Skrevet av Emne: Diskusjon....støtte huskatt avl kontra eks DB  (Lest 1058 ganger)

Attack`s

• Gjest
Diskusjon....støtte huskatt avl kontra eks DB
« på: 26 Juni 2006, 21:12:20 »
Vil ikke ødelegge tråden til Fiamor,så lager en ny en jeg.

Det å få huskattunger fra privatpersoner eller det å ta til seg en allerede hjemløs en.
Dette skal være en helt generell diskusjon,og jeg mynter ikke på noen her på forumet som har hatt huskatter som dem har gitt bort.

Når det er sagt,så ville jeg også heller hatt en huskattunge fra en privatperson som kastrerer huskatten(e) sine etter en miss,vaksinerer,helsesjekker og selger kattungene sine,med pålag om å finne hjem som vil kastrerer ungene når dem er gamle nok.
For uhell kan skje,og kanskje ikke uhell,men at en tar lærdom av sine feil.

Det mest rettferdige var å ta en katt fra en organisasjon.

Er mange som får kattunger her rundt meg også i disse tider.
Dem klager i høst og vest,men når ordet kastrering blir nevnt,så fnyser dem...penger på en katt,,dyrt  :icon_neutral:
Hadde jeg skulle hatt en kattunge,så hadde jeg ikke ville hatt av dem det står ihvertfall helt klart.

Siljepilje

• Gjest
SV: Diskusjon....støtte huskatt avl kontra eks DB
« Svar #1 på: 26 Juni 2006, 21:41:33 »
Helt enig, Veena!! :icon_smile:
Jeg ville heller tatt imot en katt i fra dyrebeskyttelsen / noen som viste ansvar for kattene sine enn å være så egoistisk å sette kattunger på min egen huskatt, bare fordi hun er fin...
Vi har et stort katteproblem her i Norge, og vi har allerede alt for mange løskatter og en fullbooka dyrebeskyttelse. Ønsker heller å hjelpe til med å bidra med å støtte dem, enn å la folk få kull etter kull på huskattene sine...
At ikke folk kan lære??
Jeg vet at kastrering er dyrt, iallefall på hunnkatter, men det er rimeligere enn p-piller, og ikke kreftfremkallende.

Men nå var det nå sånn at jeg fant Lucky alene og forlatt, og siden dyrebeskyttelsen eller mattilsynet ikke kunne ta henne, måtte jeg ta vare på henne  selv :icon_mrgreen: Lille skjønne pusen min...
Men jeg tar ansvar, og er ikke en av dem som gir F* i dyra sine...
« Siste redigering: 26 Juni 2006, 22:02:09 av Siljepilje »

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 Juni 2006, 21:50:04 »
Jeg har tatt til meg en hjemløs kattunge som kom "på døra", en kattunge fra en gård født av en fjøskatt og en "voksen" omplasseringskatt.

Det er veldig vanskelig det der, for det er ikke kattene sin feil at mennesker ikke tar ansvar for dyrene sine og kastrerer dem eller sørger for at de får et godt hjem på forhånd før man får kull. Jeg er for kastrering, det er altfor mange katter som blir forlatt fordi eierne ikke vil ha de mer, ikke tar seg råd til å kastrere de osv. Grunnene er mange.

Jeg har en nabo som har en huskatt og jeg har spurt henne om hun skal kastrere henne osv (har sagt at det lønner seg osv, hint hint), og da har hun svart at ja det skulle hun etterhvert. Men så viser det seg at katten har fått et kull på 5 kattunger, hun ville visst ha et kull på katten før hun kastrerte henne, "for hun er jo så søt".
Hun spurte meg om jeg ville ha en, men da sa jeg at det skulle hun ha tenkt på før hun ville ha et kull, det er altfor mange hjemløse katter/kattunger ute så hvorfor lage flere? Jeg ble litt sur for jeg lurer veldig på hva som kommer til å skje med disse små. Eieren var veldig egoistisk i den avgjørelsen, syns jeg, for hun gjorde det bevisst.

