Skrevet av Emne: Hjemløs kattunge  (Lest 793 ganger)

Charlotte

• Gjest
Hjemløs kattunge
« på: 25 Juni 2006, 19:51:58 »
Min venninne i Bodø ringte meg tidligere i kveld og fotalte at hun hadde funnet en kattunge ikke så langt fra der hun bor.
Den satt i over et døgn å gråt før de turte å ta den inn (med tanke på at det kanskje var en mor til stede)
De vil jo selvfølgelig hjelpe den lille, men er usikker på hvordan siden der ser veldig ung ut

Den bør vel få noen form for morsmelkerstatning? Vikingmelk?
Og er det noen av dere som har gode råd slik at den får det best mulig?

Legger til at de har katt fra før,så håpet er at hun kanskje vil ta litt vare på den

Bildet er tatt med mobil så det er ikke av beste kvalitet, men dere ser ihvertfall hvor liten han er

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Hjemløs kattunge
« Svar #1 på: 25 Juni 2006, 20:01:18 »
Stakkars liten :icon_sad:
Du får kjøpt morsmelkerstatning hos dyrlegen, og i dyrebutikk.. Dette bør katten få, i tillegg til kitten-fôr.
Frem til dere får kjøpt, kan man gi lunken fløte, gjerne blandet med en eggeplomme.

Håper dette går bra!!!

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 25 Juni 2006, 20:06:28 »
Oi, den var ikke stor nei :icon_sad: Tipper ca. 3, maks 4  uker. Hos veterinæren har de morsmelkerstatning for katter som man kan prøve å gi, ellers tror jeg geitemelk(?) kan brukes til kattunger. Tørrfor til kattunger kan den også begynne å spise etterhvert, f.eks. Royal Canin Babycat. En liten tissekasse må den også ha, sånn at den blir renslig. Den bør ikke ha for stort område å være på, for da er risikoen større for "uhell" om den ikke rekker fram til kassa i tide  :icon_sad:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 25 Juni 2006, 20:17:54 »
Dakar aaa..  :love: Sier som de andre! Kontakt dyrlegen. Hun vil vite hva som er det rette å gjøre. Husk å kjøpe laktosefri hvis du vil gi katten melk.

Charlotte

• Gjest
« Svar #4 på: 25 Juni 2006, 20:20:48 »
Tenkte selv at den var rundt 4 uker, men har ikke erfaring nok til å anslå alder egentlig.

Pratet med henne nå og hun hadde kontaktet dyrelege per tlf. Han sa at hun skulle blande eggeplomme med H - melk. Så nå har den lille fått i seg litt mat ihvertfall.

Katten de har ifra før murrer og freser en del, men går omveier rundt kattungen så jeg vil tro at hun ikke kommer til å skade den.Å at det vil gå seg til over tid.

Har også avtalt med henne at hun kan gå inn her selv med mitt brukernavn for å lese på eventuelle svar.

Bør han ikke få ormekur også nå?

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 25 Juni 2006, 21:01:22 »
En ormekur er nok lurt ja.
Charlotte,kan du ta kontakt med meg på PM?

Gjelder litt hjelp til knøtten  :wink[1]:

Charlotte

• Gjest
« Svar #6 på: 25 Juni 2006, 21:38:53 »
Takk for alle svar og spes takk til deg Attack's  :biggrin:

Kattungen er selvfølgelig veldig oppmerksomhetssyk, og hyler etter henne når hun går ifra henne.
Noen som har noen råd (om det finnes) slik at den kanskje vil slå seg til ro alene av og til.
De er fullt klar over at det er et stort ansvar de har tatt på seg og vet at det vil kreve mye av dem, men vet at bla med valper hjelper det ofte
å ha en klokke under pledd ol

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 25 Juni 2006, 21:49:41 »
Ingen årsak.

For dem som er nysgjerrige,så er det rett og  slett noen kittens poser jeg skal sende oppover,siden jeg ikke kommer til å tynge flyreisen med mat for ene kattungen min eventuellt  :wink[1]:

Men siden dem har en katt fra før...hunn eller hannkatt? Kastrert?
Jeg har tidligere tatt meg til småtasser og hannkastraten tok dem til seg etter kort tid og gav dem kjærlighet på katters vis.

Det med klokken var jo lurt,og ellers kanskje sette på en radio?
Ha kattungen på et lite område,jeg vil si en liten kasse om det lot seg gjøre som den ikke kunne klatre ut av i starten,med myke tepper og kanskje et par bamser i ?

Charlotte

• Gjest
« Svar #8 på: 25 Juni 2006, 22:00:44 »
Alva (katta de har fra før) er ikke kastrert nei.

Hun prata på å dra til dyrelegen i morgen med den
Hun har veid den nå etter den har fått melk og da veide den 320 gram
Jeg synes ihvertfall det hørtes vanvittig lite ut....

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 25 Juni 2006, 22:03:22 »
Sier det samme som Linda, Royal Canin morsmelkserstatning, og Babycat foret. Og masse kos og oppmerksomhet. Legg henne på en varm plass, gjerne på et bad med varmekabler. At den hyler etter venninda di er vel fordi den er redd for å bli forlatt stakkar! Det kan hjelpe å ha på en radio når hun skal være alene. Lykke til med pusejenta! Og den andre katten kommer nok til å godta henne, det tar vel bare litt tid. Er det en hunnkatt? Hadde ville skilt de to kattene til den voksne har godtatt henne helt, for sikkerhets skyld.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 25 Juni 2006, 22:05:11 »
Oj, 320 gram ja, det var lite! Den kattungen som venninda til søstra mi fant nå før helgen var 700 gram, og jeg syntes HUN var lita! :icon_eek: Det er veldig viktig med et godt for med mye fett i! Da vokser hun seg stor og sterk! :) :love: søte pusejenta..

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 25 Juni 2006, 22:06:04 »
Kattungene mine på 3.5 uker veier 360 og 380 gram, så da vil jeg tippe at den kattungen er ca. 3 uker. Men det kan jo være at den henger litt etter i vekta dersom den har gått lenge ute uten næring :icon_sad:

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 25 Juni 2006, 22:07:19 »
Men stakkars liten,da kan hun være 2,5 uker,men hun kan også være underernært og kanskje være toppen 4 uker tipper jeg  :icon_sad:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #13 på: 25 Juni 2006, 22:11:04 »
Da er det ihvertfall viktig med morsmelkserstatning! Dette er et stort ansvar, kattungen har jo behov for noen rundt seg hele tiden stakkar..

Charlotte

• Gjest
« Svar #14 på: 25 Juni 2006, 22:11:45 »
Er bare glad den er i gode hender nå..hadde sikkert ikke klart seg lenge alene

Ps. Ser jeg har skrevet både hun og hann om den. Men kjønnet er enda uvist..hehe.
De får vel vite det hos dyrelegen

Edit: Den går veldig ustødig enda...gjør dem det når de er 4 uker? Har bare hatt voksen katt så har ikke helt peil på dette.
Og hvor ofte skal den ha mat? Den kan vel ikke få så mye den orker med tanke på at den kanskje ikke har spist på en stund?

« Siste redigering: 25 Juni 2006, 22:19:53 av Charlotte »

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 25 Juni 2006, 22:16:05 »
Jeg har fostret opp et kull med huskattunger nyfødte og morløse i fjor høst,så jeg har litt erfaring,men ikke mye.
Jenta døde 2 uker gammel,villle ikke ta til seg næring,men guttene lever i bestevelgående den dag i dag.

Om ikke kattungen kan drikke selv,så må den drikke av ev sprøyte fåes på apotek.Det er viktig den suger selv,for ellers kan det komme i lungene.
Det er jo så vanskelig når man ikke vet alderen.Da drikker den til den er mett.Det er også veldig viktig å ikke blande melken for sterk,for det kan gå utover magen.
Men om den er veldig veldig ung,så trenger den også hjelp til å gjøre seg ren med nr 1 og nr 2.
Jeg gnidde forsiktig bak med pads så dem tisset og fikk til å bæsje

Om dyrlegen fikk fastslått alderen,så kunne den kanskje fått Hills AD utblandet med kokt vann,om den var minst 3.5 uker.Er magen klar for den næringen tar tarmene det opp.Viktig med små porsjoner fordelt utover dagen fordi det kan være sterkt for små pusemager.
Dette kan også blandes såpass ut med kokt vann at det kan gis i sprøyte.

Så er det GEM enten i vannskål om den kan drikke selv eller suges på sprøyte.
For å motvirke diare,hjelpe mot væsketap og gi energi.
Viktig igjen til en sånn liten kropp er kokt vann...rent rent rent.

Noe av dette er jo sendt på PM,men tenkte om andre trengte samme råd  :wink[1]:
« Siste redigering: 25 Juni 2006, 22:21:42 av (N) Attack's »

Linda

• Gjest
« Svar #16 på: 25 Juni 2006, 22:22:31 »
Om den går ustødig tror jeg ikke den er så mye som 4 uker. Mine løper rundt relativt stødig nå så da tror jeg ikke den er mer enn 2,5-3 uker  :icon_sad: Det er også veldig viktig som Attack's sier å vaske den bak så den får tømt tarmen, dersom den er så liten at den ikke kan gjøre fra seg selv.

Attack`s

• Gjest
« Svar #17 på: 25 Juni 2006, 22:27:55 »
Hvor ofte den skal ha mat....er den så liten som vi gjetter,så skal den ha mat ofte.
Gjerne hver tredje fjerde time i DØGNET.Kattunger spiser ofte og så mye til dem er mette.
Da sovner dem mette og fornøyde,så er det på an igjen.

Huskattungene jeg oppfostret ble det nesten som med små menneske babyer.
Den drakk en del,så fikk dem kos,tisset litt,jeg gned forsiktig med pads,så holdt jeg dem inntil meg så dem fikk rapet,gned dem på ryggen,så ville dem gjerne ha mer mat.
Om avføringen er litt løs,så må du ha klar en liten klut med lunken vann så dem blir rene.

Temperaturen er derfor også viktig,dem trenger det lunt og varmt,ikke trekk.

Charlotte

• Gjest
« Svar #18 på: 25 Juni 2006, 22:32:44 »
Men skal pads/vaskekluten hun gnir med også være våt? Hun skulle prøve det nå

Legger med et til  bilde som hun har sendt nå...synes det vises enda bedre hvor liten den er der.

Det er typen hennes som har gitt den mat.Så nå følger den etter han hele tiden
« Siste redigering: 25 Juni 2006, 22:35:52 av Charlotte »

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 25 Juni 2006, 22:42:47 »
Dette ser jo kjempebra ut hittlil  :x-fingre[1]:

Nei,padsen jeg brukte var helt tørr.
Jeg gnidde på en måte i sirkler,men på ingen måte hardt.
Så kom det etterhvert.

Det som var kjekt med padsen,var at jeg kastet dem etter bruk,så der hele tiden var nye og rene pads.

Den er jo bitteliten jo,så det er viktig å få den til å bæsje.Jo mer jeg stimulerte rompa,jo mer kom der ut når der var tid for nr 2.

Det hadde vært flott om du fikk den andre katten til å godta den lille,men slikt bestemmer jo bare naturen selv da.

Har dere sommerfri nå så kattungen kan følges opp 24/7 ?