye.
Jeg må jo si at den h......s hoggormen forsurer livet mitt i sommerhalvåret. Jeg har hund og liker å gå tur i marka, men på grunn av ormeplagen, blir turgåingen lagt til tur- og sykkelstier. Selv der treffer vi på den ganske ofte, og...da er det morderen i meg som kommer fram. Jeg dreper den med verdens beste samvittighet...ja, jeg vet den er fredet, ikke skjønner jeg hvorfor! De som sier at ormen vil stikke av så sant den har muligheten, kan umulig ha truffet på den!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19 Juli 2006, 16:57:44 »
der treffer vi på den ganske ofte, og...da er det morderen i meg som kommer fram. Jeg dreper den med verdens beste samvittighet...ja, jeg vet den er fredet, ikke skjønner jeg hvorfor!

Det skjønner ikke jeg heller!!!!!! Er livredd for orm, og skulle ønske huggormen kunne blitt utryddet!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 Juli 2006, 22:01:41 »
Så trist å høre om pusen din lorang80.  :icon_sad: