Skrevet av Emne: Hva slaks fór bruker du?  (Lest 3160 ganger)

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« på: 09 April 2005, 09:46:26 »
Fór er en av de viktigste tingene til katten. Katten må få i seg viktige næringstoffer og det livsviktige stoffet taurin. Hvis fóret ditt ikke inneholder taurin, så skift fór snarest.
Butikk fór er dårlig fór og inneholder mye vann lite næringstoffer og lite og ingenting taurin. Kjøp fór på dyrebutikk/vetrinær.
Det jeg lurte på var: Hva slaks fór bruker du?

Jeg bruker selv Royal Canin fórene. Inneholder mye næringstoffer osv. Jeg bruker og blande litt i fórene, men jeg bruker mest beauty and fit.

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
Foring
« Svar #1 på: 11 April 2005, 13:41:30 »
:wink: Her i huset går det på 90 % fersk mat
og 10% tørrfoder.

Jeg har drevet oppdrett av mer enn 220 katter,
har aldri hørt så mange meninger om tørfoder mm som det har
blitt fokusert på de siete 10 årene, for - 20-30 år siden var det få
levrandører med tørfoder, og mine katter vokste opp til store sunde, glade ikke
mangel på verken det ene stoffet eller det andre i kroppen.

Kattene mine ble 14-16-18 år gamle uten nåtidens tørrfoder
 :lol:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #2 på: 11 April 2005, 13:55:22 »
Vi forer med butikkfor til pus...itillegg spiser hun mengder med fugl+mus.....

Får sin årlige vaksine+helsesjekk hvert år....og er frisk og rask:-)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #3 på: 11 April 2005, 14:07:46 »
I min barndom gikk det i Friskies og Kitekat tørrfôr, men disse pusekattene jeg har nå tåler ikke sånn mat, derfor går det i Royal Canin og Eukanuba tørrfôr, pluss "godmat" i helgene, da blir det våtfôr med kitekat, en liten pose delt på 2 katter.

Merker at pelsen blir mye finere med skikkelig fôr, og det er jo veldig positivt! Problemet med kattene mine var at de fikk kronisk diaré av maten i butikken, de tåler heller ikke Iams Lightfôr f. eks... ( tror kattene mine er avhengig av en viss megde fett i maten  :wink:  )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Mat
« Svar #4 på: 11 April 2005, 14:33:28 »
Mine katter tåler all slags mat, enten det er Hills, Royal Cannin eller Iams.
Friskies eller Whiskas, våtmat i poser eller bokser, kattemelk, kjøttdeig, ost, svinehjerte, okse, svin,kylling eller tunfisk i gele.

Personlig tror jeg dette skyldes at jeg varierer mye helt fra kattungene er små, at deres tarmflore kalrer og "bakse" med all slags mat.

Ensidig kost som bare tørrfoder, gir kattene løs mage ,når de tester annen mat, det sier seg vel selv  at de reagerer :(  Slik er det med oss mennesker også, ensidig diettmat eller annen  ensidig mat, begynne på annen mat....vips urolig mage, diare, luft i magen osv :roll:
Pelsen på mine katter er tykke, blanke og ingen tegn til gal ernæring.

:twisted:  :twisted: Verden vil bedras  :twisted:  :twisted:

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #5 på: 11 April 2005, 14:39:56 »
Sitat fra: stressless

Hvilket tørr fór da? Hvis katten får friskies og kitkat som er ett av de dårligste forene, de inneholder et minimum av taurin osv...

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Re: Mat
« Svar #6 på: 11 April 2005, 14:43:55 »
Sitat fra: Aniscat
Mine katter tåler all slags mat, enten det er Hills, Royal Cannin eller Iams.
Friskies eller Whiskas, våtmat i poser eller bokser, kattemelk, kjøttdeig, ost, svinehjerte, okse, svin,kylling eller tunfisk i gele.

Personlig tror jeg dette skyldes at jeg varierer mye helt fra kattungene er små, at deres tarmflore kalrer og "bakse" med all slags mat.

Ensidig kost som bare tørrfoder, gir kattene løs mage ,når de tester annen mat, det sier seg vel selv  at de reagerer :(  Slik er det med oss mennesker også, ensidig diettmat eller annen  ensidig mat, begynne på annen mat....vips urolig mage, diare, luft i magen osv :roll:
Pelsen på mine katter er tykke, blanke og ingen tegn til gal ernæring.

:twisted:  :twisted: Verden vil bedras  :twisted:  :twisted:

Håper virkelig du blander fóret litt etter litt når du bytter. Ellers ender det med diare osv..
Er ikke noen tilhenger av å bytte foret vær dag!
klart kattene tåler friskies osv.. Men kjøper vi knekkebrød og vann hele tiden bare fordi det er billigere?

Foresten, veninnen min har skilpadde og creme brite fra diadora`s fine katter har de! Kjenner du elin og hennes oppdrett?

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #7 på: 11 April 2005, 14:48:53 »
Sitat fra: Katie
Sitat fra: stressless

Hvilket tørr fór da? Hvis katten får friskies og kitkat som er ett av de dårligste forene, de inneholder et minimum av taurin osv...

får stort sett tørrfor fra felleskjøpet....ellers så byttes det på av merker og smaker:-)
Magen hennes fikser det helt fint....katter er stort sett ikke så ømfintlige i magen som feks hunder!!

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #8 på: 11 April 2005, 14:52:19 »
Håper virkelig du blander fóret litt etter litt når du bytter. Ellers ender det med diare osv..
Er ikke noen tilhenger av å bytte foret vær dag!
klart kattene tåler friskies osv.. Men kjøper vi knekkebrød og vann hele tiden bare fordi det er billigere?

Foresten, veninnen min har skilpadde og creme brite fra diadora`s fine katter har de! Kjenner du elin og hennes oppdrett?
SVAR:

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #9 på: 11 April 2005, 18:17:09 »
Hvorfor skal jeg blendet edette ??

Kattene har ikke godt av og få et tørr fór (f. eks hill´s kitten) en dag også bytte rett til et anent fór(f.eks RC kitten)
Det står nøye forklart på RC sine hjemmesider, på pakken og i RC kataloger. I tillegg er dette anbefalt av vetrinær og oppdrettere.
Grunnen er at katten får uvant mat og dermed kanskje ikke vil spise fóret eller sår mageproblemer og diare.

Mine katter får ikke billigmat.

Så bra, det så bare ut slik i innlegget ditt skjønner du. Hva slaks fór bruker du da? Dessuten er butikk fór DYRERE enn dyrebutikk/vetrinær fór. Du betaler ca 4.50 kr dagen for whiskas og 2.50 kr dagen for RC,

Ja, jeg kjenner Elin veldig godt :)

Så fint. Jeg har selv aldri truffet henne. Bilde av creme briten her:

http://www.kattesnakk.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=356
http://www.kattesnakk.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=355

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #10 på: 11 April 2005, 18:46:05 »
Så det slik ut i innlegget mitt ? hmhmhm.

Mine katter spiser rå mat, svinhjerte, kjøttdeig, rått  svine/oks/kyllig kjøtt
hvalkjøtt, reisdyr, elg mm, rå og kokt sei, tunfisk i gele, noen typer Whiskas poser,
whiskas melk, og jeg regner ikke dette som billigmat
Tørfoder står framme bestandig, som er kjøpt i Zoo butikk :))

Mine katter og kattunger spiser verken billig eller lettvint mat :o

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #11 på: 11 April 2005, 20:13:48 »
Så det slik ut i innlegget mitt ? hmhmhm.

Mine katter spiser rå mat, svinhjerte, kjøttdeig, rått  svine/oks/kyllig kjøtt
hvalkjøtt, reisdyr, elg mm, rå og kokt sei, tunfisk i gele, noen typer Whiskas poser,
whiskas melk, og jeg regner ikke dette som billigmat
Tørfoder står framme bestandig, som er kjøpt i Zoo butikk :))

Mine katter og kattunger spiser verken billig eller lettvint mat :o

Whiskas poser er ikke helt bra, men når du har kvalitets tørr fór gjør det ikke noen ting. Da får katten nok næringstoffer gjennom kvalitetsbutikktørrfór og litt kos med Posjonsposer.
Paris liker ikke posjonsposer med fisk, hun liker bedre de med kylling, kanin, kalve kjøtt, lamm osv...

Begynnte å lure på hva slaks oppdretter du var da jeg så innlegget ditt. :D  missforsto litt jeg.

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #12 på: 12 April 2005, 13:01:12 »
Mine katter får mest tørrfor. Varierer etter hva de liker best i øyeblikket. Royal Canine, Eukanuba, Iams og Purina er de mest populære her i huset. Merker meg at de setter stor pris på variasjon. Av ferdiglaget kattemat liker de kun tørrfor, har aldri fått noen av dem til å spise våtmat, ikke engang når de var kattunger. 3 av dem liker kokt eller rå fersk fisk, den fjerde har aldri i sitt liv rørt hverken kylling, fisk eller annen type fersk mat. Han pleier heller ikke å spise det han fanger (av og til spiser han hjernen(!) når han fanger mus. Kun hjernen, både øynene, snuten og resten av musa er intakt...). En gang spiste han hele byttet sitt forresten, det var en hare. Det var litt av et syn når han kom slepende med haren som var like stor som han selv! Så har vi 2 som i tillegg til fisk også spiser karbonadedeig, kylling og annet kjøtt om de får det.
Alle elsker matfløte, gjerne sammenpisket med egg. Men det får de svært sjelden, tror de legger fort på seg av den type mat.
Hadde gjerne sett at jeg hadde klart å få han som kun spiser tørrfor til også å spise andre ting da han har en liten fettpute på magen. Tørrfor er jo veldig energirikt da det er så konsentrert. Har forsøkt å porsjonere ut maten men det blir mye stress, spesielt når vi har 4 stykker. Heldigvis pleier han å rase av seg den fettputa på sommeren siden han er mye mer aktiv da.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #13 på: 14 April 2005, 21:00:07 »
Til han yngste royal canin kitten.
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #14 på: 19 April 2005, 01:36:11 »
Sitat fra: Darkness
Til han yngste royal canin kitten.
Og nå Hills  :)

Utlogget cyberkit

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.norsk-museklubb.com
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #15 på: 20 April 2005, 10:11:36 »
jeg bruker Hill's Kitten Tunfisk, d r det eneste Ayla's mage tåler, iallefall av alle de forskjellige jeg har prøvd til henne :roll:

men jeg er kjempe fornøyd med Hill's jeg, vi brukte det da vi hadde persere oxo  :D
Ayla

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #16 på: 20 April 2005, 11:03:11 »
Bruker Hill`s kitten.

Martha Elise

• Gjest
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #17 på: 24 April 2005, 14:27:56 »
Katten vår får Royal Canin Kitten, og det skal hun få til hun er et år. Men jeg lurer litt på hvilket for jeg skal gi henne etter det? Hun er huskatt, skal bare være inne, har mellomlang pels og er sterilisert.
Ellers så får hun kokt sei og torsk på helgene, det er det beste hun vet! og  en sjelden gang får hun våtfor.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #18 på: 24 April 2005, 14:41:07 »
Sitat fra: Zita
Bruker Hill`s kitten.
Vi også nå,sammen med royal canin kitten 34 :thumbsup:

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
Hva slaks fór bruker du?
« Svar #19 på: 15 Mai 2005, 18:38:10 »
Vi forer med Olivers cat adult, royal canin hair and skin og prøver nå også Oral sensitiv fordi villkatten vår(som vi tok til oss for ho var så tynn og skabbete) har en del tanstein som skal fjernes neste gang vi skal til dyrlegen.
Ellers så får dei boksmat ca 1 gang i uka, då er det enten whiskas sine prosjonsposer eller cat exclusive boksmat som vi kjøper på dyrebutikken.
Har og prøvd å gi kattene kjøttdeig, men det likte bare Amadeus og kattene mine er ikkje så veldig glad i kokt fisk heller, bare bittelitt :cool: