Hmm. Jeg tror redselen for grevling og rev i forhold til katt er noe overdrevet. Når det gjelder katter som er vant til å ferdes ute i skog og mark tror jeg ikke det er så farlig. Vi har både rev og grevling rundt huset og har ikke opplevd noen farlige situasjoner i forhold til det. De største hannkattene våre er rundt 7-8 kilo og ikke særlig mindre enn en rev (en voksen rev veier 5-10 kilo), dessuten tror jeg de har vett på å holde seg unna. Tror ikke det er så ofte at rev tar katt, og da gjerne kattunger eller uerfarne innepuser som har forvillet seg ut. Men det kan selvsagt skje.
Når det gjelder grevling er vår efaring at kattene ikke bryr seg om dem og omvendt. Har truffet på en grevlingfamile flere ganger når jeg har vært ute sammen med pusene mine om kvelden. Hverken grevlingene eller kattene viser noen interesse for hverandre. Hvis en grevling skal bite må den føle seg truet uten å ha noen fluktvei. Og den er jo heller ikke noe rovdyr som kan tenkes å jakte på kattene, noe en rev kan gjøre. Det eneste som irriterer meg med grevling er at de graver opp plenen vår! Jeg er mer redd for hoggorm jeg. Alle tre hannkattene våre har blitt bitt av hoggorm en gang hver, og det holdt på å gå riktig galt med 2 av dem. Dessverre er de veldig nysgjerrige på hoggorm ennå. Synes det er best å bære hoggormene langt inn i skogen om jeg ser noen!