Men når det kommer til saken, så skjer dette at eiere ikke vil bruke penger på en katt for det er "bare" en katt, det syns jeg er forkastelig, og tror ikke det finnes noe fasitsvar. Det jeg gjør er å opplyse folk jeg snakker med (de som har katt) om hvor viktig kastrering er. Og det er jo bare en engangssum!
Men såklart det er bra å støtte organisasjoner som Dyrebeskyttelsen, men jeg tenker også et liv er et liv og det er samme hvor det kommer fra, fra DB eller privatperson.

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #3 på: 26 Juni 2006, 21:59:44 »
Enig med deg der Bianca :icon_smile:
Selv om eigeren av en huskatt har latt den bevisst få kattunger, så er det jo ikke disse stakkar kattungene sin feil.
Og det å heller velge en katt fra DB kan gi det resultatet at disse kattungene blir husløse om ingen vil ha dem.
Det er en svak linje der, mellom de kattene som har fått husrom hos DB, og disse kattungene som kanskje ikke finner seg nytt hjem.

Jeg hadde jo for litt siden en huskatt her med kattunger, der Amadeus kommer fra. Dette var ikke noe bevisst å gjøre denne katten drektig, det varet uhell ved at hun ikke kom tilbake for å få pillen sin i tide. (Var på vift i 2 uker). Denne huskatten går fremdeles på pillen, mens matfar sparer penger til kastrering.

Så det er mange eigere der ute også som ikke gjør dette bevisst.
Men de som gjør det bevisst har jeg ikke mye til overs for, men jeg vill heller ikke skyve disse kattungene ut i kulda. Det er da ikke dems feil...

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 26 Juni 2006, 22:04:43 »
Enig med BiancaP.
Jeg har jobbet i DB og har ikke bare positive minner.
Skal ikke gå så nærme inn på hvor, når eller detaljer, men jeg ville ikke hatt en katt som var sterkt preget etter et tøft liv og som tydelig var preget av dette - når DB unnlater å fortelle hvordan katten er, og til og med lyver for å bli kvitt de mest krevende/agressive kattene.

Ja, bestanddelen av huskatter er enorm, men det er ikke kattungenes skyld at mennesker ikke kastrerer, og enten det gjelder en huskatt som kommer fra en eier som ikke har kastrert katten sin eller en hjemløs katt som har født evt DB-katt, så syns ikke jeg at man absolutt skal velge en DB katt fremfor en katt som bevisst er avlet fram - det er jo ikke kattens feil !

Skal man "straffe" kattungene som kommer fra bevisst avl på huskatt ved å bevisst velge en DB-katt ?
Det ender jo ofte med avlivning, og personlig syns ikke jeg det spiller så stor rolle hvor katten kommer fra, det er uansett snakk om et liv som ikke kan noe for hvordan den kom til verden, og hvem av dem man ønsker å redde kan da ikke ha noe å si.
Noen blir reddet, andre dør, og når det gjelder huskatter er det stort sett tilfeldigheter som avgjør hvem som får et hjem og hvem som blir avlivet.
Min huskatt kommer fra et hjem med sløv eier av kattemor, som avlet de frem med flere kull - enten fordi hun var sløv eller fordi det var bevisst. Ikke vet jeg, men jeg har ikke angret et sekund på at jeg dro dit og fikk meg huskatt - det er ikke min huskatt sin feil at eier av kattemor ikke kastrerte/steriliserte mammaen hans, og hadde ikke jeg tatt han med hjem til meg, hadde han endt sitt liv slik de tre søsknene som ikke fikk noe hjem gjorde: Med døden.
En kattunge er en kattunge, og de bør være like mye verdt enten de kommer fra et avlet hjem eller er DB-katt, og jeg syns ikke jeg støtter avl av huskatt selv om jeg valgte en katt fra et slikt hjem.
Jeg valgte den katten jeg ville ha, og ikke fra DB- da jeg har dårlig erfaring med DB og den måten å drive på.
Ikke et vondt ord om tanken bak, men det er ikke alt ved DB som er like bra, eller alle avdelinger som er like seriøse, og jeg vet om flere Db-katter som er gitt tilbake til DB i ettertid, fordi katten var helt annerledes enn de fikk opplyst da de hentet dem.
Jeg syns heller ikke at det å bruke fem timer på å fange villkatter som senere er så ville at de angriper og må avlives via en lang sprøyte mens de sitter i buret er spesielt seriøst.
Det viktigste når man skaffer seg huskatt må være å finne en katt man har lyst på, en katt man faller for - ikke om den bor hos Dyrebeskyttelsen eller hos privat hjem. Uansett redder man et liv fra en relativt sikker død.
« Siste redigering: 26 Juni 2006, 22:06:51 av Kismet »

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 26 Juni 2006, 22:19:37 »
Dette har jeg vel sagt på et annet forum en eller annen gang, om svært engstelige katter,agressive katter,katter med store adferdsvansker til å bli trygge katter i et privat hjem.
Jeg syns dem burde få sovne stille inn hos dyrlegen.For å ha psykisk vondt er like smertefullt som det å ha det fysisk vondt,om ikke verre,fordi det ikke er synlig.

Jeg har jo selv oppfostret morsløse katter 2 ganger,så det må ikke misforstås at jeg har noe i mot huskattene i det hele tatt.
Det er de useriøse katteeierene jeg har noe imot.

Jeg hadde gjerne åpnet hjemmet for en hjemløs katt som stod på døra uten eier,men jeg hadde ikke valgt en katt fra DB selv.Grunnen er kanskje kynisk,men siden jeg driver oppdrett,så vet man ikke alltid hva man får fra dem heller,for neimen er det ikke bare friske katter dem omplasserer-men jeg vil heller ikke der skjære alle katter under en kam.

Var jeg på let etter en huskatt i dag,så hadde jeg med glede tatt i mot en fra feks Amahel sin små,eller andre seriøse katteeiere.

Men jeg ville ikke valgt en kattunge fra naboen min  :icon_idea:

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 26 Juni 2006, 22:45:32 »
Etter min mening blir huskattavl aldri seriøst, så lenge det finnes så mange katter her i landet som tenger et godt hjem. Klart man kan være uheldig, men da synes jeg helsesjekk, vaksiner og at man tar noen kroner for ungene skal være en selvfølge. Men det ansvarlige å gjøre er å kastrere kattene før de i det hele tatt slippes ut. Og har man ikke råd til det, nei da får man vente med å skaffe seg katt til man har spart opp litt penger. Men det er nå min mening  :icon_razz:

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #7 på: 26 Juni 2006, 22:46:30 »
Takk Attack's for at du ville valt en pus av meg :bigarmhug:

For å opplyse, så er det fremdeles en kattunge igjen som trenger nytt hjem.
Men om ingen ønsker henne, så blir hun boende sammen med matfar og mammen sin :)
Ikke tale om at hun skal avlives av den grunn!!!

Siljepilje

• Gjest
« Svar #8 på: 26 Juni 2006, 22:47:51 »
Etter min mening blir huskattavl aldri seriøst, så lenge det finnes så mange katter her i landet som tenger et godt hjem. Klart man kan være uheldig, men da synes jeg helsesjekk, vaksiner og at man tar noen kroner for ungene skal være en selvfølge. Men det ansvarlige å gjøre er å kastrere kattene før de i det hele tatt slippes ut. Og har man ikke råd til det, nei da får man vente med å skaffe seg katt til man har spart opp litt penger. Men det er nå min mening  :icon_razz:
:icon_smile: :icon_smile:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #9 på: 26 Juni 2006, 23:05:35 »
Her var det mange kloke svar og denne diskusjonen er det ingen som kommer til å klare å slutte. Ikke fordi vi er så flinke og snille eller kloke, men fordi vi alle har en omsorg for katter og dyr. Den ene er ikke bedre en den andre. Og slik jeg forstår de fleste svarene her så hadde ingen sakt nei takk til å redde en katt uanset om den kommer fra "naboen" eller DB.

