Skrevet av Emne: Bi-lyd på hjertet...  (Lest 1680 ganger)

Siljepilje

• Gjest
Bi-lyd på hjertet...
« på: 26 Juni 2006, 21:22:11 »
Er det noen som vet noe om katter med bi-lyd på hjertet?

Det jeg vet er at de helst ikke skal bli stresset...

Fikk vite det at Lucky har en bi-lyd på hjertet da jeg kastrerte henne... :skjelveleppe:
Er litt engstelig for dette, for jeg vet at hun blir litt stresset når ungene her flyr rundt, siden hun er litt engstelig og sky i utgangspunktet...

Blir kjempetakknemlig hvis noen vet noe om det... :bigarmhug:

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
SV: Bi-lyd på hjertet...
« Svar #1 på: 26 Juni 2006, 21:28:08 »
Bi-lyder på hjertet kan komme av forskjelige årsaker. Hvis jeg var deg, ville jeg sjekket om katten har HCM. Dette gjøres med ultralyd. I norge er det bar på Jeløya de har nok erfaring og utstyr til denne testen. I sverige er det fler muligheter. Dessuten vet jeg at Rorak har leid inn Torkel Falk fra sverige for å teste en del katter i Stavanger.

Du kan lese om HCM på f.eks(du må lete litt rundt på siden

www.pawpeds.com

Siljepilje

• Gjest
« Svar #2 på: 26 Juni 2006, 21:44:25 »
Takk! :bigarmhug:
Jeg har faktisk lest den artikkelen før...
Det er mye interessant der.

Noen som har flere tips / forslag?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26 Juni 2006, 21:54:39 »
Det kan være ulike årsaker til bilyd på hjerter hos katt som fiskerjentas skriver.
Ulrik har en bilyd på hjertet som kommer av en feil på ene hjerteklaffen. Dette er en meget sjelden tilstand hos katt, men er mer vanlig hos hunder.
En veterinær sa til meg en gang at det er sjelden at en innekatt dør av hjertefeil, den dør oftest med hjertefeil. Og det var jo betryggende for meg å høre i hverfall.
Så det trenger ikke å være noe alvorlig med hjertet til Lucky. Greit å finne ut hva det kan komme av.

Katter med hjertefeil begrenser selv sitt aktivitetsnivå. De blir ofte fortere trett når de leker, peser lettere og kan bli litt blålig.
Har ikke sett noen av disse symptomene hos Ulrik, hverken nå eller når han var kattunge. Eneste jeg kan se er at han vil ligge med hodet høyt, så derfor har han alltid en pute i kurvene sine. Dette er for å kompensere for hjerteslagene er jeg blitt fortalt. Ligger han sammen med oss i sengen, så bruker han føttene våre til pute slik at han kommer med hodet høyere enn resten av kroppen.

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #4 på: 26 Juni 2006, 22:08:06 »
Jeg har desverremistet to katter pga HCM(far og sønn) og det er arvelig. Selve lidelsen gir oftere blodpropp, og da har det lite å si om de lever ute eller inne.

Her er en side på engelsk, som beskriver forskjellige typer hjertelidelser hos katter
http://www.vin.com/VINDBPub/SearchPB/Proceedings/PR05000/PR00035.htm

Siljepilje

• Gjest
« Svar #5 på: 26 Juni 2006, 22:09:52 »
Men er det vanlig å teste huskatter / Katter som ikke skal i avl for dette?

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #6 på: 26 Juni 2006, 22:25:56 »
Nei ikke her i Norge ihvertfall. Men da kan du få et mer nyansert bilde av hvor bilyden kommer fra mm
Det er få som tester avlskattene sine også her i Norge(desverre)
En forstår kanskje ikke alvoret før en har opplevd noe lignende det jeg har opplevd. Jeg testet jo ikke før jeg heller. Jeg viste ikke hva HCM var heller. Men mine katter hadde ingen bilyder eller noen lett synlige tegn på at noe var feil heller

Siljepilje

• Gjest
« Svar #7 på: 26 Juni 2006, 22:38:19 »
Vet du hvor mye en sånn undersøkelse koster?

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #8 på: 26 Juni 2006, 23:57:39 »
ca 1000(ettusen)

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #9 på: 30 Juni 2006, 18:19:03 »
Har akkurat kommet tilbake fra Jeløya nå, for å teste Esthers hjerte(hun skal brukes i al) og undersøkelsen kostet 875 kroner.
Jeg snakket litt med haldor og han sa at det hendte de testet huskatter som de fant bilyder, galopp rytme ol ved vanlige undersøkelser. Det er vist ganske vanlig med hjertefeil på huskatter forstod jeg.
Han var enig i at det var lurt å finne ut årsaken til bilyden

Mvh Ellen