Jeg har opp igjenom mitt liv hat mange dyr, men mest katter. Kattene er bare matet ute, og to fikk jeg lov til å ha inne, da jeg bodde hos mine foreldre. Senere kjøpte jeg min første Norske Skogkatt og angrer ikke på det, men jeg kunne ha brukt alle de pengen på å hjelpe andre husløse katter. Men igjen gikk jeg å kjøpte 2 nye Norske Skogkatter og har heller aldrig angret på dette valget.

I dag sitter jeg med 5 katter.

Min kjære gamle Noske Skogkatt som er 12,5 år gammen.

Og så har jeg en som kom til meg fordi den bestemte matfar/mor ikke ville gjøre sin katt til en halv katt med å kastrere den. Men avlive kattunnger var ikke så vanskelig.

Jeg har en annen katt som kommer fra en av Db sine gårder, og hun har jeg jobbet med i minst 6 år føre hun kom på fanget og turte å bli der for å få kos. Denne katten hadde levd alle sine dager i det lille buret sammen med sine søsken og mammakatt.

Den neste jeg har er en pappeske katt, som min man fant på jobben i ei hylle...Hurra for slike katteiere som bare setter ut sine nyfødde kattunger for å dø.

Min siste katt er en katt som kom hjem til meg for matmor kunne ikke ha henne lenger. Hun bodde jo så trangt på sit pikerom for kjæresten hadde gjort det slutt og hunden til mamma og pappa liker ikke katter. I dag er min katts forige eier sammen med sin kjæreste. Og det pga at hennes katt nå bor hos meg.

Det jeg prøvde å si med allt dette er at: Jeg hadde ikke villet valgt bort noen i dag og jeg hadde kommet til å gjort akkurat de samme valgene en gang til. Fordi det er vært det...Kan ikke leve uten dem og elsker dem over alt her på jorden.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #10 på: 03 Juli 2006, 17:42:27 »
Helt enig i alt som blir sagt her eg! Men eg går heller i avisene og finner katter som gis bort, en å gå til DB, for eg vet det er mange som går til DB for å hjelpe kattene!
Eg kastrerer/steriliserer kattene mine, det lærte eg etter at første pusen kom hjem fødende med første katten halveis ute :( (ungen overlevde men ble syk)

Typen mener at eg har, som Kattemor skrev, halvert Meeko ved å kastrere ham, ved å ta vekk kjønnsdriften hans.. for nå vil ha jo ikke han den gleden! og eg klarer ikke å få ham til å skjønne noe annet.. *mumle noe om sta mannfolk* Men får eg en katt til, så skal den kastreres den og!

Hadde eg fått kattunger selv, på en huskatt, hadde eg nok vaksinert de og gitt dem ormekur og solgt dem for litt.. mest for å ikke få så masse useriøse mennesker på tråden.. 

Katter er verdens herligste dyr, og de skal behandles som det!  :love:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

ellenh

• Gjest
« Svar #11 på: 03 Juli 2006, 20:38:46 »
Jeg synes på ingen måte det å få en huskattunge rett fra mora er en mindre samvittighetsfull handling enn det å få en DB-katt, uansett om den er planlagt eller ikke. Gir ikke f.eks. jeg en slik kattunge et godt hjem, kan den for alt vi vet ende opp som en DB-katt senere i livet, eller værre; bli avlivet eller behandlet dårlig. Det er selvsagt kjempeflott å gi en omplasseringskatt et hjem, men det er også fint å forhindre at andre katter ender opp med å lide samme skjebne. Det er et vanskelig spørsmål, for det er klart man har sympati for de hjemløse kattene! Jeg skulle gjerne tatt med meg hjem hver eneste katt oppe i kattehuset jeg jobber på! Jeg synes at hvis man først mener det mest ansvarlige for huskatteiere er å skaffe seg en omplasseringkatt, kan man like så godt trekke inn rasekatter og stille spørsmål om det ikke ville vært mer ansvarlig for rasekatteiere å gi en DB-katt et hjem enn å kjøpe seg en rasekatt. For som vi alle her på forumet mener; det er altfor mange katter her i verden, noe som desverre gjør at mange ikke får noe hjem.
Vi mener nok alle her at det å ha et dyr innebærer ansvar. Desverre er ansvar og engasjement noe man ikke kan kreve av folk. Eller kanskje riktigere, noe man ikke kan FORVENTE. Jeg vil si at å være bevisst og ansvarlig med tanke på kastrering er noe engasjerte og aktive katteeiere er. Mitt inntrykk er imidlertid at de fleste katteeiere ikke er engasjerte katteeiere. Og på en måte kan man ikke kreve at folk skal engasjere seg i alt de gjør, mange er bare interessert i å ha en katt og nok med det. Kanskje er det å få gatemixer på katten sin det koseligste i verden for dem. Er det riktig av oss å kreve at de avstår fra dette, nettopp fordi VI mener det er det riktige? Det finnes alltid folk som brenner for en sak, og som mener alle må engasjere seg i det samme spørsmålet. F.eks. er jeg dritopptatt av politikk og det å avgi stemme, men hvor mange gidder det? Antirasisme f.eks., er noe av det viktigste jeg veit. Jeg synes selv at jeg kan kreve at folk engasjerer seg i det, men desverre kan jeg ikke det. Folk velger nemlig selv. Jeg skulle ønske at alle kunne være bevisste når det kom til akkurat dette, og jeg meiner det ville vært det absolutt beste, men igjen; folk engasjerer seg i det som er de nærmest. For mange er katten bare en katt, og nok med det. I en utopisk verden ville alle gjort det jeg synes er best, men utopia vil jeg nok aldri finne.

Spørsmålene jeg stiller her er ikke nødvendigvis mine meininger, jeg synes det er vanskelig å gjøre seg opp meininger rundt slike ting nettopp fordi jeg også respekterer andre menneskers individuelle valg og tanker. Man gjør seg opp tanker om ting og har sine verdier ut fra hvordan man selv ser verden. Noen ting gidder man bare ikke engasjere seg i, selv om man VEIT at det trengs. Folk lukker øya. Jeg kan jo f.eks. spørre hvorfor ikke alle her inne er veggiser. Hvert eneste medlem her inne er jo dyreelsker og rimelig engasjert i dyrevern. Jeg tror alle dere VEIT hvordan slaktedyr blir behandla, og jeg har lest argumenter her om at "jeg skulle gjerne vært veggis, men jeg er bare så glad i kjøtt" o.l. Da lukker man jo øya. Det er nok det samme med huskattavl.
Jeg synes at man ikke kan være sint på mennesker som mener noe annet enn en selv, eller som ikke engang gidder å gjøre seg opp en meining om ting en selv føler veldig sterkt rundt. Hadde det vært sånn ville jeg ha vært sur på alle kjøttetere her inne, og jeg ville vært sinna på alle som ikke stemmer eller engasjerer seg i antirasisme. Det eneste jeg kan gjøre, er å jobbe aktivt for å formidle slike ting til andre, slik at de muligens selv føler at de må ta et standpunkt! For meg er det den rette måten å bruke energien sin på.
Nå har jeg kanskje rota meg helt off topic her...

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #12 på: 03 Juli 2006, 21:33:12 »
Kjempeflott innlegg Ellen!!  :icon_smile: